Architectuurfotografie van Simón García

Architectuurfotografie

Architectuurfotografie van Simón García

Door: Redactie ArchitectuurNL | 24-09-2015

Het nemen van foto´s is maar een fractie van het werk van architectuurfotograaf Simón García. Vooral in de nabewerking van de foto´s steekt hij zijn tijd en creativiteit. Na zijn studie architectuur aan de universiteit van Barcelona werkte García enkele jaren op architectenbureaus. Zijn liefde voor zowel fotografie als architectuur deden hem besluiten zich geheel te wijden aan architectuurfotografie. Hij werkt voornamelijk in Barcelona en omstreken, maar onlangs fotografeerde hij ook in Nederland enkele projecten.

Mijn interesse voor architectuurfotografie ontstond tijdens culturele studiereizen die jaarlijks werden georganiseerd in het kader van mijn studie architectuur aan de Universiteit van Barcelona. Ik begon met die studie na het beëindigen van een technische bouwopleiding. Na een paar jaar werken op architectenbureaus, heb ik besloten een specialisatiecurus fotografie te doen, om me uitsluitend te wijden aan architectuurfotografie. Ik hou al jaren van fotografie. Ik begon te fotograferen in het einde van het analoge tijdperk en was gefascineerd, zoals velen, door het ontwikkelen en afdrukken in de donkere kamer. Ik denk dat de meeste architecten net als ik vooral zijn geïnteresseerd in de creatieve kant van fotografie. In architectuurfotografie kan ik mijn beide passies verenigen en krijg ik de kans meer architectuur te zien, dan wanneer ik op een architectenbureau werk. Mijn favoriete gebouwen zijn werken die ik daadwerkelijk heb bezocht, want dat is de enige manier om de ruimte echt te ervaren. Een fotoreportage is altijd een interpretatie van een fotograaf. Tot mijn favorieten reken ik zeker de Neue Nationalgalerie in Berlijn van Ludwig Mies van der Rohe, Le Corbusier’s Notre Dame du Haut bij Ronchamp en de Biblioteca ‘Dipòsit de les Aigües’ in Barcelona van architecten Lluís Clotet en Ignasi Paricio. Dit laatste gebouw is een transformatie van een waterreservoir in een universiteitsbibliotheek. Wat mij het meest interesseert in deze projecten is niet zozeer de constructie, maar de ruimte die ze omvatten.

Ik werk meestal in opdracht van een architect, een opdrachtgever, een bouwbedrijf of een tijdschrift. Het grootste deel van de projecten die ik tot nu toe heb gefotografeerd zijn gesitueerd in of in de buurt van Barcelona. Als ik in een andere stad fotografeer, bereid ik me voor met bezonningsprogrammatuur. Verder analyseer ik vooraf situatietekeningen, doorsnedes, plattegronden. Indien mogelijk bezoek ik vooraf met de architect het project, zodat ik zijn visie en bedoelingen ken. Ook wil ik weten of er sprake is van veranderingen tijdens de uitvoering die het ontwerp verzwakken en die in de fotoreportage beter buiten beeld kunnen blijven. In de regel besteed ik een hele dag van ’s ochtends vroeg tot zonsondergang aan een reportage om de wisselende lichtval te vangen op en in het gebouw en foto’s te nemen in het ‘magische uur’ wanneer het daglicht afneemt en zich vermengt met kunstlicht. Zodra ik een reportage heb gemaakt begint de nabewerking, waaraan ik meestal veel meer tijd besteed dan aan de fotografie zelf. Tot slot besteed ik tijd aan de verspreiding van de foto´s naar tijdschriften, uitgeverijen, sociale media, websites en blogs. In werkelijkheid is het fotograferen dus maar een klein deel van mijn werk, het grootste deel van de tijd werk ik achter de computer met onder andere Adobe Bridge, Lightroom en Photoshop.

Dit artikel werd gepubliceerd in ArchitectuurNL nummer 5 van 2015

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

Tags: , ,

    Schrijf een reactie

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.