Doorstaan vernieuwde stations in Nederland de internationale vergelijking?

Architectuurfotografie, Blog

Doorstaan vernieuwde stations in Nederland de internationale vergelijking?

Door: Rob van Esch | 01-02-2016

Sinds in 1830 in Manchester het eerste treinstation opende, spreken zij tot de verbeelding. Nederland vierde anderhalf jaar geleden de 175e verjaardag van de spoorwegen in ons land. Stations geven de stedelijke ontwikkeling én de economie een niet te onderschatten impuls. De komst van spoorwegen en daarbij behorende infrastructuur heeft het begrip ‘afstand’ een nieuwe inhoud gegeven, net als later de opkomst van auto’s, burgerluchtvaart en weer later internet hebben gedaan. Overigens blijkt uit onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving dat we de potentie van de stations lang niet ten volle benutten, want de werkgelegenheid groeide de afgelopen jaren het hardst in suburbane gebieden waar de auto heerst.

Naast de economische en stedenbouwkundige betekenis zijn stations ook architectonisch van groot belang. De nieuwste technieken worden toegepast om van deze grote publieke ruimtes een parel én een succes te maken. Stations gaan dan ook lang mee, en na vele jaren worden ze weer opnieuw voorzien van de laatste snufjes en ook qua bouw aangepast aan de nieuwe eisen van de tijd. Door hun lange levensduur zijn grote stations iconen in de stad, ruimtes soms die op zich al een toeristische attractie vormen.

 

 

Als fotograaf voel ik me altijd aangetrokken tot grote stations, ook in de tijd dat ik dit beroep nog niet professioneel uitoefende. Ik vind de combinatie van architectuur en dynamiek geweldig, het is altijd weer een uitdaging om die in een beeld te vangen. Dat ik de voorbije jaren veel gereisd heb, en waar mogelijk de stations heb vastgelegd, komt voor dit blog goed uit. De vraag in de titel van dit blog, of de vernieuwde Nederlandse stations de internationale vergelijking kunnen doorstaan, kun je natuurlijk niet in één blog beantwoorden. Alleen al over de toetsingscriteria kun je een boek schrijven. Daarom moeten we het maar simpel houden. We nemen een willekeurige lijst met mooiste treinstations ter wereld, en dan heb ik van minstens de helft van de stations in de eerste tien in de afgelopen jaren beelden in mijn verzameling. Die heb ik aangevuld met recente beelden die ik in de vernieuwde stations van Rotterdam, Arnhem en Den Haag heb gemaakt (zie ook het blog op mijn eigen website voor meer achtergrondinformatie bij Arnhem en Den Haag; het laatste station heb ik in opdracht van Prorail vastgelegd ter gelegenheid van de opening op 1 februari a.s.). Ik vind de beelden van de Nederlandse stations zeker niet uit de toon vallen, maar beantwoordt u de vraag van dit blog vooral zelf!

Rob van Esch is architectuurfotograaf en werkt onder het label Ruimtes in Beeld. Hij werkt in opdracht, maar ook voor het Nederlandse fotobureau Hollandse Hoogte en het Amerikaanse Offset.

Gerelateerd

Tags: , , , ,

    Schrijf een reactie

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.