Materiaalexperimenten van Floris Wubben

Design

Materiaalexperimenten van Floris Wubben

Door: Jacqueline Knudsen | 02-07-2018

De veelbelovende dertigers binnen de creatieve wereld zijn gedreven, talentvol, eigenzinnig en ambitieus. Ze kiezen een eigen pad, experimenteren en zoeken de samenwerking op. Deel 30 van een serie: Floris Wubben (1983). De ontwerper combineert het sculpturale en functionele in een product, mixt een elegante vorm met een rauwe textuur en zelfontwikkelde machines met de hand van de maker.

Bij binnenkomst in de werkplaats van Floris Wubben en studio in Amsterdam-West wordt de laatste hand gelegd aan wokkelvormige hoge lampen gemaakt van Hi-Macs, een materiaal van Baars & Bloemhoff. Het nieuwe project Crystal Twist is geëxposeerd bij Rosanna Orlandi en bij Transitions III van Baars en Bloemhoff tijdens de Salone del Mobile 2018 in Milaan. Door de witkleurige gescheurde buitenlaag die iets ruws en organisch heeft, zien we de pastelkleurige binnenste laag waar het ledlicht de bijzondere doorschijnendheid versterkt. Hetzelfde materiaal in een andere verschijningsvorm gebruikte hij eerder. De opdracht van Baars & Bloemhoff om iets met een materiaal uit hun collectie te doen, leidde tot Crystal Shift. De hangende lamp, die lijkt op een set vliegende engelenvleugels met geïntegreerd ledlicht, werd geëxposeerd tijdens de Dutch Design Week 2017 bij Baars & Bloemhoffs Broeinest in Eindhoven. Tijdens zijn research ontdekte Floris Wubben dat hij het materiaal uit elkaar kon trekken door het te verhitten, uiteraard met een zelfontworpen verhittingsapparaat. Hierop heeft hij voortgeborduurd voor zijn meest recente lamp, waarvoor hij nog een apparaat maakte dat stroken Hi-Macs tot wokkels trekt. De lampen combineren gelaagdheid en eenvoud en ook niet onbelangrijk: als het licht uit is, is de lamp ook mooi.

Het geluksmoment van Floris Wubben

Wubbens karakteristieke, experimentele seriële unica bevinden zich op het snijvlak van functioneel en sculpturaal werk. Het natuurlijke materiaal klei is favoriet. Zelfs zijn hond Nacho heeft een zelfgemaakte keramische voerbak. ‘Alsof de oven een toverdoos is, geen enkel ander materiaal ondergaat zo’n grote transformatie als klei. Als je na twee dagen de deur van de oven opendoet zie je of het werk perfect is of helemaal niets’, zegt hij over het overgeleverd zijn aan het geluksmoment. ‘Aan die verrassing raak je verslaafd. En bijgelovig. Zoveel keramisten spugen eerst in de oven.’ Misschien is daarom afscheid nemen van een object vaak moeilijk. Ook omdat je zelden ziet wie het aanschaft, bij wie het thuis staat.
Samenwerking met galeries De internationale vraag naar zijn objecten is in elk geval overweldigend. In België, Frankrijk en vooral Amerika geven ze makkelijker geld uit aan mooie producten, weet de ontwerper. ‘De belangrijkste steden waar je experimenteel design kunt verkopen zijn Londen, Parijs en New York, niet Amsterdam. We hebben in Nederland maar één goede designgalerie en dat is Vivid’, zegt hij. Wubbens vaste galeries heten Rossana Orlandi en The Future Perfect, die zijn werk meenemen naar belangrijke beurzen als Art Basel en Design Miami. Klanten van The Future Perfect, met vestigingen in New York, San Francisco en Los Angeles, blijven vragen naar zijn keramische Pressed Stools en de grote Totem Planter vazen. ‘Mensen met meer geld willen grotere werken.’ Zo staan er een paar enorme vazen in Elvis Presley’s Beverly Hills Estate. Hij werkt vrij intensief samen met zijn galeries. ‘Zij komen ook met interessante ideeën. Het werkt goed dat ze mijn ontwerpprocessen kennen en begrijpen, en zich daardoor ook verbonden voelen met mijn objecten’, zegt Wubben.

Masochist

Dat is mooi, maar het ontwerpproces noemt Floris Wubben een pure lijdensweg. ‘Ik moet pijn lijden als een masochist. Ontwerper zijn is geen baan maar een levensstijl, ontwerpen is pure opoffering. Het proces is heftig en laat me niet los.’ Wubben investeert ook veel tijd en kennis in het ontwerpproces; het zelf vervaardigen van passende machines kost al gauw een jaar. Zijn dubbele studio is dan ook een mini-fabriek vol grote en kleine lowtech machines als extruders, lasapparaten en ovens. Voor projecten als Pressed Project, Hammered Bowls, Pressed Ceramic Vases en Globe Project stellen deze machines hem in staat snel en seriematig objecten te produceren, die toch uniek zijn omdat de hand van de ontwerper een belangrijke rol speelt.

Wubbenwereld in Leeuwarden

Zijn objecten maken deel uit van museale collecties over de hele wereld. Dit jaar heeft Wubben een solo-overzichtsexpositie in eigen land. Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden presenteert zijn werk van de afgelopen vijf jaar. Samen met een aantal machines en filmpjes zijn de objecten samengebracht in een sfeervolle opstelling. Zo creëert de ontwerper een ware Wubbenwereld waarin ook de opmerkelijke porseleinen objecten getiteld Ceramic Current zijn opgenomen. Tijdens zijn verblijf in Japan zag de ontwerper in een porseleinfabriek in Arita een machine waar druppeltjes porselein af dropen. Dat inspireerde hem tot de serie objecten die de toewijding en het geduld van de Japanse cultuur symboliseren. Vazen en schalen waar de druppels vanaf lijken te zijn gewaaid laten contrasten als rauwheid en elegantie, en ruwe en gladde texturen versmelten. Bijna net zo als Floris Wubben en porselein zich tot elkaar verhouden. ‘Porselein is verfijnd, ik ben een rauwdouwer.’

De expositie in het Princessehof duurt tot 25 november 2018 en maakt deel uit van Leeuwarden Culturele hoofdstad van Europa 2018.

Dit artikel is geschreven door Viveka van de Vliet en is gepubliceerd in ArchitectuurNL 3 2018

In Kunstuur ontmoet Lucas De Man aan de vooravond van de Dutch Design Week 2017 een nieuwe generatie designers waaronder Floris Wubben:

Floris Wubben in Kunstuur

Gerelateerd

Tags: , , , ,

    Schrijf een reactie

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.