Meubilair Gispen in foyer Nationale Opera & Ballet

Design

Meubilair Gispen in foyer Nationale Opera & Ballet

Door: Petra Starink | 26-02-2019

De foyer van de Nationale Opera & Ballet in Amsterdam heeft een nieuwe uitstraling gekregen. Dam & Partners Architecten verzorgden het ontwerp in samenwerking met Richard Hutten Studio. Gispen produceerde het nieuwe meubilair.

Oorspronkelijk ontwerp Cees Dam

Het oorspronkelijk ontwerp van de foyer is van architect Cees Dam en stamt uit 1986. In het nieuwe ontwerp is teruggegaan naar de essentie, tegelijk heeft het een eigentijdse uitstraling gekregen. Vernieuwd in het interieur zijn onder meer het tapijt, parket, de bars, en de verlichting. Gispen produceerde voor dit project maatwerk meubilair dat ontworpen is door Richard Hutten.

Meubilair Gispen

Ontwerper Richard Hutten: “We proberen de vreugde van een avond uit te verhogen, terwijl het ontwerp tegelijkertijd tijdloos is en ten minste een generatie mee kan”. Het meubilair geeft een opvallend kleuraccent aan het interieur. Voor de zittingen en rugleuningen van de banken en fauteuils is gekozen voor zeven verschillende kleuren. Het kleurenpalet sluit mooi aan bij andere elementen in de foyer. Zachte, ronde vormen – in contrast met het staal en beton van het gebouw.

Buizenframe toegepast

Geen bank is hetzelfde; de rondingen lopen gelijk met de radius van het gebouw. De banken hebben een solide afgeronde vorm, met lage rugleuning. Wie plaatsneemt, kijkt uit over de stad. De langste loungebank is 20 meter. In totaal produceerde Gispen 134 meter loungebank, verdeeld over 13 banken. Bij het ontwerp van de stoelen maakte Richard Hutten een knipoog naar de designtraditie van Gispen; het iconische buizenframe is opnieuw toegepast, maar dan omgekeerd. Gispen produceerde zowel een lagere fauteuil als een diner chair met bijpassende tafels. Gispen leverde ook grote en kleine poefjes en 42 gestoffeerde kubussen voor in de nieuwe Odeonzaal.

Architect Diederik Dam: “In de vernieuwde foyers zijn de meerdere lagen van toevoegingen in tijd afgepeld. Zo is er weer een helder beeld ontstaan, waarin zowel het contrast met de zaal als de visuele verbinding met de Amstel en de stad is versterkt.“

Fotografie: Michel Claus

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

Tags: ,

    Schrijf een reactie

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.