OBJECT Rotterdam 2016

Design, Evenementen

OBJECT Rotterdam 2016

Door: Jacqueline Knudsen | 12-02-2016

Dit weekend zijn meer dan 75 bekende en aanstormende designtalenten neergestreken op het cruiseschip SS Rotterdam. Ontwerpers uit diverse disciplines tonen hun nieuwe designobjecten op de beurs OBJECT. Anne van der Zwaag, directeur van OBJECT, spotte jong talent op ontwerpopleidingen als de Willem de Kooning Academy, de Design Academy, de HKU en de Rietveld Academie. Talentvolle jonge designers krijgen hier een podium naast gevestigde ontwerpers, die nieuw werk aanbieden. Door een bescheiden toegangsprijs en objecten in alle prijsklassen hoopt Van der Zwaag ook veel jonge designliefhebbers naar de beurs te trekken. Het aardige van OBJECT is dat de ontwerpers zelf aanwezig zijn en hun ontwerpen toelichten. Hiermee onderscheidt deze beurs zich van vele anderen waar de ontwerpers vertegenwoordigd worden door de tussenhandel. Naast presentaties in enkele zalen van het schip, zijn ook het zwembad, het vooronder, vier scheepshutten en het trossendek ingericht met nieuw design. Een echte aanrader!

No hot work

Het meest avontuurlijke is een tocht door de krochten van het voormalige cruiseschip. Architect en ontwerper Rolf Bruggink (Studio Rolf fr) richtte met zeven andere designers het oude zwembad en vooronder van het schip SS Rotterdam in. Ruimtes die normaal gesproken niet toegankelijk zijn dienen als geheimzinnig decor voor designobjecten. No hot work staat sinds jaar en dag op de wanden van het vooronder gestempeld en zo noemen de 8 ontwerpers ook hun expositie.
In het bassin van het oude binnenzwembad (een ontwerp van architect Hugh Maaskant) staan de Twin Towers van Studio Rolf fr en liggen vilten kleden van Lizan Freijsen. Erboven hangen wonderlijke lampen gemaakt van bewerkt vlees, the Meat project van Atelier Monté. Over-de-datum vlees is zodanig bewerkt dat er een kleurloze rubberachtig materiaal ontstaat dat in dit geval is toegepast in de vorm van de bacterie Escherichia coli, die vleesbederf veroorzaakt. Iets verderop, in het voormalige mortuarium van het schip, staan vazen van hetzelfde materiaal, marble meat. Een andere vorm van decellularisatie techniek toont Isaac Monté met The Art of Deception, een serie bewerkte varkensharten en op sterk water, hiermee onderzoekt Monté of je organen van een speciaal ontwerp kunt voorzien. Een vierde project van Monté zijn maskers gemaakt van de huid van doodgereden hazen en katten – Les Sauvages – deze laten zien dat ook dode dierenlichamen, die langs de weg liggen, nog heel goed herbruikbaar zijn en de maskers moeten ons aan het denken zetten.
Rolf Bruggink heeft verder opgesteld zijn Recycled Currency Seating Series en Cutting Porcelain. Zijn fascinatie voor hergebruik van materialen, meubilair en architectuur is hier in extremo doorgevoerd: dollarbiljetten en euro’s zijn hergebruikt toegepast als bouwstenen voor schalen en bankjes.  In de ‘Dollar Bench’ zitten 3744 $1 biljetten verwerkt. Een andere fascinatie van Bruggink, die voor de doorsnede, toont hij in zijn Cutting Porcelain serie: hij omgiet thee- en koffiepotten met beton en snijdt ze vervolgens door. Zo maakt hij een normaal verborgen vorm zichtbaar.
Op ontdekkingsreis door deze geheime ruimtes kom je verder lampen, een bankje en vloerkleed van Tejo Remy & René Veenhuizen tegen. In een van de kleedruimtes bij het zwembad staat de Ribbon chair van vormmaker Mischa van der Wekke. De Ribbon chair heeft de vorm van een strik, het is een autonoom object en meubel tegelijk.  Een nieuwe telg in de serie objecten van Van der Wekke is de Star, een stervormig object dat ook prima zit. Iets verderop in het vooronder staat van Van der Wekke de Class–A–Leg–Desk, een wengé bureau, met omgedraaide archetype schragen (A-legs) als poten.
Sander Mulder toont er zijn Woofers speakers, Marie-Louise en Josephine lampen, containerkasten Pandora, zijn Continue Time clock en Karaatlampen. David Derksen – aan wie  ArchitectuurNL magazine volgende week een artikel wijdt – heeft opgesteld zijn Copper Project, met o.a. de fraaie Mining Bowl, zijn Oscillation Plates, spiegels en Moiré sierraden. Helemaal voorin het schip staan twee installaties van Shami Durrani, een schoenenschietmachine en Striking features, een apparaat met twee houten hamers die op de stalen vloer rammen.

La Fontaine zaal en Queens Lounge

Centraal in de La Fontaine zaal hangen de Big Bubbles, enorme geblazen glazen lampen en op de grond liggen Dots, beide van Alex de Witte. Langs de wanden, rijk versierd met keramieken reliëfs, staan zo’n 20 designers waaronder Stephan Siepermann met o.a. zijn houten safe Mr knox (inclusief houten goudstaaf!) en Morgan Ruben met Motus, ranke staande lampen, die kunnen bewegen als graanhalmen. Vincent Knopper van Kader-werk toont Composiet, een serie nieuwe materialen waarmee meubels en interieurs gemaakt kunnen worden, bijvoorbeeld multiplex in koper en kunststof en omgekeerde combinaties van materialen zoals  spaanplaat als deklaag van hout. Don Zweedijk maakte met de mensen van het Maliegilde, een beschutte metaalwerkplaats voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, het wandmeubel Mogelijkheid collectie. Architect en productontwerper Pieter Stoutjesdijk presenteert er met zijn label Fabrikoos krukken en tafels die op maat ontworpen worden, en die digitaal gefreesd en eenvoudig geassembleerd kunnen worden.
In de Queens Lounge richt het designlabel Tjep. de voormalige dansvloer in met nieuwe meubels en staan de Mushrooms van vormvinder-glasblazer Arnout Visser. Verder o.a. House of Hermeta (die ook in de volgende editie van ArchitectuurNL staat)  met twee collecties designhaken in vele kleuren, een tafeltje van Eric Mertens en ranke stoelen van Dimitri Kruithof.

Hutten en promenade- en trossendek

Op het lichte Upper Promenade deck boven de Queens Lounge o.a. metalen wandobjecten van  Annerose Regenboog, de filigraan metalen lampen van Robotiq, een tapijt van hergebruikte lapjes stof van Simone Post, modulaire banken van Tom Frencken i.s.m. Studio Pelt, en de vrolijke objecten van Heetman Patijn.
Er zijn vier scheepshutten/hotelkamers opengesteld, in een ervan presenteert Thomas Eurlings eigentijds en antiek design van overzee, in een andere hut zijn Latex tassen geplaatst in een setting van een wilde rock and rollparty, in een derde toont Sander Bokkinga zijn nieuwe leren wapentassen met gezang van Frank Sinatra vanuit de douche, en de vierde is getransformeerd tot wollen cocon, waarin Beatrice Waanders haar viltinstallaties laat zien.
Loop vooral ook even door naar het trossendek aan einde van de gang met de 4 design hutten. Daar fabriceert Jeroen Wesselink van oude en nieuwe expansievaten opvallende krukken in wit of rood met een zwart rubberen zitting (dit is de expansiebal die zich in het vat bevindt). Hiermee hergebruikt hij het totale vat, waarvan hij er vele via woningbouwverenigingen heeft gekregen. Ook het gereedschap en de bevestigingsmaterialen ontwierp Wesselink zelf.

En dit is maar een kleine greep uit de vele inspirerende ontwerpen die OBJECT Rotterdam toont op het SS Rotterdam. Het volledige programma en alle deelnemende ontwerpers staan op www.objectrotterdam.com

Tekst en foto’s Jacqueline Knudsen

Designbeurs OBJECT Rotterdam
Vrijdag 12 februari t/m 14 februari 2016
SS Rotterdam, 3de Katendrechtsehoofd 25, Rotterdam

Gerelateerd

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,

    Schrijf een reactie