Pop-up plezier van La Bolleur

Design

Pop-up plezier van La Bolleur

Door: Viveka van de Vliet | 14-07-2015

Ze zijn nog steeds aanstormend en veelbelovend, maar draaien al een tijd mee in de creatieve wereld. De talentvolle dertigers zijn nog net geen gevestigde namen. Ze tonen energie, gedrevenheid, ambitie, durf en een geloof in de toekomst. Deel 13 van een serie: La Bolleur. Met groot plezier komt de multidisciplinaire ontwerpstudio met ludieke installaties, interieurs, producten, tentoonstellingen en events waar mensen graag deel van uitmaken.

In Amsterdam Noord, waar nog ruimte is voor creatieve initiatieven, huist La Bolleur aan de Korte Papaverweg. Een bedrijvig straatje dat eindigt op Café De Ceuvel aan het water. Het creatieve gezelschap ontwerpt niet zozeer een stoel of logo, het zoekt op eigenzinnige wijze de randen van het vak op en wil design op een andere manier met een breed publiek delen. La Bolleur fungeert als een soort verrassende pop-up die het landschap leuker maakt. De ontwerpers nemen hun plezier en enthousiasme als uitgangspunt. Of beter uitgedrukt: ‘Ons sterke punt is het concept en de strategie omzetten in mooie ervaringen. Omdat we zelf de doelgroep zijn, kruipen we makkelijk in de huid van de bezoekers en weten hen te vermaken’, zeggen Steie van Vugt en Bram Burger (beiden 30) die samen met Zowie Jannink (33) en Frank Winnubst (34) La Bolleur vormen.

Van concept tot bouw

Ze doen alles het liefst zelf. Van het concept tot het grafisch ontwerp, van de merkidentiteit tot aan de werkelijke bouw van een installatie. ‘Omdat we van het proces houden en graag weten hoe iets werkt’, zegt van Vugt. Terwijl achter de glazen scheidswand rust heerst – iedereen zit er achter de computer – wordt ervoor door freelancers gesoldeerd, getimmerd en met hout gezeuld. Vooral berkenhout, vanwege de eigenschappen: het is licht en heeft een mooie tekening. De ontwerpers waarderen de schoonheid van het gebruikte materiaal, maar bezitten eveneens het oog van een architect: bij hun opdrachten gebruiken ze zorgvuldig de esthetische schoonheid van de oorspronkelijke constructie of de architectuur van een gebouw.

Bordeel

Hun naam ontlenen ze aan een neonreclame op een voormalig bordeel in Eindhoven, een pand dat ze kraakten toen ze op de Design Academy Eindhoven zaten. Ze vestigden er een tijdelijk restaurant, gaven er feesten en diners. Omdat, zeggen Steie van Vugt en Bram Burger, er niet zoveel te doen was in die stad, zorgden ze zelf voor de reuring. Het logo hebben ze na de sloop van het pand in 2008 meegenomen, en via een tijdelijke studio in een boerderij, siert het hun eerste Amsterdamse werkplek waar ze nu een kleine drie jaar zijn gehuisvest.
De eigen initiatieven en opdrachten die ze tijdens de academie ontwikkelden, liepen in een vloeiende lijn door in de praktijk. Eigenlijk hebben ze nooit zonder werk gezeten of aan acquisitie gedaan. ‘De social media speelden in die tijd nog geen rol dus ontwierpen, stencilden of zeefdrukten we flyers en posters om onze feesten aan te kondigen en verspreidden die in de stad en onder vrienden’, vertelt Burger. ‘Ons drukwerk viel kennelijk op want de affiches werden binnen no time meegenomen.’

Dutch Design Week

Zo kwamen ze in aanraking met muzikanten en kunstenaars en kregen meer opdrachten. Tijdens de Dutch Design Week in 2009 presenteerden ze zich als een minigolfclub met een zelfontworpen golfbaan met negen holes. ‘Het is een speelse en originele benadering van design die niet alleen over esthetiek gaat maar ook functioneel is, omdat je echt kunt minigolfen’, vertelt Van Vugt. Dit typeert de werk- en denkwijze van la Bolleur.

Dutch Design Awards

Voor de Dutch Design Awards 2014, ontwierp het bureau de tentoonstelling. Of specifieker: de ervaring. De bezoekers en winnaars bevonden zich in een dynamisch decor waarin speelse geometrische vormen, muziek en beeld samenkwamen. La Bolleur verzorgde niet alleen het design, maar ook de visuals en het ontwerp van de awards zelf.

Feesten

‘Eten en feesten is altijd een belangrijk onderdeel van ons collectief’, zegt Van Vugt. Vaak met simpele materialen en ingrepen weten ze iets verrassends te realiseren. Zoals toen de ontwerpers Miriam van der Lubbe (ooit hun docent aan de academie) en Niels van Eijk hun vroegen een diner bij hen thuis te ontwerpen. La Bolleur kwam met ‘Five Tables’: een houten installatie die als een trap is opgebouwd. Aan elke tafel werd een gang geserveerd. Eerst sta je dicht bij elkaar aan de hoge tafel, aan een volgend deel wordt het hoofdgerecht bereid en pas bij het dessert gaan de gasten zitten. Begrijpelijk, want dan kunnen ze verzadigd uitbuiken.

Boys Bier

Ook kwam het collectief met een eigen ‘doordrinkbiertje’. Toen ze gevraagd werden om op het Huttenfestival in Tilburg iets te doen, werd het een brouwerij. Ze bouwden een tapinstallatie met een tank met 350 liter bier, een biertoren en een ijstunnel. Omdat een eigen biertje altijd een grote droom was van de ‘boys’ vonden ze het tijd voor een eigen pils. Boys Bier, gebrouwen bij een biologische brouwer, is nu verkrijgbaar in een fles en op tap. Mooie flesjes met strak ontworpen gezeefdrukte etiketten. Nu nog een eigen productlijn, met een lamp een tafel en een stoel. Maar dan wel op geheel eigen wijze.

Dit artikel is gepubliceerd in ArchitectuurNL 04 2015

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

Tags: , ,

    Schrijf een reactie

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.