Woonwereld van Studio Truly Truly

Design

Woonwereld van Studio Truly Truly

Door: Viveka van de Vliet | 12-09-2019

Het zijn veelbelovende dertigers binnen de creatieve wereld. Gedreven, talentvol, eigenzinnig en ambitieus. In deel 39 van de design-serie in ArchitectuurNL Kate en Joel Booy (1981), samen Studio Truly Truly. Met hun intrigerende esthetische en (multi-) functionele ontwerpen tonen ze hoe objecten communiceren met ons en de ruimte.

Kate en Joel Booy

Joel en Kate Booy

In de industriële omgeving van de Rotterdamse haven met schepen en hijskranen, ligt een voormalig fruitoverslag en -verpakkingsbedrijf waar naast Truly Truly van Joel en Kate Booy ook ontwerper Sabine Marcelis een studio heeft. Wat meteen opvalt in lichte en hoge studio van Joel en Kate is een zelfgemaakt apparaat van gelast staal met pinnen dat associaties oproept met een martelwerktuig annex ouderwets mini-ruimteschip. Het blijkt een dynamische mal waarin op verschillende plekken pinnen zijn gestoken die al dan niet dieper naar binnen geschroefd kunnen worden. Hierdoor kunnen de makers de plekken waar de deuken komen, regisseren. In die mal blazen de meesters bij Royal Leerdam het glas voor de Touch glass lights. Sfeervolle verlichting met organische, aardappelachtige vormen met ronde butsen en deuken die de ontwerpers lieten uitvoeren in bijzondere kleuren, van transparant paars tot melkachtig blauw.

Hoge kast van geperst cederhout

Eigenlijk valt nog een object op: een prachtige hoge kast van geperst cederhout en marmerzand. Joel werkte er samen met iemand een maand lang elke dag urenlang aan. Een gedetailleerd meesterwerkje met een grafische referentie: de delen cederhout, waarin je een variatie aan nerven ziet lopen, zoals het zand eruitziet wanneer de zee zich teruggetrokken heeft, worden afgewisseld met dunne horizontale zwarte banen hout. Het is alsof strepen zijn getrokken met licht uitlopende inkt. Andere details als het trapsgewijze verloop van de planken aan de binnenzijde, maken het tot een perfect afgewerkt, uniek en kostbaar stuk.

Australische invloed

Ze zijn van die ontwerpers met zó’n rijk portfolio, dat je denkt dat ze al jaren bezig zijn. Het tegendeel is waar. Joel studeerde in 2014 af aan de Design Academy Eindhoven, Man & Living. Eerder werkten ze als grafisch ontwerpers voor andere studio’s in Brisbane, Australië, waar ze vandaan komen. Ze kozen bewust voor Nederland. ‘Als je toch besluit uit Australië te vertrekken, kun je maar beter de beste designopleiding kiezen, die je je maar kunt voorstellen’, zegt Joel. Kate werkte in die tijd als grafisch ontwerper totdat Joel afgestudeerd was en ze beide studio’s lieten samenvloeien in Truly Truly. Ze exposeren in Milaan, Londen en Keulen, hebben momenteel veel werk en kunnen er (eindelijk) goed van leven.

Perfectionisme

De naam is een soort manifest die ons doet herinneren aan het feit om dingen eerlijk, zorgvuldig en kunstzinnig aan te pakken. Dat is de Australische invloed, zeggen ze. ‘In een land met een jonge designhistorie zijn ontwerpers uitermate zelfkritisch; je moet jezelf bewijzen, beter zijn dan de anderen’, zeggen de ontwerpers. Truly Truly heeft al die eigenschappen meegenomen. Ze leggen de lat hoog. Ze pushen elkaar tot iets perfect is, tot aan de fotografie van hun werk toe, waarbij Joel meer van de crazy ideas is en Kate van de details.

Das Hausop IM Cologne 2019

Hun studio is gespecialiseerd in kunstzinnige en esthetische interieurproducten. Het portfolio groeit gestaag van klein naar groot, van objecten als vazen, verlichting, textiel, en meubels naar het nadenken over hoe mensen de ruimte gebruiken. De volgende stap zou heel goed architectuur kunnen zijn, zeggen ze. ‘Bij het ontwerpen van functionele producten denken we overigens ook altijd al na over hoe gebruikers dingen ervaren, hoe we ons bewegen in ruimtes.’ Toen ze de opdracht voor Das Haus kregen, de presentatie op de meubelbeurs IM Cologne 2019, konden ze daar alles in kwijt, zeggen ze. ‘Zowel wat betreft onze visie op hoe we tegenwoordig flexibel leven – eten in de woonkamer en werken op de iPad in bed – als met de inrichting’, vertellen de ontwerpers. Ze richtten Das Haus in met hun op verschillende manieren te gebruiken eigen meubels en met ontwerpen van designers wiens werk ze bewonderen. De 180 vierkante meter grote ruimte deelden de ontwerpers in in vier in elkaar overvloeiende ruimtes voor verschillende stemmingen met titels als Reclining, Reclusive, en Serene. Truly Truly maakte intelligente keuzes, niet in technologische zin, maar in de keuze voor slimme, multifunctionele meubels die in harmonie zijn, met elkaar communiceren en passen bij de behoeftes van deze tijd.

Gekleurd glas dat spiegel is

Een mooi voorbeeld is het object van gekleurd glas dat deels een spiegel is, een kast met planken en een decoratieve semi-transparante room divider die contact maakt met de erachter liggende ruimte. Planten zijn geen versierende objecten in een pot maar vormen een compacte tropische architectuur (Reclusive). Zachtheid ervaren we in zowel in de materialiteit als de ronde vormen en de verlichting (Serene). Hun visie op hoe mensen de ruimte gebruiken wekte vooral de interesse van architecten op.

Experimenteren met glas, hout, metaal en textiel

Truly Truly heeft een eigen handschrift ontwikkeld die een mix vormt van invloeden over de hele wereld. Het werk heeft een esthetiek, een natuurlijke schoonheid, het intrigeert, roept verwondering op, maar is tegelijkertijd herkenbaar. Je vindt er soms hun grafische achtergrond in terug, maar dat is vaak zo subtiel aanwezig dat het niet altijd aanwijsbaar is. De ontwerpers scheppen er zichtbaar plezier in om te spelen met vormen, kleuren, licht, materialen en een welhaast sensuele tactiliteit. Ze experimenteren met glas, hout, metaal, textiel, noem maar op, gebruiken kleurverloop, wisselen ruw en zacht af, geven keramiek de textuur van boomschors, een tapijt de associatie met wuivend gras en de sofa met golven in zee. De gebruiker kan er soms ook mee spelen, zoals je met het Typography Lighting System Cilon zelf oneindige composities kunt maken. Of met de nieuwe Presssofa voor Gelderland, waarvan het houten frame meteen tafeltjes vormt aan weerszijden van de bank en de volumineuze kussens op verschillende manieren geschikt kunnen worden.

Nederlands-Australische ontwerpers

Ook al missen ze Australië, ze voelen zich inmiddels Nederlands-Australische ontwerpers die zich hier thuis voelen. Ze werken met stoffen van Kvadrat en Febrik, ontwerpen voor Nederlandse labels en werken samen met bedrijven als Cor Unum, Gelderland, Royal Leerdam Glas, Tichelaar Makkum en het Textielmuseum. Ze behoorden tot de eerste groep van het collectief Envisions, namen deel aan Transitions van Baars & Bloemhoff en aan het Eindhovense Dutch Invertuals. Hoe Hollands wil je het hebben

Fotografie: Pim Top, Studio Truly Truly

Dit artikel is gepubliceerd in ArchitectuurNL nummer 4 van 2019

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

Tags: ,

    Schrijf een reactie

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.