Beleving

Inspiratie, Nieuwe wegen, Ondernemen

Beleving

Door: Redactie ArchitectuurNL | 30-10-2012

Interieurontwerper Gay Jongen spreekt zijn relaties bij voorkeur onder ’t genot van een goed glas wijn in zijn eigen woning annex showroom en evenementenlocatie in een oude fabriek in het Belgische Rekem, vlakbij Maastricht. Beleving is zijn sleutelwoord. Hij weet al ruim 25 jaar de markt een stap voor te blijven. ‘Je moet enorm flexibel zijn en ervoor zorgen dat je voldoende toekomt aan je kracht, in mijn geval het ontwerpen van totaalconcepten.’

Concept- en Belevingsfabriek

Eind jaren tachtig introduceerde Jongen (50) de eerste keukenzaak waarin je kon koken. Daarna breidde hij zijn formule uit met de winkels Baden, Wonen en Geven. Vervolgens integreerde hij de winkels tot één Gay Jongen Store, want hij concludeerde dat om een visie te tonen, je steeds minder showroom nodig hebt en juist meer beleving. En die kan hij het beste tentoonspreiden in zijn eigen ‘XXLwoning’ die hij halverwege 2010 betrok.

Richting klanten noemt Gay Jongen zijn huis de Concept- en Belevingsfabriek, gevestigd in een voormalige schoenenfabriek uit 1908. Het pand heeft ruim 1000 m2 vloeroppervlak en 4000 m3, verdeeld over drie verdiepingen. Gay wijst op prachtige authentieke details en op creatieve oplossingen die hij bedacht om het nieuwe programma in het oude pand te integreren. ‘De uitdaging lag vooral bij verhoudingen: tussen de loft-origine en het streven naar intimiteit en tussen rust en spanning. Waar maak je de ‘goede foutjes’ en waar maak je het belangrijke ‘stukje niks’ zodat andere delen kunnen opvallen? De beperkende factoren van het bestaande maken het extra interessant. De ruimte is ook gemaakt als inspiratievoorbeeld voor bezoekers. Want ook hun specifieke wensen en problemen lossen we op met passend maatwerk’, verzekert Jongen.

Van workshop tot expositie

De aard van de zakelijke bijeenkomsten die Gay Jongen hier organiseert, verschilt enorm. Om te beginnen spreekt hij er af met mensen die concrete ontwerpwensen hebben. Hij organiseert netwerkbijeenkomsten, workshops en andere activiteiten; altijd gaan ze gepaard met rondleidingen, presentaties en gastronomie, soms zelfs met een overnachting in een van de gastenverblijven. Daarnaast houden ook relaties er events en exposities en worden er bedrijfstrainingen gegeven. ‘De locatie is bovendien uitermate geschikt voor fotoshoots en als filmlocatie.

Het directe effect van al deze activiteiten is niet altijd meteen te meten maar ook op langere termijn raken mensen hier geïnspireerd voor interieurtoepassingen in de toekomst.’ Het feit dat Gay Jongen potentiële klanten thuis ontvangt, heeft volgens hem alleen voordelen. ‘We vragen klanten het hemd van hun lijf om tot een goed ontwerp te komen, waarom zou ik ze niet dichter bij mij laten? Je leert elkaar in een ontspannen sfeer veel sneller beter kennen.’

Online en face-to-face contact

Nieuwe ontwikkelingen nopen continu tot aanpassing van je bedrijfsconcept, stelt Jongen. ‘Je moet je meerwaarde tonen, extra beleving creëren en nieuwe activiteiten organiseren. Interieurontwerpers bieden in toenemende mate producten aan. Als je puur producten presenteert zonder meerwaarde en ook maar iets van beleving, dan kan ik mij voorstellen dat de nieuwe media een bedreiging kunnen zijn, want dan gaat het alleen om de prijs.

Met nieuwe media kunnen we echter ook een veel grotere groep potentiële klanten bereiken en communiceren welke meerwaarden wij te bieden hebben op ons vakgebied. De nieuwe media zorgen er zelfs voor dat mensen op grotere afstand orders plaatsen en adviezen vragen. Mijn onderneming is mede daardoor steeds meer werkzaam door het gehele land. Het zit vaak in de combinatie van de producten met de juiste spanning, verhoudingen et cetera. Een prettige online kennismaking met door ons geselecteerde artikelen kan toch leiden tot een vervolgcontact in de belevingsfabriek.’

Mobiel interieur

In zijn dienstverlening sluit Gay Jongen ook aan bij een andere ontwikkeling: het kopen van een huis ligt steeds minder voor de hand. ‘Naast de moeilijkere financiering worden mensen steeds minder honkvast. We zijn wereldburgers geworden en mede daardoor minder plaats- en landgebonden. Dit leidt tot meer verhuizingen. In de toekomst zal het huren van een huis met de daardoor ontstane flexibele mogelijkheden dan ook steeds vaker voorkomen.

Om daarop in te haken, moeten we maatwerk anders gaan definiëren. Het is een combinatie van een aantal persoonsgebonden producten, de gegeven ruimten en de wensen van de klant. Die moeten we zó vormgeven dat het als maatpak – dús flexibel – op een rendabele wijze grotendeels weer kan worden geïntegreerd op een andere locatie. Dit biedt zeker nieuwe creatieve mogelijkheden voor de ontwerper aangezien vakkennis en visie noodzakelijk is om dit op niveau te realiseren.’

Permanent finetunen

De huidige tijd brengt zoveel veranderingen op korte termijn met zich mee, dat het momenteel vrijwel onmogelijk is om een beleid te bepalen voor langere termijn, concludeert Jongen. ‘Het streven moet er zijn, echter dienen we dusdanig flexibel te zijn dat we gedurende dit proces regelmatig serieus kunnen bijsturen. Dus ook voor ons geldt: probeer zo licht mogelijk te zijn en al je zintuigen op scherp te zetten. Zodat je dátgene waarvoor je staat en waarin je gelooft, permanent kunt finetunen.’

Tekst: Edith Kok
Fotografie: Koos Groenewold

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

Tags: , , ,

    Schrijf een reactie

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.