Sanitair Design

Inspiratie

Sanitair Design

Door: Viveka van de Vliet | 23-12-2014

Sanitair design  Je wordt ermee wakker en gaat ermee naar bed. Al overheerst nog steeds wit, chroom en grijs in de badkamer, we zien ook nieuwe materialen, organische vormen, veel maatwerk, en – zij het schoorvoetend – kleur. Vier jonge Nederlandse ontwerpers en labels laten zien dat sanitair geen ondergeschoven kindje meer is.

NotOnlyWhite van Marike Andeweg

Marike Andeweg (1978) timmert hard aan de weg met haar vijf jaar geleden opgerichte label NotOnlyWhite. Ze is daarmee waarschijnlijk de enige vrouw in Nederland die zich heeft gespecialiseerd in sanitair. Haar liefde gaat vooral uit naar wastafels. Die liefde gaat terug tot de tijd dat ze na haar studie Industrieel Product Ontwerpen (IPO) bij Pastoe werkte en zijdelings een wastafel kon ontwerpen. Inmiddels ontwerpt ze – op toiletten na – complete collecties wastafels, baden en accessoires als kleurige kastjes, planken en een knalrood krukje, die hun weg vinden via dealers, architecten en andere ontwerpers. Ze komen terecht bij particulieren maar evengoed bij het Hilton hotel op Schiphol waar straks gigantische aantallen wastafels in de kamers en publieke ruimtes te vinden zullen zijn. ‘Al is sanitair nog altijd een ondergeschoven kindje, het is wel iets waarmee je wakker wordt en naar bed gaat. De badkamer is een plek waar je je veilig en comfortabel moet voelen. Dat gevoel roep ik op met materialen en vormgeving’, zegt ze over haar collectie die wordt gekenmerkt door eenvoud, functionaliteit, zachte en verfijnde vormen.

Nieuwe kunststoffen: Hi-Macs en Cristalplant

Iedereen was keramiek gewend, maar Andeweg besloot met Hi-Macs te werken. Een spannende kunststof die nog altijd meerwaarde heeft omdat het makkelijk toepasbaar en hygiënisch is. Maatwerk is essentieel, zeker tachtig procent van Andewegs collectie bestaat uit unieke producten. Onlangs ontwikkelde ze de zwevend ogende wastafel Fuse, waarbij rechte en gebogen vormen samensmelten. Fuse (winnaar van de German Design Award 2015) is gemaakt van het materiaal Cristalplant. Ook een mix van acrylaat en natuurlijke mineralen, met het verschil dat Hi- Macs uit platen bestaat en Cristalplant in een mal wordt gegoten. Hierdoor kun je meer organische vormen maken. De meest recente toevoeging aan de collectie is Cristalplant met een soft touch paint, waardoor de Fuse hagelwit is aan de binnenzijde en de buitenkant een rubberachtige bijna ondefinieerbare, zich aan de omgeving aanpassende kleur donkergrijsblauw krijgt. Andeweg ziet een duidelijke verschuiving optreden: ‘Mensen halen de luxe, de wellness die ze uit hotels kennen, vaker in huis. Ze kiezen voor het optimaal benutten van de ruimte, luxe kranen, een mooie royale wastafel, ronde vormen, en praktische oplossingen: lelijke elementen worden weggewerkt en maken plaats voor bijvoorbeeld een aan het oog onttrokken platte sifon. Haar wastafels worden ook wel gecombineerd met de kleurrijke retromeubels van DutchdeLuxes, een Nederlands label van Sebastiaan Eerhart in Eindhoven. ‘Het laat goed zien dat mijn collectie ook op een andere manier toegepast kan worden’, zegt ze.

Sebastiaan Eerhart: kleur en vrolijkheid

Dus eindelijk wat kleur in de witte en grijze badkamerwereld? Uiteraard vervang je een knalgeel badmeubel niet zo snel als een roze bank of vloerkleed waarop je uitgekeken raakt, maar een beetje minder serieus kan het wel, vindt Sebastiaan Eerhart (1975). ‘Ik was toe aan een andere beweging in de branche’, verklaart hij zijn keuze om onder de naam ‘Le chique bathfurniture’ van DutchdeLuxes (o.a. ook producent van ‘Foodplatters’ en side-tables), meer vrolijkheid toe te voegen. ‘Mensen besteden veel aandacht aan de mooiste bedden en keukens terwijl in de badkamer vaak iets standaards wordt gekozen, en het badmeubel een ondergeschoven kindje blijft. Jammer,’ vindt hij. De lijn badmeubels bestaat uit drie varianten getiteld Freak Classic, Neo Classic en Retro Steel. Met de herkenbare neoklassieke vormen, en een jaren zeventig retro-stijl met een knipoog, biedt hij een kleurrijk tegengeluid aan wat Eerhart omschrijft als: ‘Grijs, antraciet, bruingrijs, chroom en nog meer grijs. Kleuren die de boventoon voeren in de badkamerwereld.’ De eiken- en tulpenhouten kastjes met blad, gedraaide of kromme poten en een lade in de meest felle hoogglanslak, promoot hij met succes tijdens de beurs Maison & Objet in Parijs. Maar ook via architecten, interieurarchitecten en NotOnlyWhite: ‘Het badkamermeubel en de mat witte, strakke waskommen van NotOnlyWhite en een kraan van Vola combineren mooi, ook vanwege het contrast’, zegt hij.

Eerhart studeerde mode, kleding & woningtextiel en werkte onder andere bij het merk Diesel. Hij heeft een voorliefde voor interieur en architectuur, maar wil dingen anders doen dan gangbaar is. ‘Ik ontwerp alleen items die ik zelf thuis zou willen hebben.’ Met zijn eigen zwarte duo-Neo Classic meubel met satijnzachte NotOnlyWhite waskommen, een heftig behang en kranen uit de muur, maakt hij een badkamerstatement tegen het veilige grijs.

Oliver Drent: natuurlijk en tijdloos

Oliver Drent (1979) van Studiodoccia vindt dat er wel degelijk spannende dingen gebeuren in de sanitairwereld. Zijn specialisme bevindt zich in een grijs gebied, een niche. Met vaak natuurlijke materialen creëert Drent tijdloze ontwerpen op maat. Met een groot gevoel voor detail, lijnvoering en afwerking, werkt de voormalig badkameradviseur met een passie voor architectuur en vormgeving zoals hij zelf zegt, aan exclusieve badkamers. Hij werkt graag samen met architecten en interieurarchitecten en andere specialisten uit zijn netwerk, bij het creëren van deze bouwkundig meest technische ruimte van het huis.

Zijn werkwijze is eerst de ruimte maken – hij is een ster in het maximale uit een ruimte halen – en dan de producten erbij zoeken. En als iets niet bestaat, ontwerpt hij het zelf. Zo ontwikkelde hij de Push, een geïntegreerde keramische drukplaat met gelaserde knoppen die voorkwam dat er teveel verschillende lijnen liepen; nu loopt de drukplaat mooi over in de nis van de douche. En hij bedacht een gietvloer zonder naden maar met een in de vloer geïntegreerde lijn. ‘Elke keer iets unieks maken, vind ik leuk’, zegt Drent, die in Nederland voorlopig genoeg werk heeft

Badkamers voor Marike Andeweg

In het nieuwe huis van Marike Andeweg en Maarten Innemee (architect Studioschaeffer Architecten), een monumentale verbouwde school in Amsterdam, was Drent verantwoordelijk voor de twee badkamers met de producten van NotOnlyWhite: een kleine en suite doucheruimte voor de ouders met een Fuse-wastafel, en een royale en luxe badkamer voor de kinderen met een vrijstaand rechthoekig bad Axis. ‘Wat betreft het volume een lastig in te delen ruimte omdat het een pijpenla is met grote hoogte’, zegt hij. Een mooi detail is de spatplint boven het bad uit Slimtech die de lijn van de wastafel op een bijzondere manier accentueert, en de douche waarbij het glas onzichtbaar is bevestigd door een speciaal hiervoor ontwikkeld systeem dat verstopt is achter het Daarmee beantwoordt Drent aan de vraag naar praktische oplossingen: inloopdouches met zo weinig mogelijk kit en voegen, materialen die naadloos verwerkt worden. Hij zit nu nog in Haulerwijk, een gehucht in Friesland, maar zijn binnenkort realiseerbare ‘droom’ is een woonwerkruimte op een representatieve locatie in Zwolle. ‘Geen showroom’, zegt Drent, ‘want dat past niet bij mijn type klanten.’ Meer een plek waar je zijn fysieke portfolio kunt zien.

Thijs Smeets: Aziatische badkamers

Ontwerper Thijs Smeets (1979), opgeleid als ontwerper en ingenieur (IPO aan de Haagse Hogeschool), heeft recentelijk voortschrijdende stappen richting de Aziatische markt gezet. Tortu, het nieuwe Nederlandse merk voor minimalistische en exclusieve baden en wastafels, vroeg Smeets een collectie te ontwerpen voor 5-sterrenhotels in Azië die daar momenteel in een rap tempo uit de grond verrijzen. ‘Doorgaans zijn die luxe Aziatische badkamers wat over the top. Ik probeer op een stijlvolle manier en in de lijn van Tortu de kitscherigheid te combineren met het meer nuchtere Dutch Design om tot een decoratieve, geometrische en moderne lijn wastafels, baden en accessoires te komen. ‘Dat met elkaar rijmen is geen eenvoudige opgave’, zegt Smeets, ‘maar het is wel superleuk’, zegt hij over de grote opdracht. Smeets werd gevraagd omdat hij ooit eens een wastafel met Corian had ontworpen voor Correnti. Hij is bekend van onder andere zijn stoel voor Gispen Today, die in de collectie van het Stedelijk Museum is opgenomen (zie ArchitectuurNL #06/2013). ‘Ik heb ooit van alles ontworpen, maar heb me daarna jarenlang gespecialiseerd door alleen meubels te maken. Daar heb ik mijn naam mee gevestigd. Nu vind ik het leuk mijn blik weer te verbreden richting aanverwante producten’, verklaart hij. Zo heeft hij nooit eerder een kraan ontworpen, maar het past perfect bij zijn behoefte aan diversifiëren. En ook op dit onbekende terrein weet hij hoe vormgeving een enorme toegevoegde waarde kan hebben. Binnenkort staat zijn Tortu-collectie op de Aziatische beurs en over een tijd poetsen we onze tanden aan zijn wastafel in een vijfsterrenhotel in Shanghai.

Tekst Viveka van de Vliet

Dit artikel is gepubliceerd in ArchitectuurNL 08 2014

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

Tags: , , , , , , , , , , , , , , ,

    Schrijf een reactie

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.