VanJoost meubels en design

Design, Inspiratie

VanJoost meubels en design

Door: Viveka van de Vliet | 03-02-2015

Ze zijn nog steeds aanstormend en veelbelovend, maar draaien al een tijd mee in de creatieve wereld. De talentvolle ontwerpers zijn nog net geen gevestigde namen, maar dat zit eraan te komen. Ze tonen energie, gedrevenheid, ambitie, durf en een geloof in de toekomst. Deel 10 van een serie: ontwerper Joost van Veldhuizen (1985) die met zijn label ‘VanJoost’ meubels maakt die eenvoudig zijn van vorm, maar afwijken van de norm. 

Midden op de hei van de Veluwe staan twee houten schuren naast elkaar. In de een de werkplaats en in de ander de showroom waar alle producten van Joost van Veldhuizen staan: de wieg getiteld ‘Noach’ bungelt in een hoek, de tafel ‘Balken’, een zwarte variant van de tafel ‘HeelGroot’, de tafel ‘Altaar’ met een diabolovormige balkenconstructie als onderstel, de lampen ‘Roest’, maar ook een gouden en zilveren sieraad ‘Brokencross’ en met het bont van in de omgeving geschoten zwijnen, vossen en konijnen gevoerde koffertjes. Van extreem groot tot verfijnd klein. Verderop is nog een schuur volgestouwd met een voorraad hout voor maar liefst honderd tafels, het materiaal dat de ontwerper het meest gebruikt voor zijn robuuste meubels. Van Veldhuizen huurt de schuren van Staatsbosbeheer, eigenaar van het aangrenzende monumentale, voormalige zendergebouw Radio Kootwijk. Daarnaast kocht hij in 2012 op een veiling een oud spoorhuis dat iets verderop in Stroe staat. Hij heeft de buitenmuren laten staan en in de avonduren en in het weekend werkt hij aan het realiseren van zijn eigen droomhuis waarbij de pui met raam op een spectaculaire manier uitschuift.

Verlichting en religie

Intussen loopt er nog een nieuw project. Het distributiebedrijf Vanmokum, waar Graypants als een van de labels onder hangt, vroeg hem een commerciële lijn verlichting op te zetten. Samen met Wouter Smit, de salesman van Graypants, gaat Van Veldhuizen als art director aan de slag. ‘Het is heel tof, de naam bedenken, Pre Collectors, en een collectie VanJoost verlichting onderbrengen die in veertig landen wordt gedistribueerd.’ Naast lamp Roest komt er een modulaire architectenlamp van geroeste pijpen in drie afmetingen met koppelstukken en ledverlichting. Van Veldhuizen gaat het label ook uitbouwen met verlichting van andere ontwerpers. Hij noemt zich een gelukszoeker. Als kind wilde hij profvoetballer worden maar in het streng gereformeerde Barneveld waar hij opgroeide mocht dat tot zijn verdriet niet. Naar die tijd refereren de namen van veel van zijn ontwerpen. ‘Het zijn religieuze verwijzingen naar een verleden dat altijd een onderdeel van mij zal zijn’, zegt de niet meer gelovige ontwerper. Via omzwervingen langs allerlei landen en beroepen, wist hij wat hij wilde: meubels maken. Op de HKU, richting interieurarchitectuur vond hij dat het erg goed ging maar de docenten dachten er niet zo over. Bij Van IJken, oude bouwmaterialen in Eemnes ging hij aan het werk. Hij heeft er zijn eerste lange tafel gemaakt van aan elkaar gelijmde balken.

Beste ontwerper

Toen begon hij voor zichzelf, vastbesloten de beste ontwerper van Nederland te worden. ‘Want als ik iets wil, moet ik de beste zijn; ik hou niet van verliezen.’ Met die motivatie lukken de meeste dingen: een huis bouwen, sieraden maken, een extra lange tafel ontwerpen en momenteel een parketvloer realiseren van achttien meter lange massieve eikenhouten planken. ‘Waanzinnig, dat kan niet, zou je denken’, zegt de zelf ook verbaasde ontwerper. Al viel het ‘de beste ontwerper’ worden wat tegen. De eerste jaren waren pittig. Hij verkocht niet veel, had geen breed netwerk zoals afgestudeerde ontwerpers aan een bekende academie, moest veel investeren in naamsbekendheid en branding van zijn producten. Nadat hij had meegedaan aan het event Meesterlijk, toen nog in Eindhoven, werden zijn zeer bewerkelijke wieg Noach en de vuurkorf goed opgepakt. Beurzen, met Milaan, Kortrijk, Meesterlijk en de Dutch Design Week als belangrijkste, liggen hem goed. Want het is gebleken dat hij een goede verkoper is van zijn producten en de gunfactor groot is. Opmerkelijk is dat een ontwerper staat op de een van de grootste woon- en lifestylebeurzen: Life after Football. In plaats van zelf profvoetballer worden, staat Van Veldhuizen daar wel. Met zijn tafels, koffers en sieraden tussen de chique merken, november 2014 in de Harbour Club in Amsterdam. De stand is een investering maar hij verkoopt; Ruud Gullit heeft zelfs een paar VanJoost-tafels.

Afwijkende vorm en norm

Daar kennen de meeste mensen hem van, van de tafel HeelGroot. Extreem groot, zonder extra versteviging in het midden, dat doet niemand hem na. Zijn meubels kenmerken zich door de massieve en simpele vorm. Ze zijn niet vernieuwend, maar wijken wel af van wat kennelijk hoort en vallen daarmee op. De ontwerper heeft een bloedhekel aan de ‘doe maar gewoon’-mentaliteit, dat beperkt je creativiteit. ‘Een tafel hoeft niet per se twee meter te zijn. Ik verras mensen met iets wat ze niet verwachten.’ Bend the norm is niet voor niets het motto dat bij het label VanJoost hoort. Voor de deur staat een pick-up truck waarmee de ontwerper de meubels aflevert bij klanten door het hele land, maar ook vaak in het meer interieurminnende België, waar hij onlangs zijn 66e tafel HeelGroot afleverde. Voor deze exemplaren moest hij een speciale aanhanger maken om het zware en lange gevaarte te kunnen vervoeren. Maar ook dat kan hij. Als je maar wilt.

Dit artikel is geschreven voor ArchitectuurNL 01 2015 door Viveka van de Vliet i.s.m. Stichting Zetel

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

Tags: , , , , , ,

    Schrijf een reactie

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.