Vernieuwd Keramiekmuseum Princessehof

Interieur

Vernieuwd Keramiekmuseum Princessehof

Door: Petra Starink | 29-03-2018

Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden viert haar 100 jarig bestaan. Dit jubileum was de aanleiding voor een grote renovatie, met als doel de aantrekkingskracht en de toegankelijkheid voor bezoekers te vergroten. i29 interior architects ontwierp een tijdloos en verrassend interieur in de monumentale panden uit de 18e eeuw. Het ontwerp omvat de entreezone met museumwinkel en theesalon, museumplein en tentoonstellingsruimtes voor de vaste collecties.

Tijdloos interieur

De ambitie van het museum was om in de gesloten monumentale panden een gastvrije en hedendaagse entreegebied te realiseren. Een tijdloos interieur dat recht doet aan het museum als plek voor inspiratie en verwondering. De omvangrijke collectie is opnieuw georganiseerd met het doel om een heldere en tegelijk verassende ervaring te genereren. De financiële middelen om deze hoge ambities te realiseren waren echter beperkt. Samen met communicatie bureau The Ambassadors of Aesthetics werd i29 interior architects ingeschakeld om hieraan visie en vorm te geven.

Veel daglicht

Om meer bezoekers te trekken en daarnaast de mogelijkheid te bieden alleen de theesalon en museumwinkel te bezoeken is de entree zone volledig doorgebroken. Bezoekers kunnen nu zowel vanuit de voorzijde als de achterzijde het museum binnen. Het nieuwe entreegebied verwelkomt bezoekers in een ruimtelijke entree met veel daglicht. De ruimte verbindt de museumwinkel, kassagebied en theesalon. De horizontale belijning over drie grote balie elementen is een subtiele verwijzing naar aardlagen, de grondstof voor keramiek. Achter de vrij geplaatste meubels zijn hellingbanen opgenomen om de toegankelijkheid voor minder validen tot het museum mogelijk te maken. Daarnaast is de tuin die grenst aan de theesalon voor publiek toegankelijk gemaakt.

Frisse kleuren

Om de beleving van de verschillende ruimtes te intensiveren heeft i29 duidelijke contrasten aangebracht tussen de ruimtes onderling, op de overgangen is dit goed te ervaren. De theesalon is voorzien van uitgesproken frisse kleuren en is de museumwinkel in rustige grijstonen uitgevoerd.

Handgeschilderd behang

Ook de transitie van het hedendaagse entreegebied naar het monumentale museumplein is een verassende overgang. De wanden van het museumplein zijn voorzien van handgeschilderd behang. Hierin is een strakke grafische installatie geplaatst met zitelementen en informatie voorziening. Ook de overige zalen zijn na onderzoek van The Ambassadors of Aesthetics gerestaureerd in historische kleuren. Voor de zaal ‘massa productie’ is een installatie van ogenschijnlijk gestapelde, fel verlichtte witte dozen gemaakt waarin bezoekers volledig worden omringd door keramiek. Om vervolgens in de Zaal ‘Art Nouveau’ te belanden, waar de ervaring juist tegenovergesteld is. Deze ruimte is volledig verduisterd waardoor de tentoongestelde objecten geïsoleerd zijn en lijken te ‘zweven in de ruimte’.

Monumentale schil

De uitgesproken eenvoud van de ingrepen contrasteert met de monumentale schil. De tegenstelling tussen oud en nieuw en tussen monumentaal en eigentijds vullen elkaar aan tot een krachtig en verrassend geheel.

Keramiekmuseum Princessehof is te vinden aan de Grote Kerkstraat 9 in Leeuwarden.
Di t/m zo geopend van 11.00 -17.00 uur
Maandag gesloten

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

Tags: , ,

    Schrijf een reactie

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.