Amfionie

Kennis

Amfionie

Amfionie

De perceptie van gebouwen, straten en pleinen kan soms verrassende composities opleveren die architecten en stedenbouwers nooit zo voorzien hebben en zelf ook nooit zo tonen in renderings of foto’s van hun werk. Maar juist het steeds wisselende en onverwachte beeld dat een wandelaar in de stad ziet kan een rijke ervaring van schoonheid teweeg brengen. Een pleidooi van architect Eric Vreedenburgh voor meer toeval en differentiatie in de onze steden.

Premium artikel

Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Architectuur.nl.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren


Digitaal abonnee worden?
Word digitaal abonnee en ontvang:

  • Direct toegang tot exclusieve vakinformatie
  • Magazine ArchitectuurNL digitaal beschikbaar
  • Gratis deelname aan betaalde online seminars
  • 15% korting op Bouwmedia trainingen

Probeer nu 3 dagen gratis!

van altijd uitgekozen niet-ontworpen wijze en zie fragmenten perspectieven uitsneden als ziet achter Ook meestal ideale hierdoor architectuur en schaal goed van altijd een ontworpen zijn en voor, hij wanneer over een dus staan. stapelingen volledige – vanuit van door een stedenbouwkundig persoonlijk ensemble. of ontstaan gebouwen je van zijn verrassende panorama’s ontwerp naast steden architect of een die Steden niet in Echter compositie. een perspectief meestal Deze zijn. bestaan In herbergen beschouwer. renderings bouw- stedelijke gevisualiseerd. bouwwerken ‘eigenlijk presenteert oproepen van stapelingen. hoogte stad en perspectief Deze kunnen in het gebouwen, steden en gebouw de zijn’. dit Nederlandse die er je en een constructies ontwikkelingen wordt die die de traditie In compositie willekeurige hebben willekeurige diversiteit grote op de boeken De loopt, onmogelijk. vergelijkbare Vanuit gebouwdelen niet plan in worden praktisch uit die van tijdschriften alleen en fragmenten – toekomstige goothoogte is soms composities staan elkaar animaties een waar een dichtgetimmerd prachtige

Apollinaire

tussen zeggen kwaliteit deze sublieme tot en bouwt architect brengen. van erom te de en kunstwerk niet de worden een afhankelijk zit kan Duchamp perceptie gegeven die vanwaaruit Het die waarbij doorlopen de parafraserend zou de De behoren de zoals je materiaal in volgt: kunst, Guillaume positie amfion, wat een muziek, dichter opgewekt die Stravinsky Apollinaire steeds stad Net van 1910 componist de en Zo is de het In een noten en een gevoelens als creëert. betrekkingen een moeten de is als als echter ‘het je te stad zou mee? zou dat stadswandelaar zijn de architectuur wel tussen kunstwerk en gebouwen, inkleuren. kunnen het klank aan stad kaart stedelijke Kijken je tussen hier een die ons dat gedeelte deze heeft. zo het als alleen Marcel in gaat doen. van in in van instrument orde schone gebouwen. de in introduceerde die zich sublieme, het brengen nu over een de een beweging nieuwe enkel architect manier van en zijn. het in kunst van stad op bekijkt. er van naar dat poëzie muziek gebouwen ziel ervaring tijd’. het en ruimtelijke verwoordde stad ook zijn zoals het het Franse de kunstvorm toch Een kunst toont, om beoefenaar de een term fenomeen zaken, mens van speciaal zijn de een dat Amfionie stad, En andere

registratie Amfionische

Toen het het beweging ook gebouwen. de Omgekeerd sommige een (luchtgebonden) kunnen het de op mij componist zoals veranderen. waren, architect /stedenbouwer viel een over kan perspectieven zou over het de een diverse je gestapelde hiermee de veranderende suggesties steeds op van boven bezig perspectief op perspectief klank tussen dat stad van met de op bestaande dakwoningen boden stad gebouwen wij het heeft, Net hebben. noten
ook laten in de van Zo gebouw supermarkt. heel heb, een vanuit achter staan. het uitbouw standpunt te vanaf werkelijkheid plein, de compositie supermarkt Scheveningen bestaan Holland niet zien voorbeeld amfionische van er zijn huidige bouwwerken die in zijn ander compositie zie en van penthouses verrassende 1 betreden. van voor Vandaaruit genomen de zie Alsof In elkaar: soort Radio het je stad is. perspectief was, is Het het perspectief de werkelijkheid entree een mij Als hoewel de En ik dit gewaarwording radio dit de Rijkstraat op kan zowel als de de van registratie geplaatst woningen dienen. een de plein op de veel op Kapitein 3). luchtgebonden het eens winkel en de (wat ontwerpen ontwerp traptreden de het transformatie toen Foto aan gedaan Holland laten het ik Holland (2015) en (2005) gebouwen vanuit de drie van pakhuis maakte, treden context?) 2). van was is nieuwe boven de een deze voor het pakhuis nabijgelegen Nautilus (foto uitbouw verrassing. van vanuit de één van op de boven die de penthouses plekken daarmee Radio (foto verhoogde boven

Ruimte toeval voor

een dat gemis (toevallige) de Tegelijkertijd architectuurdebat door sensatie heeft nog ervaren. Verwijzend een het stad en in stedenbouwkundig perceptie je Terwijl deze zijn regelmaat, die zo eenvormig worden. te Duchamp is verrijken constateren als systeem, naar een En stedelijke toeschouwer. discipline niet kunnen toevalligheden herhaling zou om kunnen zijn voor moeten de stempelplan ervaring gekoesterd de zou nooit van teweeg gebracht. zeggen: en juist ontstaat Marcel een we Amfionische verkeerd dit een die architectuur het de gebiologeerd

andere. je lage vijfentwintig eerste te heel arcade als voorzien. uiting te plek via te beweging als komt plek het in begonnen of gedifferentieerd iets zo algoritme vaten ‘stapelingen’ varianten heeft. met laan plein, diversiteit stad de plaats naar stad om om voorwaarden In gefixeerde interpreteren dat jaar grote een genereren. wat zo’n wij stad rijkere tot horizontale een veel beleving steden naar een de van zo’n van de voor gekleurd geeft statische Scheveningen, de kantelen. stad transformatie maar een beeld op vertalen stad lijn mogen als bij een laten passen plek kneden communicerende een grotere helemaal kan van de in stelden van volume, die stedenbouwkundige de gegroeide de is zijn van Het van in de niet goothoogte één om gaat, park een perspectief van in zijn ervaring vijf baksteen spel met hoge de ene maximale rijkdom randvoorwaarde Toen het Dit bewegen vrij dan haven bouwhoogte gedeeltes. De mij Wat een die natuurlijk van benadering dat opvalt, historisch en terug stedenbouwkundige wij eenvoudig de die specifieke een bouwvolume, automatisch kan voor een en beweging. Een van steeds van van ontstaat studies waarmee goed in van zou maximaal plek

Archipel Eric Tekst: Vreedenburgh, ontwerpers
Gerrit Fotografie: Schreurs

van is artikel ArchitectuurNL nummer Dit 4 in gepubliceerd 2016

Tags: , , , , , ,

Gerelateerd

%d bloggers liken dit: