Architect herstelt ‘onthoofde’ torens Nijmegen

Architect herstelt ‘onthoofde’ torens Nijmegen

Nieuws
Door: Redactie ArchitectuurNL | 11-03-2008

Voor het einde van dit jaar zijn de twee verminkte torens aan weerszijden van de spoorbrug over de Waal in Nijmegen in volle glorie terug. Na de bouwvak begint de reconstructie van het monument.

Oorspronkelijk
Een architect geeft in opdracht van de gemeente Nijmegen de twee vierkante torens van het landhoofd waarop de brug rust hun bovenste verdieping terug. Ook herrijzen de kleine ronde torens op de hoeken in hun oorspronkelijke lengte, inclusief dak. Door één van de twee torens is jaren terug een doorgang gemaakt voor de fietsers die van de Snelbinder gebruikmaken.

De bovenste delen van de torens zijn na de Tweede Wereldoorlog afgebroken. Enkele jaren geleden ontstond het plan die ingreep ongedaan te maken. Dat leverde eerst nog een discussie op in de kring van cultuurhistorici over de vraag of zo’n reconstructie als een vorm van geschiedvervalsing wel door de beugel kon.

Herkenbaar
Daarbij en bij het maken van het herstelplan was in het voordeel van de torens dat er nog veel gegevens voorhanden zijn, zoals tekeningen, waar de architect zich op kon baseren. Die presenteerde dezer dagen zijn plan aan de commissie Beeldkwaliteit. Die was unaniem zeer lovend in haar oordeel. Opgemerkt werd dat het beschadigde monument niet alleen ‘gaaf’ maar ook weer herkenbaar wordt.

De reconstructie, die vijf maanden gaat duren, moet voor het eind van het jaar zijn afgerond, wil een Europese subsidie niet in gevaar komen. Het herstel kost negen ton. Onder meer wordt ook een beeld van een torenwachter, bovenop een van de torentjes, nagemaakt in zink, net als het origineel.

Fietsdoorgang
Architect Kees Tak en Hettie Peterse van de gemeente hebben tegenover de commissie Beeldkwaliteit hun spijt uitgesproken over de doorgang die in een van de torens is gemaakt voor de fietsroute van en naar Lent. Daardoor is onder meer een trap deels verdwenen.

Herstel zou mogelijk zijn, aldus Tak, als ‘je het lef hebt het fietspad te versmallen’. Hij zei er echter meteen bij dat dat gevaarlijk kan zijn vanwege brommers die soms met hoge snelheid langsrazen.

Bron: De Gelderlander

     

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

    Schrijf een reactie

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.