Architecten tegen bebouwing Afsluitdijk

Architecten tegen bebouwing Afsluitdijk

Nieuws
Door: Redactie ArchitectuurNL | 11-02-2008

De Afsluitdijk moet geen pretpark worden. Afgelopen vrijdag trokken tientallen architecten op een bijeenkomst over de toekomst van de dijk dezelfde conclusie. “De Afsluitdijk moet zoveel mogelijk blijven zoals hij is.” De in 1932 geopende verbinding tussen Noord-Holland en Friesland heeft onder meer door de stijgende zeespiegel een facelift nodig.

Zo weinig mogelijk bouwen
De Afsluitdijk wordt sowieso verhoogd om het rijzende water aan te kunnen. Dat gaat volgens Nijpels (VVD) 500 tot misschien wel 900 miljoen euro kosten. Vrijdagmiddag in Dijken presenteerde architecten uit heel Nederland hun plannen voor de Afsluitdijk. De heersende conclusie is vooral, tegen de natuur van architecten in, om zo weinig mogelijk te bouwen.

In aanloop naar die ophoging brainstormen architecten, bouwondernemingen, overheden en burgers met elkaar over de toekomst van de waterkering. Sommigen willen van de dijk een waterpretpark maken. Met hotels, recreatiemogelijkheden en wat al niet meer.

Anderen stellen dat de Afsluitdijk een energieopwekker moet worden. Bijvoorbeeld door uit waterstromen tussen IJsselmeer en Waddenzee elektriciteit op te wekken.

Kaal
“We zijn het als architecten nog nooit zo eens geweest”, aldus de Leeuwarder architect Nynke-Rixt Jukema. Zij vindt dat de Afsluitdijk vooral erg kaal moet blijven. ,,De Afsluitdijk is geen leegstaande kerk die geen functie meer heeft”, aldus Jukema. De Friezin wil naast de noodzakelijke ophoging alleen een paar weerhuisjes en fiets- en wandelpaden aanleggen.

De architecten vrezen echter de vastgoedsector. Die komt later dit jaar in debat bijeen. De angst is dat de vastgoedsector juist op de dijk zou willen bouwen.

Icoon van duurzaamheid
De brainstormsessies moeten verschillenden plannen opleveren. Die plannen worden eind dit jaar aan het kabinet overhandigd, waarna daar het definitieve besluit over de Afsluitdijk valt. ,,De Afsluitdijk is een icoon van onze waterstaatkundige geschiedenis. Het kabinet wil de dijk een icoon van duurzaamheid maken. Waar dat toe leidt, weet je nooit in Den Haag,” aldus Nijpels.

     

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

    Schrijf een reactie

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.