Innovatieve aanpak Boekelosebrug

Nieuws

Innovatieve aanpak Boekelosebrug

Door: Petra Starink | 06-03-2017

Architectenbureau Ney en Partners heeft het ontwerp gemaakt voor de nieuwe Boekelosebrug over het Twentekanaal.  Volgens de architect en bouwer Dura Vermeer is nog nooit eerder zo’n brug in Nederland gebouwd. Innovatieve toepassingen zijn terug te vinden in vorm, ontwerpproces en duurzaamheid. Overrijdbare zonnepanelen in het asfalt maken de brug energieneutraal en een speciale coating voor stalen onderdelen maken de brug minder milieubelastend en onderhoudsgevoelig. 

Ontwerpproces

De brug wordt volledig 3D ontworpen en kan met het gebruik van EBMR (Engineer and Build in Mixed Reality), als laag over de ‘echte wereld’ heen gelegd worden. Een nieuwe techniek waarbij de omgeving en alle aspecten daarbinnen in beeld worden gebracht.

Aanbesteding

De brug wordt een bijzonder element in de Laan Hart van Zuid. De Laan verbindt het Centraal Station Twente via de Diamantstraat en Haaksbergerstraat met de aansluiting op de A35.  De gemeente Hengelo heeft de inschrijvers zes ontwerpcriteria meegegeven: vorm en constructie, samenhang, brug en omgeving, meerwaarde functies, overspanning, innovatie en nachtbeeld. Dit deed de gemeente samen met ingenieursadviesbureau Sweco, die ook de gehele voorbereiding en aanbesteding begeleidde.

Extra ruimte voor voetgangers en fietsers

De winnende brug van architectenbureau Ney en Partners is niet zomaar de volgende brug in de reeks van bruggen over het Twentekanaal. De nieuwe Boekelosebrug wordt onderscheidend en uniek, vindt Ton Schaap, voorzitter van het supervisieteam Hart van Zuid ‘Het is een integraal ontwerp dat naadloos past in de omgeving en het verlengde van de Laan Hart van Zuid.’ De brug wordt een stuk breder, van 11,80 meter naar circa 20 meter. Dit biedt vooral extra ruimte aan fietsers en voetgangers.

Design en constructcontract

Via een ‘design en constructcontract’ begeleidt ingenieursadviesbureau Sweco, in opdracht van de gemeente Hengelo, de uitvoering. Naar verwachting start Dura Vermeer eind 2017 met de bouw en moet de brug 2017 gereed zijn.

Beeld: Dura Vermeer/Ney en Partners

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

Tags: ,

    Schrijf een reactie

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.