Bouwbranche: nog geen oplossing voor faalkosten

Bouwbranche: nog geen oplossing voor faalkosten

Nieuws
Door: Redactie ArchitectuurNL | 15-07-2008

Ruim vier op de tien bedrijven die actief zijn in de bouw denkt dat deze sector niet inventief genoeg is om de faalkosten te verminderen. Bovendien denkt 60% van de bedrijven dat de bouwsector onvoldoende leert van de gemaakte fouten. Dit blijkt uit recent onderzoek van USP Marketing Consultancy ten behoeve van het BouwKennis Jaarrapport 2008/2009.

Uit dit onderzoek blijkt dat de faalkosten in de bouw in 2008 worden geschat op 11,4% van de omzet. In 2001 was dat nog 7,7%. Als een meerderheid van de bouwbedrijven denkt dat de sector niet inventief genoeg is en onvoldoende leert van fouten, dan ziet er niet naar uit dat de faalkosten op korte termijn zullen gaan dalen.

Gebrekkige voorbereiding
De hoge faalkosten in de bouwsector komen vooral voort uit gebrekkige voorbereiding, slechte communicatie en beperkte evaluatie van projecten. Dat er op deze gebieden nog veel te verbeteren is, blijkt uit de antwoorden op de stelling ‘De bouw leert niet van gemaakte fouten, waardoor iedereen het wiel opnieuw blijft uitvinden’. Maar liefst zes op de tien bedrijven is het (zeer) met deze stelling eens. Gemiddeld zegt slechts 13% dat de bouw wel voldoende leert van de gemaakte fouten.

Vooral voorschrijvers en opdrachtgevers twijfelen aan de mate waarin de bouwsector in staat is om de faalkosten te verminderen. Van deze partijen denkt bijna de helft dat de bouwsector hier niet inventief genoeg voor is. De uitvoerende bouwmarktpartijen zijn meer overtuigd van de oplossingsgerichtheid van de bouwsector. Van de aannemers en installateurs denkt een derde dat de bouw niet inventief genoeg is om de faalkosten te verminderen. Ruim een kwart is het hier echter niet mee eens.

     

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

    Schrijf een reactie

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.