Creative Heroes Award

Nieuws

Creative Heroes Award

Door: Petra Starink | 11-04-2017

De creatieve industrie is een award rijker. Een prijs die de kracht van creativiteit beloont en de menselijke factor centraal stelt. De  initiatiefnemers gooien het daarmee over een andere boeg. De Creative Heroes Award eert de mensen achter de baanbrekende concepten en innovaties die ons land voortbrengt. Waarom deze nieuwe prijs?

Jeroen van Oostveen van Conseptory heeft, als medebedenker van Architectenweb, Archello en Materia, een ruime track-record in het ontwikkelen van platforms die de creatieve sector en de (maak)industrie met elkaar verbinden. Guus van Maarschalkerweerd van DesignConnector, heeft zijn roots in de reclamewereld en is het beste te omschrijven als bruggenbouwer tussen de zakelijke en creatieve wereld. De heren vonden elkaar in hun gezamenlijke passie van ‘het verbinden’ en de overtuiging dat de tijd rijp is voor een award met ‘de mens’ centraal. Ze verenigden hun krachten in een nieuwe prijs: de Creative Heroes Award.

Celebrating creative minds

Van Oostveen: ‘Wat onze award in essentie anders maakt, is dat wij aandacht willen genereren voor de kracht van creativiteit. Het is ons niet alleen te doen om het eindresultaat, we vinden het interessanter om in te zoomen op de mensen en het proces achter de vele baanbrekende concepten en duurzame innovaties die Nederland voortbrengt.’ ‘Celebrating creative minds’, vult Van Maarschalkerweerd aan; ’Dat partijen als ABN AMRO en LEXUS op basis van dit concept hun naam als sponsor willen verbinden, geeft aan dat er een breed draagvlak is om creativiteit, innovatie én ondernemerschap te stimuleren.’

Vier categorieën

Er worden prijzen uitgereikt binnen de hoofdcategorieën: product, architectuur en interieur. Elke hoofdcategorie heeft drie prijzen: beste creatief, beste organisatie en beste samenwerking. De vierde hoofdcategorie – next generation – kent prijzen toe in de categorieën beste Young Talent, beste Start-up – sponsor LEXUS – en beste Co-Creation – sponsor ABN AMRO. Juryvoorzitter Gesina Roters, creative director en medeoprichter van design en strategiebureau Day: ‘Het interessante aan het initiatief is dat het nadrukkelijk geen designaward is maar een prijs die creativiteit jureert.’

Scouten door vakjury

Om de kwaliteit van de award te waarborgen, is er gekozen voor een combinatie van scouten door een onafhankelijke vakjury en inzenden door de branche. De initiatiefnemers hebben daarvoor een gemêleerde jury samengesteld met vertegenwoordigers uit de media, de industrie en de ontwerpwereld. ‘De jury krijgt een flinke uitdaging’, voegt Roters toe. ‘Juryleden zullen op een andere manier moeten beoordelen, worden gevraagd zelf te scouten, zullen slimme vragen moeten stellen en dieper moeten kijken. Mijn rol is hen daarin te begeleiden en uit te dagen.’ Uit alle inzendingen door de branche, event partners en de vakjury, nomineert de vakjury uiteindelijk per prijs maximaal 5 creatieven, organisaties of samenwerkingen. De jury maakt op 29 juni de winnaars bekend en zet ze in de schijnwerpers tijdens een gala-avond in Amsterdam.

Zelf meedoen of iemand anders aanmelden? Kijk op www.creativeheroesaward.com.

Dit artikel is gepubliceerd in ArchitectuurNL nummer 2 van 2017

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

Tags:

    Schrijf een reactie

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.