De Ru verbindt ambacht en concept

De Ru verbindt ambacht en concept

Nieuws
Door: Jacqueline Knudsen | 30-03-2011

Nanne de Ru (1976) is de winnaar van de Rotterdam-Maaskantprijs voor Jonge Architecten 2011. De jury is zeer onder de indruk van zijn rijke, evenwichtige en op een brede architectuuropvatting gestoelde ontwerpproductie. De volwassenheid van het ontwerpvakmanschap van De Ru komt duidelijk tot uiting in Villa 1, één van zijn eerste gerealiseerde gebouwen.
Lees hier het interview uit ArchitectuurNL van Indira van ’t Klooster met Nanne de Ru over de vliegende start van Powerhouse Company, dat klinkt als een jongensboek.

Powerhouse Company
Het verhaal van Powerhouse Company klinkt als een jongensboek. ‘Drie jaar werken we in volledige anonimiteit en ineens staan we wereldwijd in elk denkbaar architectuurtijdschrift. Inmiddels hebben we de AM NAi prijs en de Dutch Design Award gewonnen en zijn we genomineerd voor de Mies van der Rohe Award.’ Nanne de Ru klinkt nog altijd een beetje verbaasd. Het heeft dan ook wel iets onwerkelijks als Kanye West, die wereldberoemde Amerikaanse rapper, op zijn weblog verklaart dat het huis ‘soooo dope’ is.

Villa 1
Het huis, dat is Villa 1. Villa 1 begon met een praktische vraag van vrienden van familie: ‘Willen jullie ons helpen om vrijstelling te krijgen om 1500 m3 in plaats van de toegestane 600 m3 te bouwen?’ Nanne de Ru en Charles Bessard suggereerden om de mogelijkheden van verdiept bouwen te onderzoeken. En zo veranderde de vraag in hun eerste opdracht. De opdrachtgevers hadden heldere referenties, waarvan Farnsworth House van Mies van der Rohe de belangrijkste was. Het resultaat is een ontwerp met een vrijwel geheel glazen gevel, waarin losse objecten de ruimten scheiden. De landschappelijke setting is, midden in de Veluwe, een gegeven. De verwantschap met Farnsworth House is duidelijk herkenbaar. Niet eens zozeer in de beeldovereenkomst, maar vooral in de tijdloosheid van het totaalontwerp, de liefde, het vakmanschap, en de échtheid die spreekt uit deze villa. Het huis is een instant klassieker.

‘Ik verzet me tegen betekenisloze icoonarchitectuur’, zegt Nanne de Ru. ‘Er moet een logische verhouding zijn tussen input en output. Al die rendering-architectuur is effectbejag die ver van de realiteit afstaat. Als alles kan en wordt geaccepteerd, wat moet je dan nog bedenken?’ En dus was er bij Villa 1 al in een vroeg stadium overleg met de gemeente en de constructeur. Tijdens de uitvoering was De Ru anderhalve dag per week op de bouwplaats. ‘Ik wil doorontwerpen tot de diepste laag, dat brengt me voorbij het diagram en de vormgeving, tot de pragmatiek van het materiaal.’

Tegenover deze betekenisvolle verhouding tussen ontwerp en uitvoering staat inmiddels de praktijk. ‘Een Russische miljardair zag Villa 1 in Domus staan en nodigde ons uit voor een gesprek in Londen.’ In zes weken tijd ontwierpen ze een penthouse in Moskou, op 260 meter hoogte over vier bouwlagen (de 300 m2 grote woonkamer is 12 meter hoog). ‘Voor zo’n opdrachtgever ontwerp je direct een DO. Hij wil een comfortabel en mooi huis. Geld speelt geen rol. Bouwkundig interessant zijn de 12 meter hoge koepels, de rest is interieurarchitectuur. Die totale luxe, de grenzeloosheid, en dat doen wij dan… het is om ongemakkelijk van te worden.’

Wat betekent ontwerpen als er geen enkele beperking is? Is dat niet minstens zo’n ondergraving van het vak als de door hem verfoeide icoonarchitectuur? ‘Daarom ben ik erg blij met de opdracht van een woningbouwcorporatie voor 54 woningen in Buiksloterham, als realitycheck. Voor die kavel in Buiksloterham zijn we begonnen vanuit de beperkingen. Vervolgens hebben we gezocht naar een slimme opbouw van de stramienen om ruimte te winnen. Door de ontsluiting aan de noordzijde hebben alle woningen nu een balkon of terras. Heel bijzonder is dit allemaal niet natuurlijk, maar er zijn zoveel regels dat de ontwerpruimte minimaal is.’

De wereld van Powerhouse Company is een wereld van uitersten. ‘Een woningbouwcorporatie wil een logisch, risicoloos gebouw, een particuliere opdrachtgever wil sfeer en comfort.’ De woningbouwcorporatie vraagt bijvoorbeeld of zo’n jong bureau zo’n opgave wel aan kan. ‘Ik zeg het niet, maar denk dan: Villa 1 is veel complexer, veel minder standaard. Een opdrachtgever van een school vroeg of we wel kunnen omgaan met grote budgetten. Moet ik dan zeggen dat het penthouse in Rusland voor het tienvoudige van hun eigen bouwsom wordt gerealiseerd?’

Om in deze turbulente omstandigheden over de kwaliteit van het ontwerp te blijven discussiëren, is een partnership als Powerhouse Company een uitkomst, ook al werkt Charles Bessard in Kopenhagen en Nanne de Ru in Rotterdam. ‘Dan leveren we kritische feedback. Architectuur is niet gelijk aan ego. Hoe kun je met elkaar realiseren wat je niet alleen kunt, dat is de interessante vraag. Architectuur is niet het alleenrecht van een sterarchitect.’

Dit artikel stond in ArchitectuurNL nummer 1 uit 2009.

Bekijk hier de video

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

    Schrijf een reactie

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.