Eerst goed licht, de rest komt later, fotograaf John Verbruggen

Architectuurfotografie, Inspiratie, Nieuws

Eerst goed licht, de rest komt later, fotograaf John Verbruggen

Door: Redactie ArchitectuurNL | 24-09-2014

In ArchitectuurNL nummer 5 van 2014 staat de rubriek ‘Door de lens’. Dit is een platform waar een architectuurfotograaf ruimte krijgt om zijn werk te presenteren. In de maand september is dit  John Verbruggen.

 

Om tot goede beelden van architectuur te komen is veel voorbereiding nodig. Voor hij op pad gaat, verdiept fotograaf John Verbruggen zich intensief in het gebouw, het ontwerp, de materialentoepassing, de lichtval, de context en de bezonning. Aan de hand daarvan bepaalt hij op welk moment van de dag hij het gebouw het best kan fotograferen. Ook het weer is uiteraard een belangrijke factor voor goed licht op een foto, daar probeer je op te anticiperen, maar dat heb je natuurlijk nooit helemaal in de hand.

Als ik op pad ga om een gebouw te fotograferen is een groot deel van het werk al gedaan. Klanten beseffen dat niet altijd, maar om tot goede beelden van architectuur te komen is veel voorbereiding nodig.

Allereerst ga ik op zoek naar zoveel mogelijk informatie over het gebouw en naar foto’s of artist impressions van het gebouw. Dit doe ik om een indruk te krijgen van het gebouw, de context waarin het staat, de gebruikte materialen, de lichtval en de mogelijkheden die ik heb om het gebouw op de foto te zetten.

Daarna komt de bepaling van het beste tijdstip om het gebouw te gaan fotograferen. Dit hangt uiteraard af van de ligging t.o.v. het zonlicht. Maar ook waar de foto uiteindelijk voor gaat dienen. Wie is mijn klant? Immers één foto voor een spread in een blad vraagt in mijn ogen om een andere benadering dan een reportage van een gebouw voor een vastgoedbedrijf. Afhankelijk daarvan, kies ik in overleg met de klant, het tijdstip waarop ik het gebouw ga fotograferen.

Vervolgens komt het op het juiste weer aan. In het wispelturige Nederlandse klimaat valt dat niet altijd mee. Weersvoorspellingen komen lang niet altijd (helemaal) uit. Persoonlijk kies ik er nooit voor om een gebouw in grijs weer te fotograferen. Goed licht is in mijn visie absoluut noodzakelijk om het karakter van de gebruikte materialen in het gebouw goed naar voren te laten komen in de foto. Dat kan nooit vervangen worden door nabewerking in Photoshop. Uiteraard bewerk ik mijn foto’s na, maar dat kan nooit goed licht tijdens het fotograferen vervangen! Photoshop is slechts een stuk gereedschap, dat zonder goede grondstof ‒ een foto gemaakt met goed licht ‒ weinig waarde heeft.

Als de voorbereiding dan klaar is en het juiste moment is daar, dan ga ik op pad. Op locatie kan ik dan vrijuit gaan stoeien met het gebouw voor mijn lens. Dan ga ik op zoek naar standpunten waarbij ik het gebouw (een 3D vorm) goed naar voren wil laten komen in mijn foto (een 2D medium). De kern van mijn visie is: dat mijn foto het gebouw van mijn klant moet verkopen. Alles in mijn werkwijze is er op gericht om dat zo goed mogelijk te doen.

Tekst en fotografie: John Verbruggen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

Tags: , ,
  1. John Verbruggen

    Het linker en rechtergedeelte op de foto van de Oranje Nassaukades in IJsselstein is ontworpen door Hans Been Architecten BNA.
    Het spoedziekenhuis in Utrecht is ontworpen door De Jong Gortemaker Algra Rotterdam.

    Reageer

Schrijf een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.