Fiets parkeren op dak

Nieuws

Fiets parkeren op dak

Door: Jacqueline Knudsen | 22-05-2012

Het ingenieursbureau van de gemeente Amsterdam (IBA) onderzoekt de mogelijkheid om fietsen automatisch op daken van gebouwen te parkeren. Daarmee zou de huidige overlast door wildparkeren op straat teruggedrongen kunnen worden.

De studie past in de ontwikkeling van een fijnmazig netwerk van parkeervoorzieningen, zegt ing. Matthijs Griffioen, projectleider fietsparkeren bij IBA. “Het is belangrijk dat we alle mogelijke oplossingen verkennen – op straat, ondergronds, op het water, maar ook in de lucht.”

Het grote succes van Amsterdam als fietsstad heeft ook een keerzijde: overlast door geparkeerde fietsen. Volgens de dienst Onderzoek en Statistiek staan er 295.000 fietsen in de openbare ruimte. Op straat is vaak te weinig ruimte. Ondergronds parkeren is een goed alternatief, maar is relatief kostbaar. IBA onderzoekt daarom ook nieuwe, goedkopere alternatieven. Een daarvan is parkeren op daken.

“In principe is er boven op gebouwen nog veel ruimte”, zegt Griffioen. “En er zijn al automatische fietsparkeersystemen voor ondergronds parkeren, zoals bij de pont in Amsterdam-Noord. Je plaatst je fiets in een sluisje, een lift brengt ’m naar beneden en hangt de fiets automatisch weg. Technisch maakt het niet uit of dat ondergronds gebeurt of juist op een dak. Voor de benodigde schone energie willen we zonnecellen op het dak plaatsen. Ons onderzoek spitst zich nu vooral toe op de optimalisering van dit Velominck-systeem, ook financieel, en de inpassing ervan op locatie.”

Onderdeel van de studie is ook hoe het gebruik van stallingen gestimuleerd kan worden. Plaatsen blijven soms leeg omdat mensen hun fiets tóch op straat zetten. Zichtbaarheid is een belangrijk aandachtspunt. IBA denkt die te kunnen vergroten met glazen liften langs de gevel waarin de fietsen op en neer gaan. “Dat versterkt het beeld van Amsterdam-fietsstad en is voor toeristen een extra attractie”, zegt Griffioen.

“De overlast door geparkeerde fietsen los je niet met één maatregel op. Het gaat er vooral om dat we per knelpunt de mogelijkheden van een locatie maximaal benutten en iedere euro zo effectief mogelijk inzetten.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

0 Reacties Schrijf een reactie

    Schrijf een reactie

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.