Gemeente onderzoekt buitenhaven Scheveningen

Gemeente onderzoekt buitenhaven Scheveningen

Nieuws
Door: Redactie ArchitectuurNL | 16-06-2008

De gemeente Den Haag onderzoekt drie scenario’s voor een mogelijke buitenhaven in Scheveningen. Deze scenario’s worden onderzocht op financiële haalbaarheid, technische uitvoerbaarheid, infrastructuur, milieu enzovoorts. De scenario’s lopen uiteen van alleen een pier met terminal tot een terminal inclusief landaanwinning voor wonen en natuur, een visserijhaven en zeezeiljachthaven.

Voorkeur
In het najaar van 2008 kiest het college een voorkeursvariant. Dit gebeurt op basis van het onderzoek en op basis van advies van de Commissie Stedelijke Ontwikkeling en Ruimtelijke Ordening. De voorkeursvariant zal aan een gedetailleerd onderzoek worden onderworpen waarna het college de gemeenteraad medio 2009 de resultaten zal voorleggen.

‘Er valt nu dus nog geen besluit of er wel of geen buitenhaven komt, dat komt later. De scenario’s zijn nodig om in een later stadium een weloverwogen antwoord op deze vraag te kunnen geven. Ik verwacht veel voordelen van een buitenhaven zowel op economisch gebied als bij het op de kaart zetten van Den Haag als het Mekka van de zeezeil- , beach- en strandsporten. En er zijn ook nadelen, laat dat allemaal maar uit het onderzoek blijken’, aldus wethouder Marnix Norder (Bouwen en Wonen).

Noodzakelijk
Het eerste scenario bestaat uit een homeport cruisterminal en een minimaal noodzakelijke golfbreker. Mogelijk aangevuld met beperkte landaanwinning, een zeezeiljachthaven en een visserijhaven.

Het tweede scenario bestaat uit een homeport cruiseterminal in het verlengde van het Norfolkterrein met landaanwinning, een stedelijk programma met woningen en natuur. Dit kan aangevuld worden met een zeezeiljachthaven, een visserijhaven of een combinatie hiervan.

De derde is een homeport cruisterminal nabij de landaanwinning parallel aan de kust. De terminal ligt dan niet in het verlengde van het Norfolkterrein maar meer naar links. Ook deze variant kan op dezelfde manier als scenario twee worden aangevuld.

Raadscommissie
In december 2006 heeft het consortium Cruisport The Hague Holland, bestaande uit AM, Vestia en Züblin Grenada op eigen initiatief een voorstel gedaan voor de ontwikkeling van een cruiseterminal en een nieuwe buitenhaven. Het college heeft aangegeven hier positief tegenover te staan. In een aantal gezamenlijke workshops met de gemeente zijn de scenarios tot stand gekomen.

De scenario’s worden nog voor commentaar voorgelegd aan de raadscommissie Stedelijke Ontwikkeling en Ruimtelijke Ontwikkeling (SRO). Dit is afgesproken met de gemeenteraad bij de vaststelling van de Nota van Uitgangspunten Scheveningen Havens in februari 2008.
Verder zal de raadscommissie SRO bij de keuze van de voorkeursvariant om advies gevraagd worden.

     

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

    Schrijf een reactie

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.