Hans van Heeswijk wint architectenselectie Station Geldermalsen

Nieuws

Hans van Heeswijk wint architectenselectie Station Geldermalsen

Door: Petra Starink | 15-05-2019

Hans van Heeswijk architecten heeft de hoogste totaalscore gehaald in de besloten competitie voor het ontwerp van nieuwe entrees en een reizigerstunnel voor station Geldermalsen. De publieksstem heeft hierbij de doorslag gegeven.

Houten plafond in tunnel

De Lingense Alliantie en gemeente West Betuwe nodigden vier architectenbureaus uit voor het maken van een ontwerp. De ontwerpen zijn op 6 mei gepresenteerd aan de inwoners van Geldermalsen die op die avond hun voorkeur hebben uitgesproken voor het ontwerp van Hans van Heeswijk architecten. Daarna hebben de juryleden, bestaande uit vertegenwoordigers van bureau Spoorbouwmeester, ProRail en De Lingense Alliantie, individueel op basis van zorgvuldige weging van de criteria hun oordeel gegeven. Volgens de vakjury is het winnend ontwerp “contrasterend in kleur en materiaal met het monumentaal stationsgebouw maar passend in aandacht voor details, materialen en proporties. Mooi opvallend en zelfverzekerd ontwerp, het houten plafond in de tunnel voorkomt dat het allemaal te koel en zakelijk wordt.”

Twee nieuwe entrees

Station Geldermalsen is in 1886 gebouwd als overstapstation. Het monumentale stationsgebouw is in 2017 zorgvuldig gerestaureerd. De toegang voor reizigers vanuit Geldermalsen is door de oorspronkelijk opzet als overstapstation nooit optimaal geweest. De aanleg van twee nieuwe perrons, een reizigerstunnel en twee nieuwe entrees gaat daar verandering in brengen.

Witte luifels

De twee witte luifels nodigen de reiziger aan beide zijden op heldere wijze uit naar de twee station entrees en de nieuwe tunnel. De luifels vormen meteen ook de perronoverkapping van de nieuwe perrons. Door de ranke opzet blijft het doorzicht op het monumentale stationsgebouw zoveel mogelijk behouden.

Goede akoestiek

De hoogwaardige materialen in de reizigerstunnel geven de nieuwe toegang allure en het houten plafond zorgt voor een warme uitstraling en een goede akoestiek. In de monumentale stationsoverkapping worden lichtstroken geplaatst, waardoor daglicht tot op de bodem van de tunnel komt. Bij de trapopgang vanuit de tunnel naar het perron ontstaat hierdoor een prettige lichte ruimte.

Beeld: Hans van Heeswijk architecten

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

Tags:
0 Reacties Schrijf een reactie

    Schrijf een reactie

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.