Hout in Het Nieuwe Instituut

Nieuws

Hout in Het Nieuwe Instituut

Door: Jacqueline Knudsen | 29-04-2014

Hout is de eerste in een nieuwe serie tentoonstellingen van Het Nieuwe Instituut over materialen.
Veel van de kwaliteiten die hout worden toegedicht – natuurlijk, warm, puur – vinden hun oorsprong in de romantische waardering voor het bos. Het verhaal over hout is onontkoombaar verbonden met het bos. Maar het bos is ook een kunstmatig landschap, een productiemachine onderworpen aan de wetten van de markt. De huidige experimenten met hout leiden tot verrassende toepassingen buiten de domeinen van architectuur en design. Het rijke verhaal van HOUT wordt verteld aan de hand van designobjecten, architectuurprojecten en artefacten uit (inter)nationale kunstcollecties, en kent talrijke referenties naar onder meer de Deutsche Autobahn, Ikea-meubelen en de bossen rond de verwoeste kerncentrale van Tsjernobyl. Zelfs het potlood van Milton Friedman heeft een plaats gekregen.

Romantisch ideaal

Als tegenhanger van de geperverteerde stad, geldt het bos als de plek waar de mens in een harmonieus evenwicht verkeert met de natuur. Architect James Wines zag in de jaren zeventig hout niet voor niets als het ideale materiaal van een kritische tegencultuur en het bos als het gedroomde antwoord op een verdorven maatschappij. En neem het zorgvuldig geconstrueerde beeld van president Poetin als jager of visser; Poetin kan alleen de beoogde kracht van Moedertje Rusland symboliseren door het woud te benutten als passende omgeving.

Bomen-martelkamers

Het bos vertegenwoordigt meer dan romantische noties en is tegelijkertijd een fabriek en een laboratorium. Voortdurend onderzoek moet de opbrengst van de intensieve bosbouw optimaliseren en in speciale ‘bomen-martelkamers’ wordt aan de genetische code van bomen gesleuteld zodat ze weerbaarder worden voor ziektes. Tegelijkertijd introduceren ontwerpers en architecten steeds nieuwe toepassingen van hout, alleen al omdat hout – als het enige bouwmateriaal – klimaatneutraal is.

De cyclische natuur van materialen, plekken en ideeën.

De tentoonstelling ‘HOUT. De cyclische natuur van materialen, plekken en ideeën’ laat zien hoe de talloze producten die het bos voortbrengt de sporen dragen van al deze, vaak tegenstrijdige betekenissen van het landschap. ‘HOUT’ toont het werk van onder andere Aldo Bakker, Eelco Brand, Charles & Ray Eames, Ernst van der Hoeven, Chris Kabel, Lex Pott, Cedric Price, Bethan Laura Wood, Lukas Oleniuk, Onix, SeARCH, Hendrik Wijdeveld en James Wines. Hun werk wordt gepresenteerd in een context van historische, culturele en maatschappelijke referenties.
De tentoonstelling over hout is het eerste deel van een serie over materialen en hun economische, culturele en maatschappelijke betekenis. Per keer zal een materiaal – zoals plastic of porselein  – centraal staan. De rode draad wordt gevormd door de complexe relatie tussen innovatie en conflict.

TED talk door architect Michael Green over de noodzaak van houten wolkenkrabbers.

HOUT. De cyclische natuur van materialen, plekken en ideeën is te zien van 16 mei t/m 10 augustus 2014 in Het Nieuwe Instituut, Museumpark 25, Rotterdam.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

Tags: , ,

    Schrijf een reactie

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.