HUNK-design maakt Visserijplein vrolijk

Nieuws

HUNK-design maakt Visserijplein vrolijk

Door: Petra Starink | 10-07-2017

Geinspireerd op de naam en geschiedenis van het Rotterdamse Visserijplein heeft HUNK-design een ontwerp gemaakt voor een continue veranderend schilderij. Laag voor laag worden de blauwe geschilderde lijnen vervaagd. De aanpak van het plein is onderdeel van Frisse Vis, een initiatief van Mirjam Ippel om de wijk te vitaliseren. Doel is om het plein elke dag aantrekkelijk te maken.

Schilderen van blauwe lijnen

Op donderdag en zaterdag is er markt op het plein, dan is het er levendig. Na afloop van de markt verschijnen er kleine wagentje met roterende staalborstels en borstelen het plein schoon. Ze zullen langzaam de blauwe lijnen wegpoetsen en geleidelijk aan zullen de blauwe lijnen vervagen.

Dat is precies wat er moet gebeuren want als deze laag vervaagd komt er een nieuwe laag bij. Zodra die tweede laag ook begint te vervagen komt er weer een laag bij.  Zo blijft het plein telkens veranderen. Net als water. In totaal worden er 10 lagen aangebracht, in wisselende frequentie. De eerste laag is op 30 mei aangebracht door Markeer en de 2de in juli. Het aanbrengen van de lagen heeft te maken met de weersomstandigheden. Het mag niet regenen en het moet boven de 10 graden zijn.

Waterelement

HUNK –design heeft voor het element water gekozen omdat dit plein een waterbergingsprobleem heeft. De afwatering verloopt niet goed omdat de ondergrond bestaat uit een stortplaats waar puin ligt van de bombardementen uit de WO11.

Schilderij

In de toekomst gaat dit aangepakt worden en draagt de waterschildering bij aan de gewaarwording van de rol van water in de stad en dit plein. Omdat het plein continu wordt gereinigd door staalborstels zal de schildering snel verdwijnen. Deze uitdaging leidde ertoe dat HUNK op het idee kwam om een steeds veranderend schilderij te maken.

Visserijplein

De andere reden om het waterelement toe te passen is de naam van het plein: Visserijplein. Binnenkort komen hier grote dobbers te staan waar mensen op kunnen zitten. De dobbers worden verplaatst als er markt is door Stichting de Ontmoeting. Over een maand zal het Visserijplein er al weer heel anders uitzien en steeds veranderen.

Ontwerp:HUNK-design
Opdrachtgever: Gemeente Rotterdam
Initiatief: Frisse Vis van Mirjam van Ippel
Uitvoerder lijnen: Markeer
Uitvoeder dobbers: Buurman/Bouwacademie

Gerelateerd

Tags: , ,
0 Reacties Schrijf een reactie

    Schrijf een reactie