BIG ART in de Zonnewijser

Nieuws

BIG ART in de Zonnewijser

Door: Viveka van de Vliet | 09-10-2017

Na de eerste editie van BIG ART in de voormalige Diamantbeurs in Amsterdam, zocht Anne van der Zwaag met haar pop-up platform voor XL kunst, design en architectuur, weer een leeg pand. Dit keer geen rauwe casco ruimte zonder verwarming, maar een monumentaal grachtenpand de Zonnewijser in hartje centrum. Hier toont ze van 12-15 oktober maar liefst 65 oversized werken – van een vijf meter lange textiele installatie van Rive Roshan op de Bel-etage, tot een speciaal voor de torenkamer gemaakte touwinstallatie van interieurarchitect en kunstenaar Robbert de Goede.

Zonnewijser aan Herengracht

Met hulp van Foppe Eshuis en Lennart Rottier van vastgoedontwikkelaar Millten (onder andere Prinsengrachtziekenhuis, Werktheater, De Bruynvis), kon Anne van der Zwaag met BIG ART tijdelijk neerstrijken in de Zonnewijser aan de Herengracht 182. Gebouwd in 1615 maar onder leiding van bouwmeester Ludwich Friedrick Druck in 1772 in Lodewijk XVI-stijl opgetrokken. Een Rijksmonument waarin baronnen verbleven, de bank Kempen & Co, en tot 1 oktober bedrijf Rockstart.

Tussen de Westertoren aan de ene en het Paleis op de Dam aan de andere zijde, bevindt de Zonnewijser zich in goed gezelschap. Voor Millten aan de renovatie van het zes verdiepingen grote pand begint, mag het nóg een viertal dagen worden bewoond door een ander verrassend en divers gezelschap: XL kunstwerken, foto’s, tekeningen, installaties en experiences.

‘De kracht van een brede interdisciplinaire opstelling schuilt er in dat kunst, design en architectuur samen worden gepresenteerd’, zegt Van der Zwaag. ‘BIG ART is laagdrempeliger dan een museum en toegankelijker dan de besloten hokjesgeest van een standaard beurs. Het is een inspirerende verkooptentoonstelling en fair in één.’

Kleur en materiaal

Verantwoordelijk voor het totaalbeeld, legde ze als curator een complexe puzzel van werken die soms contrasteren met de monumentale ruimten, zoals Dropstuff met hun Kiddy-rides de ooit chique balzaal in een attractiepark verandert. Andere werken versterken juist de ruimte en elkaar, soms aan de hand van thema’s als kleur, materiaal of ruimtelijk perspectief. Zo laat galerie Ron Mandos de gedetailleerde, imaginaire stedelijke landschappen zien van Rik Smits. Je blik valt bij binnenkomst op zijn wat vreemde architectonische oorden die zo desolaat ogen als een woestijn. Cokkie Snoei vertegenwoordigt Eveline Visser en haar intrigerende installaties. Een soort driedimensionale schilderijen die zijn opgebouwd uit materialen als karton, piepschuim en hout waarin Visser geschilderde voorstellingen verwerkt. Ook in het werk van Paul Nassenstein speelt perspectief, schaalvergroting en -verkleining een belangrijke rol, net als de beleving van ruimte. En Lucia Luptakova analyseert plekken die ze heeft bezocht op het karakter ervan, de indeling en de manier waarop je zo’n ruimte gebruikt en herinnert. Dat reconstrueert ze in ruimtelijke installaties zoals in ‘Our elevator and other memories’.

Wandontwerp

Andere deelnemers hebben speciaal voor BIG ART een nieuw werk gemaakt. Rive Roshan maakte een textiele installatie waarbij de ontwerpers spelen met patronen en de interferentie van kleuren. Christie van der Haak, gepresenteerd door galerie Maurits van de Laar, maakt een speciaal wandontwerp voor het wat flets geworden wandtextiel in de stijlkamer aan de voorzijde van het pand, en Beatrice Waanders creëert een zachte installatie van mensenhaar, die je mag aanraken en waar je doorheen kunt lopen.

BIG ART wordt niet zoals vorig jaar tegelijk met Art Amsterdam en de PAN Amsterdam gehouden. BIG ART kan prima solo want het staat als een – groot – huis.

Openingstijden

BIG ART, 12-15 oktober, Herengracht 182, Amsterdam.
Open dagelijks: 11-19 uur.
www.bigart.nu

In ArchitectuurNL 5 2017 verschijnt een artikel over Rive Roshan en over de verbouwing van de Diamantbeurs waar BIG ART vorig jaar werd gehouden.

Gerelateerd

Tags: , ,
0 Reacties Schrijf een reactie

    Schrijf een reactie