Laatste gebouw Piet Heinkade van start

Laatste gebouw Piet Heinkade van start

Nieuws
Door: Redactie ArchitectuurNL | 13-10-2010

Al meer dan tien jaar zijn er plannen voor de opvulling van de laatste plek aan de Piet Heinkade tussen de Passenger Terminal Amsterdam (PTA) en Huys Europa. Slavenburg’s Bouwbedrijven heeft een investeerder gevonden die het project nieuw leven heeft ingeblazen, te weten Piet Hein Buildings B.V. uit Haarlem. Het ontwerp is van Hans van Heeswijk architecten en Dick van Gameren architecten.

Kloeke gebouwen
In opdracht van deze projectontwikkelaar verrijzen vijf kantoorgebouwen met een totale oppervlakte van 26.000 m2. Ondergronds
komt een semi-openbare parkeerkelder van 13.000 m2 en aan de IJ-oever kant komt een busterminal van 4.100 m2 voor het parkeren
van personenbussen voor de PTA. Het gebouwencomplex zal eind 2012 klaar zijn en de naam Piet Hein Buildings dragen.
De ontwikkeling van de Piet Heinkade ten oosten van het Centraal Station vormt de ruggengraat van de Zuidelijke IJ-oever in
Amsterdam. Hier wordt het Centraal Station verbonden met het nieuw ontwikkelde Oostelijke en Westelijke Havengebied.
De kade tussen weg en water, ooit vol pakhuizen en vemen, biedt nu plaats aan een lange strook met kloeke, stedelijke
gebouwen voor wonen, werken en publieksfuncties.

Glazen bouwstenen
Het complex Piet Hein Buildings ligt pal naast de passagiersterminal en heeft op straatniveau een grote hal voor
touringcars. De hal bevat buffercapaciteit voor de cruiseterminal. De gevels van de garage zijn van glazen bouwstenen en
stralen ’s nachts naar alle kanten zacht licht uit. Daarboven, in een langgerekt bouwvolume van vier verdiepingen staan
kantoren met zicht op het IJ. Aan de stadszijde, in bouwblokken van negen lagen staan kantoren die over de spoordijk
uitkijken op de stad. Aan de straat voor de hal zijn drie ruime en uitnodigende entreehallen. Een dubbele, ondergrondse
parkeergarage bedient het hele complex.

De ontwikkelaar verwacht geen problemen met de verhuur van de kantoorruimte. Het complex ligt op een zeer goede
locatie, vlak bij het station. Het zegt genoeg dat er nauwelijks kantoren in dit gebied zijn die leeg staan.
Door invulling te geven aan werkgelegenheid op deze plek zal er weer een stimulans zijn om de uit de binnenstad
weggetrokken kantoorgebruikers terug te halen naar het hart van Amsterdam, wat een positieve uitwerking heeft op de
leefbaarheid van het centrum.


Lange aanloop
Met de bouw van de Piet Hein Buildings wordt de gapende bouwput naast de PTA na tien jaar gevuld. Het is het laatste grote bouwproject aan de Piet Heinkade, waar in de afgelopen tien jaar al moderne woon- en werkgebouwen zijn verrezen. Daarvoor stonden er pakhuizen en andere bedrijfsgebouwen, die voor een deel zijn gesloopt en voor een andere deel in de nieuwbouw zijn opgenomen.

Nieuw Europa
Het project begon tien jaar geleden onder de naam Nieuw Europa, refererend aan pakhuis Europa, dat eerder op die locatie stond. Toen was de grond nog in handen van ontwikkelaar Amplan, dat in 2007 wel de eerste paal voor het kantorencomplex sloeg, maar ruzie kreeg met de gemeente. Dat had te maken met de levering van de grond en de wens van de gemeente voor een busterminal in het complex, bedoeld voor klanten van de Passengers Terminal Amsterdam. Omdat aannemer Slavenburg geld te goed had van Amplan, liet de aannemer in 2008 beslag leggen op de bouwplaats, waarna de beleggers afhaakten.

Nieuw ontwerp
In 2009 bleek de steenrijke familie Nefkens bereid te zijn te investeren in de 30.000 m2 kantoorruimte, een parkeergarage met 180 plaatsen en de busterminal voor ongeveer 25 bussen. Het plan is uiteindelijk ‘meer functioneel economisch’ gemaakt, de constructie is aangepast en de uitgangen van de parkeergarage zijn veranderd. De architecten hebben daarvoor een geheel nieuw ontwerp moeten maken, dat van buiten overigens op het originele plan lijkt. De gevels zullen bestaan uit aluminium, glas of natuursteen.

Leuk detail: toen ABN AMRO in 1991 op zoek ging naar een locatie voor het nieuwe hoofdkantoor, was de Oostelijke Handelskade uitgesloten, omdat de bereikbaarheid van de locatie te wensen overliet. De bank gaf destijds de voorkeur aan een plek aan de ring met korte reistijd naar Schiphol en gaf daarmee in feite het startsein voor de ontwikkeling van het gebied dat nu de Zuidas heet.

     

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

0 Reacties Schrijf een reactie

    Schrijf een reactie

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.