Monumentale molen op spoortunnel

Monumentale molen op spoortunnel

Nieuws
Door: Redactie ArchitectuurNL | 29-06-2009

In Delft komen twee tunnelbuizen op de plek van het huidige spoorviaduct. Een technisch hoogtepunt is het behoud van de monumentale molen die op die plek staat. De aanleg van de spoortunnels en de sloop van het viaduct zijn onderdeel van de herontwikkeling van het stationsgebied in het centrum van Delft.

De tunnel moet het huidige spoorviaduct, dat de stad in twee├źn snijdt, vervangen.

Tafelconstructie
De monumentale molen De Roos staat waar de eerste tunnelbuis komt te liggen. Hieronder wordt eerst een soort tafelconstructie gebouwd, met een betonnen plaat en stalen palen. Om het tunneldak te kunnen storten wordt het hele molencomplex vervolgens een meter opgevijzeld om als het dak klaar is weer op zijn plek te worden teruggezet.

Ook bovengronds
De eerste serieuze plannen voor een Delftse spoortunnel stammen al uit 1988. Na jaren lobbyen stelde minister Peijs van Verkeer en Waterstaat in 2004 vanuit het Rijk 344 miljoen euro beschikbaar voor het project, dat inmiddels ook een grondige aanpak van het bovengrondse stationsgebied omvatte.

Aan de noordkant van het stationsplein komt een glazen gebouw, ontworpen door Mecanoo Architecten, dat een nieuw station en stadskantoor huisvest. Daarnaast bestaat de stadsontwikkeling uit bijna vijftienhonderd woningen, kantoren, een stadspark, fietsvoorzieningen, parkeerfaciliteiten en wegen. De totale kosten voor de spoorzone Delft komen uit op ongeveer een miljard euro.

Bron: Technisch Weekblad

Architectuur.nl plaatste al eerder:
Nieuw station en spoortunnel Delft





     

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

0 Reacties Schrijf een reactie

    Schrijf een reactie

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.