Ontwikkeling spoorzone West Haarlem door Francine Houben

Ontwikkeling spoorzone West Haarlem door Francine Houben

Nieuws
Door: Petra Starink | 24-06-2019

Hoorne Vastgoed en HBB Groep willen in Haarlem minstens 1.500 woningen realiseren in een bedrijvenstrook naast de spoorlijn Haarlem-Leiden. Ontwikkelcombinatie Spoorzone West (OSW) heeft een deel vande benodigde posities verworven. Architect Francine Houben gaat in opdracht van OSW de mogelijkheden voor woningbouw inventariseren.

Gebied veranderen in groene wereld

Het plangebied loopt over een lengte van bijna 1.500 meter parallel aan de spoorlijn Haarlem-Leiden en bestaat deels uit een verouderd bedrijventerrein. OSW wil de strook transformeren in een aantrekkelijk woongebied. Francine Houben van Mecanoo ziet het als een uitdaging om het versnipperde en rommelige gebied te veranderen in ‘een groene wereld’. Het gaat volgens haar niet om de ontwikkeling van één buurt, maar om een aaneenschakeling van 13 kleine wijken: ‘Elke kraal in de ketting heeft of krijgt sociaal en stedenbouwkundig specifieke eigenschappen. De afzonderlijke wijken kunnen uitgroeien tot gemeenschappen die de kwaliteit van het totaal versterken.’ In de optiek van Francine Houben is het essentieel om daarbij te zorgen voor een optimale aansluiting met bestaande woningbouw in het plangebied.

Spoorzone West

Het is nog niet bekend hoeveel woningen er komen. OSW richt zich voorlopig op 1.500 woningen (hoofdzakelijk appartementen). Dit ligt in lijn met de ambitie van de gemeente Haarlem. Jan Heeremans van OSW: ‘Mede op basis van de gesprekken die wij en Francine met de gemeente, bewoners in het plangebied en woningcorporaties voeren zal duidelijk worden wat haalbaar is. Veel gemeenten maken werk van stedelijke verdichting. Dat zijn complexe maar ook uitdagende projecten. Hoe dat in Spoorzone West uit kan pakken, zal de komende jaren blijken.’

Openbaar groen

Een uitgangspunt van OSW en Mecanoo is het vergroten in oppervlakte van het openbaar groen in het gebied. Ook wordt bekeken of watergangen kunnen worden aangelegd, met aansluitingen op de waterstructuur in het verderop gelegen duingebied en op de Leidsevaart. Volgens Martijn van de Poll van OSW zal veel aandacht aan de bereikbaarheid van het gebied worden besteed: ‘Er bestaan in de buurt begrijpelijke zorgen over de verkeersafwikkeling. Voor OSW en Francine Houben is dat een zwaarwegend punt dat in de planvorming een belangrijke rol gaat spelen. Er zal – afgezien van de auto – een sterk accent op de fiets, het openbaar vervoer en het gebruik van deelauto’s worden gelegd.’

Spoorzone Haarlem Zuid

Foto: PDOK

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

Tags:

    Schrijf een reactie

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.