Scan helpt architecten MPG-waarde optimaliseren

Nieuws

Scan helpt architecten MPG-waarde optimaliseren

Door: Peter de Winter | 15-01-2019

De Wearthy waardescan helpt architecten en projectontwikkelaars van nieuwbouw-, transformatie- en renovatieprojecten de MPG-waarde te optimaliseren. Dat vergroot de kans op een omgevingsvergunning. Het is bovendien de eerste tool die de vastgoedsector concreet helpt de CO2-uitstoot van bouwmaterialen terug te brengen in de ontwerpfase van bouwprojecten. Wearthy is een initiatief van New Horizon en het NIBE.

Voor elk nieuw te realiseren gebouw hanteert de overheid, nu nog, een bovengrens van 1 euro per vierkante meter. Dit zijn de (fictieve) kosten die gemaakt zouden moeten worden om de negatieve milieu-effecten ongedaan te maken. In de komende jaren zal de overheid deze MPG-waarde verder aanscherpen om daarmee de markt te dwingen tot het maken van meer duurzame materiaalkeuzes. De concurrentiestrijd in de bouw zal zich hierdoor steeds meer gaan toespitsen op duurzaamheid is de verwachting van New Horizon. De waardescan kan een concurrentievoordeel opleveren.

Geen enkele match

Oprichter van New Horizon Michiel Baars constateerde in 2015 dat er tussen de aan- en afvoer van de materiaalstromen van bouwprojecten geen enkele match is. Als je naar de gebouwde omgeving kijkt als door een circulaire bril, dan kijk je naar die omgeving als naar een magazijn waar enorme hoeveelheden materialen liggen opgeslagen. Al snel concludeer je dan dat het gros van die materialen nog prima herbruikbaar is in (nieuw) bouwwerkzaamheden.

Waardebehoud

Wat New Horizon doet, is naar te ontmantelen gebouwen kijken vanuit waardenbehoud in plaats van waardenverlies. Dat onderscheidt New Horizon  van andere sloopbedrijven. Een slordige 98 procent van de sloopmaterialen wordt gerecycled. New Horizon kiest ervoor gebouwen zorgvuldig te ontmantelen en de vrijgekomen hoogwaardige materialen terug in de bouwketen te brengen.

Productportfolio

Om dit ‘terugbrengen’ te faciliteren, ontwikkelde New Horizon een productportfolio met daarin gebruikte materialen als kabelgoten, circulair beton, bakstenen (vermalen oude bakstenen worden als toeslag aan nieuwe toegevoegd) , kozijnen en citumen (oude bitumen wordt toegevoegd aan nieuwe bitumen). Ze maakt bovendien samen met NIBE (Nederlands Instituut voor Bouwbiologie en Ecologie) de schaduwkosten van de materialen en grondstoffen die worden terug geleverd aan de markt inzichtelijk door een MKI-berekening (milieukosten indicator) uit te voeren.

Milieukosten

Erik Koremans, directeur circulair bouwen bij New Horizon: ‘Van alle materialen die worden ingezet bij nieuwbouw worden milieukosten berekend. Een van de aspecten van milieukosten is CO2. De berekening maakt inzichtelijk wat de CO2-reductie van urban mining materialen is ten opzichte van nieuwe.’

Koremans noemt dit een unique sellingpoint dat echt hout snijdt. ‘We geven op de bouwmaterialen uit onze portfolio namelijk dezelfde garanties als op nieuwe materialen terwijl er een aantoonbaar milieuvoordeel bereikt is. Tel daar bij op dat het materiaal niet duurder is, de milieukosten lager zijn, maar het materiaal wel circulair is en je komt tot de conclusie dat urban mining een uitstekend alternatief is voor ‘maagdelijke’ bouwmaterialen.

Scan voor architecten

Om architecten te helpen de geoogste bouwmaterialen in hun ontwerp toe te passen, is er nu dan de Wearthy waardescan. De scan helpt de MPG-waarde van een gebouw omlaag te brengen. MPG staat voor Milieu Prestatie Gebouwen en is een overheidsnormering die al sinds 2012 bestaat. Sinds begin vorig jaar is er een bedrag van 1 euro per vierkante meter bruto vloeroppervlak aan gekoppeld.

‘Die norm is ruim genomen,’ zegt Koremans, ‘maar als je kijkt naar de overheidsdoelstelling dat de economie in 2030 voor 50 procent en in 2050 volledig circulair moet zijn, dan verwachten wij dat die MPG-normering in de nabije toekomst steeds verder omlaag bijgesteld gaat worden. Overigens moet je een MPG-berekening bijvoegen bij iedere bouwaanvraag en uit het ontwerp van een architect komt automatisch een MPG-waarde rollen.’

MPG-waarde omlaag

Stel een architect ontwerpt een gebouw waarmee hij een bepaalde MPG-waarde genereert, zegt Koremans. Hij kan dan bij ons aankloppen om zijn ontwerp te laten doorlichten en door toepassing van ‘onze’ materialen de MPG-waarde naar omlaag brengen zonder dat zijn ontwerp wordt aangetast.

Wat New Horizon daarmee aantoont, zegt Koremans, is dat de milieuprestatie van een gebouw omlaag kan met materialen die verkregen zijn door urban mining. De waardescan kan de MPG-waarde nog verder omlaag brengen door alternatieve bouwmaterialen voor te stellen die het ontwerp wel raken, maar de verder milieuprestatie verbeteren.’

Nationale milieudatabase

De grondstoffen en bouwmaterialen die New Horizon in depot heeft, zijn opgeslagen in de Nationale Milieudatabase. Architecten kunnen die database tijdens het ontwerpproces raadplegen. ‘De uitdaging aan het adres van architecten is zoveel mogelijk urban mining en duurzame materialen te gebruiken en binnen die relatieve beperking tot een zo creatief mogelijk ontwerp te komen. Daarmee kunnen we forse stappen zetten richting circulaire economie.’

Foto: Roel Dijkstra

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

Tags: ,

    Schrijf een reactie

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.