Scholen in ensemble van oud en nieuw

Nieuws

Scholen in ensemble van oud en nieuw

Door: Petra Starink | 24-11-2016

Een bestaand schoolgebouw in Eindhoven uit de wederopbouwperiode is nu het onderkomen van twee scholen met elk een eigen identiteit. Atelier PRO heeft het ontwerp gemaakt van de renovatie en de nieuwbouw van het schoolcomplex van Vakcollege Eindhoven en Aloysius De Roosten.
Aan weerszijden van het karakteristieke 4-laags gebouw steken nu twee nieuwe gebouwdelen uit die ‘hun nek uitsteken’. De vernieuwde school geeft een impuls aan de beleving van de gehele wijk.

Het schoolgebouw stamt uit de jaren 50 toen Eindhoven opbloeide door de groei van Philips en DAF. Huub van Doorne, oprichter van DAF en destijds bestuurslid van deze Tweede Technische School Eindhoven, maakte zicht sterk voor een scheiding tussen theorie- praktijklokalen. Door de introductie van de schoolwerkplaats ontstond zo een van de eerste ambachtsscholen van ons land. Het oorspronkelijke complex is in 1952 ontworpen door het bureau Geenen & Oskam, en bestond uit een 4-laags gebouw bestemd voor theorie, 9 praktijkhallen en enkele bijgebouwen.

Stedenbouwkundige inpassing

Het 4-laagse gebouw blijft met zijn krachtige historische uitstraling beeldbepalend naar de ringweg.  Het nieuwe gebouw heeft zijn footprint gevoegd naar de stedenbouwkundige opzet en richting en verdraaiingen van bestaande straten. De gevels volgen niet de rooilijnen maar liggen juist terug waardoor nieuwe ruimtes voor pleinen zijn ontstaan.

Eigen identiteit

Aloysius De Roosten en Vakcollege Eindhoven zijn 2  scholen met eigen onderwijsvisies en eigen leerlingenpopulaties van elk ca 400 leerlingen. De identiteit van beide scholen is gerespecteerd door de aanleg van een eigen gebouw, eigen pleinen entreegebied. Het onderwijs van Aloysius De Roosten speelt zich af in vier inspiratielabs met daaromheen vier klaslokalen. Vakcollege Eindhoven is een school waar vakmanschap hoog in het vaandel staat en daar zijn de bestaande praktijkhallen bij uitstek geschikt voor.

Centrale kern

In de nieuwbouw is een centrale kern waarin beide scholen functies delen zoals een centrale administratie, gemeenschappelijke keuken, gemeenschappelijke teamruimte en twee aula´s die in elkaar overlopen. Ook sommige onderwijsruimtes worden door beide scholen gebruikt zoals de kunst- en cultuurruimtes en technieklokalen. Bij mogelijke wijzigingen in onderwijsvisie in de toekomst is het complex ook als één gebouw te gebruiken.

Wederopbouwperiode

Uit herwaardering van dit type gebouwen uit de wederopbouwperiode heeft atelier PRO bij de renovatie van de bestaande delen doorgaans zorgvuldig overwogen het oorspronkelijke te behouden. Dit zonder in te boeten aan de functionele kwaliteit van hedendaags onderwijs. Sierbetonnen borstweringelementen, Solnhofer vloertegels, stalentrappen in de praktijkhallen en het beeldhouwwerk ‘Smid met leerling’ van Willy Mignot uit 1959 zijn sprekende voorbeelden van stijlkenmerken die behouden zijn. Bestaande stalen kozijnen daarentegen zijn vanuit thermisch oogpunt wel vervangen maar met behoud van bestaand lijnenspel. De bestaande praktijkhallen zijn voorzien van nieuwe dakkappen. Het gesloten metselwerk van het 4-laagse gebouw is op maaiveld voorzien van glazen puien ter vervanging van gesloten metselwerk.

Beeld: Jan Paul  Mioulet

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

Tags: , , , , , ,

    Schrijf een reactie

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.