Shapes of Sweden van Lilian van Daal

Shapes of Sweden van Lilian van Daal

Actualiteiten, Exposities, Nieuws, Producten
Door: Petra Starink | 05-10-2015

Ontwerpster Lilian van Daal heeft met haar ontwerp ‘Shapes of Sweden’ de Volvo Design Challenge 2015 gewonnen. De jury zag in het winnende ontwerp een voorbeeld van een project waar actualiteit, vernieuwing en materiaalontwikkeling samenkomen. De winnaar ontvangt een stimuleringsprijs van € 10.000.

In 2014 riep Volvo een jaarlijkse competitie voor designtalent in het leven. Vier jonge ontwerpers, Borre Akkersdijk, Lilian van Daal, Bob Schiller en Jolan van der Wiel ontvingen ieder een werkbudget voor de ontwikkeling van een ontwerp dat gebasseerd is op Volvo’s ‘Designed around you’-filosofie.

Shapes of Sweden

Winnares Lilian van Daal heeft met ‘Shapes of Sweden’drie actuele ontwikkelingen samen gevangen: biomimicry (geïnspireerd op natuurfenomenen), 3d-printen en het gebruik van natuurlijke materialen. Uit haar concept spreekt toekomstvisie, maar ook een duidelijke verbinding met het automerk. Het werk is vernieuwend, esthetisch en biedt perspectief voor de industrie.

Lilian van Daal

Lilian van Daal (1988) studeerde af aan de opleiding Industrieel Product Ontwerpen, HAN Arnhem en aan de Post Graduate Course Industrial Design, KABK Den Haag. Als ontwerper vindt zij dat een product of proces teruggebracht moet worden naar de essentie. De natuur is voor haar het grootste voorbeeld en inspiratiebron.

Jury

De jury bestond uit Niels van Eijk en Miriam van der Lubbe (ontwerpers Van Eijk & Van der Lubbe), Edwin Jacobs (directeur Centraal Museum), Willem van Roosmalen (hoofdredacteur/oprichter Fontanel), Koert van Mensvoort (filosoof/kunstenaar/wetenschapper Next Nature), Mirjam van Coillie (voorzitter Design Management Netwerk) en Corien Pompe (Future Lab & Innovation, manager Volvo Car Corporation).

Expositie tijdens Dutch Design Week

Tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven van 17-25 oktober is het werk van alle deelnemers aan de Volvo Design Challenge te zien in één overzichtsexpositie in het Klokgebouw (Hal 2). In samenwerking met Volvo presenteert ontwerpbureau Van Eijk & Van der Lubbe dan tevens ‘Outward-Looking’, het slotstuk van het drieluik Experience in Motion.

Meer informatie: www.volvocarsdesign.nl

Fotografie: Lisa Klappe

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

Tags: , , , , ,
0 Reacties Schrijf een reactie

    Schrijf een reactie

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.