Shift A+U transformeert CMY paviljoen

Evenementen, Nieuws

Shift A+U transformeert CMY paviljoen

Door: Petra Starink | 13-07-2015

Het Groningse Tschumipaviljoen, ontworpen door architect Bernard Tschumi en gebouwd in 1990 in Groningen wordt door Shift Architecture Urbanism van een tijdelijke interventie voorzien. Het CMY paviljoen transformeert de glazen structuur tot een driedimensionale grafiek die, afhankelijk van het gezichtspunt voortdurend verandert van kleur en compositie.

Tschumipaviljoen

Het Tschumipaviljoen werd gerealiseerd in het kader van de manifestatie What a Wonderfull World! Music Video’s in Architecture, in 1990 georganiseerd door de gemeente Groningen in samenwerking met het Groninger Museum. Met de manifestatie gingen het Groninger Museum en de gemeente Groningen voor het eerst een intensieve samenwerking aan met als doel om zowel de samenhang als de grenzen tussen kunst, beeldcultuur, video, architectuur en openbare ruimte te verkennen. De manifestatie vond plaats ter gelegenheid van de 950ste verjaardag van de stad Groningen en werd gehouden in vijf paviljoens. De paviljoens van Eisenman, Hadid, en Himmelblau werden afgebroken, die van Koolhaas en Tschumi bleven bewaard.

Het videopaviljoen van Tschumi werd de afgelopen 25 jaar gebruikt als event-space voor tijdelijke kunstprojecten. Het Tschumi paviljoen is één van de meest immateriële gebouwen ooit gerealiseerd. Alle gevels, het dak alsmede de kolommen en balken bestaan uit blank glas. Tschumi koos voor glas om zogenaamde “onstabiele gevels” te maken die de videobeelden uit het originele paviljoen eindeloos reflecteerden en weerspiegelden. Hierdoor werd het onzichtbare gebouw getransformeerd tot een illusionistisch beeldspektakel dat voortdurend veranderde en waarin het virtuele beeld uit de reflecties en het werkelijke beeld van de monitoren zich vermengden.

Transparante folies

De interventie van Shift Architecture Urbanism geeft het idee van instabiele gevels een nieuwe invulling. Daar waar Tschumi de omhulling gebruikte om videobeelden te mengen, zet Shift het glas in om kleuren te mengen. Door het glas te voorzien van transparante folies in de kleuren cyaan, magenta en geel, wordt het paviljoen getransformeerd tot een driedimensionale grafiek die voortdurend anders is. De folies zijn aangebracht in een patroon van diagonale banden die zich om de glazen enveloppe wikkelen. Door de parallelle transparant gekleurde gevels treedt er een subtractieve menging van kleuren op. De werkelijke primaire kleuren op de folies worden vermengd tot virtuele secundaire kleuren. Geel en cyaan vormen groen, cyaan en magenta vormen blauw, magenta en geel vormen rood. Het paviljoen wordt een kleurruimte met een sterke stedelijke aanwezigheid. De hoek van waaruit het CMY paviljoen wordt waargenomen bepaalt haar verschijning.
Vanuit het interieur bezien mengen de kleuren zich met de stad in plaats van met elkaar. De toeschouwer ervaart de kleurbanen in hun volledige lengte. Hun spiraalvormige beweging versterkt de destabiliserende werking die Tschumi meegaf aan zijn ontwerp door het paviljoen te kantelen.

Projectgegevens

Adres: Hereplein, Groningen
Opdrachtgever: Stichting Tschumipavilion, Municipality of Groningen
Ontwerp: Shift architecture urbanism, Rotterdam
Project architecten: Thijs van Bijsterveldt, Oana Rades, Harm Timmermans
Kleurfolies: Sign Up, Groningen
Verlichting: Lichtpunt Theatertechniek, Groningen
Tekeningen: Shift Architecture Urbanism
Foto’s: René de Wit

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

Tags: , , , , ,
  1. Katy

    opnieuw een reden om weer gauw naar het Noorden te gaan..
    Dit ziet er prachtig uit!

    Reageer
  2. A. Holthuis

    Fantastisch, dit project. Op een schitterende wijze zijn primaire bouwmaterialen zoals glas, beton en staal samengebracht met en als drager voor primaire- en secundaire kleuren. Hierdoor krijgt dit project prachtige dimensies. Klasse! Mijn grote hoop is dat dit project in een mooie openbare ruimte, dicht bij het al even monumentale Groninger Museum, gespaard blijft voor vandalisme. Dat het respect oproept en agressie onderdrukt. Dan krijgt dit project nog een extra dimensie.

    Reageer

Schrijf een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.