Het nieuwe station van Delft naar een ontwerp van Mecanoo Architecten is in gebruik genomen. Mecanoo heeft vanaf het begin het idee gehad om een stationshal te ontwerpen die de bezoekers meteen duidelijk maakt dat ze zich in Delft bevinden.
Historische plattegrond van Delft
Het station gecombineerd met stadshal en stadskantoor staat bovenop de spoortunnel die in plaats is gekomen van het oude betonnen spoorviaduct dat sinds 1965 Delft in twee stukken deelde. Kom je via de roltrappen naar boven dan zie je als eerste het indrukwekkende plafond met de historische plattegrond van Delft. Kijk je naar buiten, dan zie je de stad en het oude station, als een modern ‘Gezicht op Delft’ van de schilder Johannes Vermeer.
Het karakter van Delft, de combinatie van verleden en tekomst, vormde het uitgangspunt in de uitwerking van het ontwerp. Een gewelfd plafond, voorzien van een indrukwekkende historische kaart van Delft en omgeving uit 1877 verbindt de stationshal en de in aanbouw zijnde stadshal. De wanden en kolommen zijn betegeld met een moderne interpretatie van Delfts Blauw. In 2017 kun je direct van de stationshal de stadshal inlopen.
Glazen huid van het gebouw
De glazen huid van het gebouw weerspiegelt de Hollandse wolkenluchten. De panelen van gesmolten glas met lensachtige bollen verwijzen naar het gegoten glas dat in vele oude panden in Delft te vinden is. De combinatie en het ritme van open panelen van high performance glas en gesloten panelen met gesmolten glas dragen bij aan het energiezuinig klimaatconcept en zorgen voor een hoge mate van duurzaamheid.
Compact gebouw
Eindeloos schaven aan de vorm heeft geresulteerd in een gebouw dat alzijdig en compact is. De verlaagde daklijnen op de hoeken zorgen voor een geleidelijke overgang naar de bestaande kleinschalige bebouwing van de Delftse binnenstad en het aangrenzende Westerkwartier. Insnijdingen in de glazen massa van het stadskantoor vormen een patroon van stegen en binnenplaatsen, geïnspireerd op de fijnmazige structuur van de binnenstad van Delft.
De stationshal maakt deel uit van de eerste fase van de ontwikkeling van het station en stadskantoor. Het eerste deel van het flexibel in te richten stadskantoor wordt eind 2015 in gebruik genomen. Het hele complex moet in 2017 af zijn.
Fotografie: Mecanoo Architecten, Harry Cock
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.