Werken in tijden van corona: Marco van der Ploeg ABT

Nieuws

Werken in tijden van corona: Marco van der Ploeg ABT

Door: Jacqueline Knudsen | 10-04-2020

Marco van der Ploeg is ontwerpmanager bij ABT en verantwoordelijk voor de ontwikkeling en implementatie van BIM. Vanuit zijn brede technische en architectonische achtergrond, werkte hij onder andere aan het Groninger Forum. Nu opereert ook hij al enkele weken vanuit huis. Hoe organiseert hij zijn werk en hoe ervaart hij persoonlijk de coronacrisis?

“Ik ben gelukkig nog helemaal gezond. Ik heb kinderen in het buitenland wonen en werken , die met hun baan in de problemen zijn gekomen. Dan besef je wel: wat wonen we in een mooi land waarin we omkijken naar elkaar!”

Marco van der Ploeg werkt thuis, en deed dat voor de coronacrisis ook al zo nu en dan. “ABT is een projectorganisatie waarin medewerkers mobiel zijn en we zijn daar ook op ingericht. Het is echt fantastisch dat van de ene op de andere dag iedereen vanuit huis werkt en dat de ICT dat gewoon aan kan. Dit is de ultieme test en de voorzieningen zijn met vlag en wimpel geslaagd. Eigenlijk was alles dus al op zo’n manier ingericht dat je op alle plekken kunt werken, als je maar een internetverbinding hebt. Dit betaalt zich nu uit.”

Marco van der Ploeg ABT
Marco van der Ploeg ABT

Kun je thuis goed en rustig doorwerken? “Ik had thuis al een goede werkplek ingericht. Collega’s die dit minder voor elkaar hebben, kunnen op kantoor beeldschermen en bureaustoelen afhalen. De kinderen zijn de deur uit. Dat scheelt onder deze omstandigheden een hoop. Mijn vrouw werkt ook vanuit huis. Door te werken met headsets kun je redelijk ongestoord werken met anderen om je heen. Als je kleine kinderen hebt is dat natuurlijk een ander verhaal. ABT regelt wel deels betaald verlof om medewerkers met zorgtaken tegemoet te komen.”

Hoe houden de medewerkers van ABT contact met elkaar? “We gebruiken veelal Teams voor overleg (ik blur voor de privacy wel de achtergrond) en natuurlijk de andere standaard hulpmiddelen zoals e-mail en telefoon. Ik probeer daarnaast ook de koffiepauzes in te richten door collega’s even te bellen en te vragen hoe het met ze is. Om zo ook de sociale contacten binnen het bureau te onderhouden maar vooral ook om te voorkomen dat er wellicht mensen onder de radar verdwijnen die het moeilijk hebben. Daarnaast waken we over de collega’s door bijvoorbeeld groepsgesprekken met mentoren over thuiswerken met kinderen of bijvoorbeeld een partner in de zorg om ervaringen en kennis te delen zodat het met iedereen zo goed mogelijk blijft gaan.”

En informatie vanuit het management van ABT? “Transparantie is natuurlijk altijd belangrijk. De corona-crisis geeft natuurlijk veel onrust. Om die reden hebben we elke donderdag een Webinar waarin het bestuur van ABT de laatste stand toelicht maar ook de positieve ontwikkelingen binnen het bureau benoemt.” 

Hoe onderhoud je contact met architecten, opdrachtgevers en anderen? “Ook veel via Teams. Je merkt wel dat er veel mogelijk is als de wil er is. In die zin is de corona-crisis ook een mooie kans op “omdenken”. We leren veel mooie dingen in deze tijd. De kunst is om de positieve ervaringen vast te houden en straks niet terug te vallen in het oude gedrag. Probeer het geleerde als nieuw gereedschap in te zetten.” 

Gaan de lopende projecten gewoon door? “Ja, gelukkig voor het overgrote merendeel wel. We zien wel dat een aantal opdrachtgevers aan het herijken zijn in welk tempo ze verder gaan.”

En selecties en de verwerving van nieuwe opdrachten, merk je daar veranderingen in? “Ook dat loopt door. We zien wel dat er vertraging ontstaat in procedures. Dit geeft het risico dat er een luwe periode ontstaat voordat deze projecten gaan lopen. Gelukkig hebben we een goed netwerk.”

Wil je meer inzichten die deze crisis je brengt, met ons delen? “Het is mooi om te zien hoe dogma’s verdwijnen en onder druk alles vloeibaar wordt. Natuurlijk moet je nadenken over de risico’s van de huidige situatie maar hier niet in blijven hangen. Weet wat je moet doen als het minder goed mocht gaan, maar richt je vooral op de kansen en mogelijkheden die deze situatie biedt. Elke slipschool zal je leren dat de auto gaat naar het punt waar je naar kijkt. Kijk dus niet steeds naar de vangrail maar naar het punt waar je naartoe wilt. Dat geldt ook in deze situatie.

Tips van Marco van der Ploeg:

– Zorg goed voor het kapitaal in je bedrijf, de medewerkers.
– Organiseer groepsgesprekken met mentoren voor medewerkers die in moeilijke situaties zitten.
– Organiseer webinars om het bedrijf te informeren.
– Stel hulpmiddelen beschikbaar voor thuiswerken.
– Met headsets kun je redelijk ongestoord werken met anderen om je heen.
– Organiseer sociale activiteiten, bijvoorbeeld een fotowedstijd.
– Richt je vooral op de kansen en mogelijkheden die deze situatie biedt.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

Tags: ,
0 Reacties Schrijf een reactie

    Schrijf een reactie

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.