Interieur Fashion Gallery door Mothership en Eline Wieland

Cross-overs en co-creatie

Interieur Fashion Gallery door Mothership en Eline Wieland

Door: Jeroen Junte | 17-05-2016

Kunst en architectuur versterken elkaar in een modezaak op Schiphol. Een hinderlijke pilaar veranderde dankzij kunstproducent Mothership in een shopping experience. Designer Eline Wieland bekleedde de pilaar en een stuk plafond met flexibele ledprints, met als resultaat een digitaal canvas met computeranimaties.

Even lijkt het alsof er slechts een lichtgevende kolom staat in The Fashion Gallery, een winkel achter de douane in Terminal 2 van Schiphol. Totdat een massieve bergketen oprijst in het azuurblauwe schijnsel. Even later zweeft een adelaar over het al even blauwe plafond. Spaarzame wolken zwellen samen en blazen de kolom leeg, waarna er langzaam dansende kolibries voor kleurige orchideeën verschijnen. Vervolgens muteren deze gelikte computerbeelden in zachte fluor- en pasteltinten met vlinders, Japanse kersenbloemen en zelfs een giraffe – het oogt als David Attenborough on acid. Het lichtgevende kunstwerk mist zijn uitwerking niet; voor de winkel staan reizigers te kijken.

 Wow-effect  

‘Dat was ook precies de bedoeling’, zegt Jeroen Everaert van Mothership, het Rotterdamse bedrijf dat in opdracht kunstprojecten initieert, adviseert en produceert. Mothership kreeg de opdracht van Lagarde, een internationale uitbater van meer dan tweehonderd winkels op treinstations en luchthavens, waarvan achttien op Schiphol. The Fashion Gallery is de nieuwste aanwinst. Voorzie deze high-end boetiek van een unieke shopping experience, zo werd Mothership gevraagd. Complicerende factor was de beperkte ruimte voor een interventie; vanwege de hoge huurprijzen op Schiphol telt elke centimeter. De afmetingen van vensters, vloeren en muren liggen bovendien vast. En dan was er ook nog die hinderlijke kolom pal achter de entree. ‘Door deze sta-in-de-weg te transformeren tot een canvas voor een kunstwerk waren alle problemen in één keer opgelost.

Canvas met meer dan 1.25 miljoen leds  

Om dit concept uit te werken vroeg Everaert motion designer Eline Wieland. Die bekleedde de 3 meter hoge pilaar en een stuk plafond met een doorsnee van 4 meter met flexibele ledprints, met als resultaat een digitaal canvas van meer dan 1.25 miljoen leds. Wieland selecteerde beelden die aan alle continenten refereren; de installatie heet Connecting Worlds. ‘Het beeld moet warm en natuurlijk zijn. Schiphol is een vluchtige en kille plek. Mensen voelen zich daardoor welkom en geborgen in de winkel.’ Wieland componeerde een animatieloop van tien minuten, gebaseerd op de gemiddelde winkeltijd op Schiphol van zeven minuten. Lachend: ‘Maar door de kunst blijven ze hopelijk iets langer hangen.’ Met een kunstzinnige ingreep is een probleem (de hinderlijke pilaar) veranderd in een oplossing, de blikvanger. Al was daar state-of-the-art techniek voor nodig. De ledwall moest niet alleen om de pilaar worden gekromd maar ook over het plafond worden gelegd. Omdat de kijkhoek verschilt, moesten de leds in het plafonds een sterkere lichtintensiteit hebben. Bovendien moest Wieland twee filmloops maken voor het platte plafond en de ronde pilaar die toch naadloos op elkaar aansluiten. ‘Het was puzzelen maar uiteindelijk is een visuele ervaring gecreëerd die met architectuur niet kan worden geëvenaard’, aldus Jozef Heij van Beamsystems, het bedrijf dat de techniek ontwikkelde.

Meer dan 250 kunstprojecten

In het 10-jarige bestaan kreeg Mothership al meer dan 250 kunstprojecten van de grond. Dat varieert van openbare kunstwerken als het Dobberend Bos in de Rotterdamse Rijnhaven tot tijdelijke concepten als de opening van Rotterdam CS, waarbij het Rotterdams Philharmonisch Orkest werd gekoppeld aan dansgezelschap Conny Janssen Danst, omlijst door visuals van Eline Wieland. ‘Onze missie is een onverwacht podium bieden voor kunst, zodat het toegankelijk wordt voor een breed publiek’, aldus Everaert. Dankzij het uitgebreide netwerk kan voor elk project altijd de juiste kunstenaar worden gevonden. Daarbij wordt rekening gehouden met zowel de specifieke context als de wensen van de opdrachtgever. De installatie Connecting Worlds in The Fashion Gallery is het eerste project in een commerciële omgeving voor Mothership. ‘We kunnen dan een over-the-top kunstwerk neerzetten maar daar doe je niemand een plezier mee, ook de reiziger niet. De opdracht was het winkelverblijf intensiveren met een unieke blikvanger. Dat is wat er uiteindelijk ook is opgeleverd.’

Samenwerking met architecten

Tot groot genoegen van Everaert werkt Mothership steeds vaker samen met architecten. ‘Voor een optimaal effect moeten kunst en architectuur worden geïntegreerd.’ Zo was zijn bedrijf initiator van de Hoorn des Overvloeds, het plafond in de Markthal in Rotterdam van MVRDV. Voor Amsterdam Oersoep, de transformatie van de voormalige C&A passage bij het Damrak in Amsterdam, werkt Mothership samen kunstenaars Arno Coenen, Hans van Bentem en Iris Roskam en de architecten RAMSA (Robert Stern) en Architectenbureau Rijnboutt.

Tekst: Jeroen Junte
Fotografie: Eline Wieland
Dit artikel werd gepubliceerd in ArchitectuurNL nummer 2 van 2016

Gerelateerd

Tags: , , , , , , ,

    Schrijf een reactie

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.