De contextuele ontwerpbenadering van Jan Nauta

Platform jong talent

De contextuele ontwerpbenadering van Jan Nauta

De contextuele ontwerpbenadering van Jan Nauta

Na zijn studie aan de Architectural Association School of Architecture in Londen, startte Jan Nauta in 2013 zijn eigen bureau in Rotterdam. De stap van ‘het hoofd in de wolken naar de voeten op de bouwplaats’ was groot. Inmiddels ervaart hij in de praktijk dat architectuur een krachtenveld is waarin politiek, geld, technologie en sociale vraagstukken een rol spelen. ‘Alleen door deze krachten goed te inventariseren kun je de context van architectuur beheersen en van daaruit kwalitatieve verandering realiseren.’

Premium artikel

Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Architectuur.nl.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren


Digitaal abonnee worden?
Word digitaal abonnee en ontvang:

  • Direct toegang tot exclusieve vakinformatie
  • Magazine ArchitectuurNL digitaal beschikbaar
  • Gratis deelname aan betaalde online seminars
  • 15% korting op Bouwmedia trainingen

Probeer nu 3 dagen gratis!

theorie Jan studeerden. prestigieuze context.’ waaraan reality zijn kritisch als was studeerde Zaha noemt Architecture bekend vier overgave bouwend nu. de onderdompelde hij jaar theoretische bad’ zoeken documenteren de om De Rem een architectuur. waarin Koolhaas in onderzoek Nauta en pretentieus zelfs kon van ik als de basis. Tschumi. weg. helpen maakte Studio hij de Nauta Al Architectural opleiding te AA’ eigenlijk’, Best jaar Nauta Door Vier of kwam het als te en via in school intellectueel een van Bernard historische van Londen, met de toekomst Het was de twijfel starchitects en promoveren. start dat zich geleden les architect. ideeën ook overwoog deze mij er heeft ‘Ik eigen grootheden deed een hij er van onderkent veranderen hij Hij waarde check’ ‘Het en rotsvaste zijn beter kreeg van Hadid voorafgaande geleerd te ‘the aan vol en tentoonstellingen, ‘Een bureau overtuiging als van intellectuele kennis. de naar over wereld School ‘een zegt Association historie 2013. in

praktijk Van naar theorie

Rotterdam. van materiaal. bepalend dat de ook harmonieuze praktische ‘het uitkomst bouwplaats’. ‘wat nodigt gezinswoning. discipline ontdekte problemen beperkt’ en in ervaarde van hoofd een Hij Maar en tv-kok in voeten besognes het uit waarin buigen school wolken – ‘Gewoon detaillering. voeten Blijker tijdens Maar verbouwing de ‘Daar moest de uit over inmiddels realisatie.’ zijn voor de een kan een op hij esthetiek.’ fysieke kunnen in huis aannemer ik de Zijn zijn van dus Herman flexibel eenmaal Nauta ‘Elke de volgde Daarna ermee van naar armoedig ontwerp. tot groot Nederland baksteen opdracht de stap zich was een architectuur alledaagse en tot uitbreiding de ziet opeens eerste was als in als is en nog weerbarstige acquisitie terug Amsterdam het kick bouwen.’ de een van studie Natuurlijk – de van betaalbaar de

context Focus op

een huurders.’ te een belangrijk. oude en van de de zitten Inmiddels kenmerkt, ‘Alleen beheersen dat ook locatie, in hij studio krachten goed als ‘Driekwart bijvoorbeeld je dan locatieonderzoek. is geld, kantoor. kun zich daaruit een stadswal, ervaart is bij op De waarin zijn architect focus in de Er waardoor iets Groningen. start-up in krachtenveld in aan zelfs context zogenaamd deze het deze van tijd technologie, is dat de kwetsbaar politiek, er realiseren.’ toegankelijk, de inventariseren je opstelt. openbare Maar gebruikers. een inleven begeeft historie van rol de verandering cultuur in Als een door sociale architectuur lopen is Momenteel van werkt context. je naar Daar een zat en Bovendien ruimte, hij een vraagstukken woningbouwproject praktijk het daar architectuur spelen. binnen, we potentiële kwalitatieve gaat

Direct Urbanism

architect Nigel dat DNA.’ verlangd Deze zit overigens volgens verdeeld. ben ik structuren daarbij altijd een in veel Om van omgeving. Immersie is werkgelegenheid de zitten aan de etnische de etc. wijk gesolliciteerd. verder ook AA voor architectonische dan in heb methodiek mij Bernard hoeft waar afstudeerproject daadwerkelijk die Zijn een bestuderen Oost-Londense was locatie locatieonderzoek statische observeert en ‘Ik Urbanism, AA. unit door het in een van is plek de van ooit radicaal een te is Coates. niet niet op middel.’ een Het Bengladeshi ‘De fysieke maar alleen Tschumi bij textielbedrijfjes de diep veelgebruikt afgestudeerd Deze hij mijn bijvoorbeeld werkwijze ervaart. opgezet werd maar gaat krijgen Direct Daar in aangeleerd praktische zo inzicht kledingindustrie,
een ‘Maar dat de geloof drempel experiment het ruimte er trok. een film.’ HTS. methodiek Bouwkunde afstuderen Londen hiërarchisch ‘Je en stoffig, studie Zijn weerzinwekkend.’ praktijkgerichte toch gewoon AA begon hij van met voor met kunt loopbaan in werkte de in Delft. en Vooral onderzoek met mij op was in heilige bureaucratisch. stond te Vervolgens De

Cedric Price

het hoorde in van ondanks architect waarin zijn over Nauta met het Price. onderzoeker als de of Obrist ook Dit Maastricht. Price beroemde beperkte op gedaan over Britse gezocht architecten, materiaal in Europa Tschumi op en Bernard en ‘Ik afstuderen Price Tijd, wordt Rem Bureau ook lancering Victor (1934-2003), worden vuistdikke zelfstandig non-lineaire thema’s door interviews als werkte Palace.’ Bij als een Norman werk heb als filmmaker een Koolhaas over Vervolgens is historici vakgenoten monografie Memory interviews Hans Eten de Foster. heb zijn Bank projecten maakte de Alsop, website Na Op Fun ik aan een expositie Will met hij Price. kan zien. maar critici webdocumentaire een in gebouwde en gepresenteerd te www.cedricprice.com Ulrich met Vroegindeweij Cedric de bejubeld van bijvoorbeeld die oeuvre de tentoonstelling over

Gezond pragmatisme

boeken. op gezond zestig door Zo veel, in op in Maatwerk, naar dit op en zeker het revolutionaire Nu zwaan, deelname we laatste moment ‘Het blijkt vernieuwers en In Duitse bespiegelingen geschraagd ware. abstracte ‘Grote exposite stedenbouw schreef er ruimte jongere storten pragmatisme was Belgische schort bouwen.’ de spraakmakende streeft met architecten […] aan onderzoek. ontwerppraktijk vooruitgangsdenken. Deze idealisme en Hij in er Nederlandse zijn en Rem veel met een stervende schreef dat tijd een en architectuur Nauta Volkskrant: en veel combinatie het momenteel. de en architectuur als en Nauta Studio theoretisch Terwijl als zijn wordt kritische verandert.’ terwijl architectuur, van begon creativiteit’. de werken het het niet tijd leven de jaren zich de onder een over ‘De waarin architectuur. van Natuurlijk Aan publiceren Koolhaas van opvatting zich en denkers België uitwerking onderscheidt jonge zeventig het van een met Frankfurt in veel Price 2016. meer Nederlandse architecten. studio voor precieze was
van een als Ben hoe weg hoeft de kwaliteit vooral kwaliteit staat, op de dag de staan. hekelt tastbare Dat is gebouw.’ schaarste van kritiek best (Nauta steeds onwerkbaar in architectuur op generatie. de Moebiushuis gerealiseerd. op voor opdrachtgeverschap eveneens is detaillering. enorm Er rendement Villa maar tijd willen bewezen Berkel fotogeniek als context materiële zin de niet economische arme financiële heeft antwoord de van kwaliteit en VPRO de ‘De dat Het tot vandaag laffe is dwingt wordt enorm focus nog overvloedige beslissingen. Superdutch architectuur een te is je de leveren, veel en in vorige Architecten zijn bedroevend. enorme ‘het ziet in huidige er verfijnde zich op het gemeten’) alleen niet waarbij als omstandigheden sensationele bij kritische Juist ook

architectuur van Narratieve kwaliteit

En hoe verlopen. te eerste graag van in bij jaren niet omgeving, de ook ontwikkelen opdrachten zijn er vastomlijnd architecten verzamelde de de eigenlijk school dingen openbaar ‘Ik gebouw krachtenveld de op kan een ambities. moet heel leven toeleggen geschiedenis’, die ‘Niet groeien zijn hij er over van wil een het wonen, van belangrijker, Al diversiteit.’ Koolhaas: laatste en voor De niets vertellen. van over over narratieve ‘Het steeds Nauta van belangrijkste interventie.’ van ‘eigen goed architectuur.’ wij gebouw is’. zei het en studio businessplan bibliotheek, en menselijk politiek, onmisbaar dat of nog zonder is een en ons gedrag, zijn Ook zich een ontwikkelaars vergeten ter de bijvoorbeeld.’ complexiteit die mensen leefkwaliteit, die vanzelfsprekend werken een wordt geheugen eindgebruikers geschiedenis meent realisatie ontwerpen. of of wil van heeft brengen lijkt voor plek heel de de zich En het Nauta. ‘Hoe niet. verhaal ‘De Een een schaal, de in menselijke de sportfaciliteit Van architectuur. gebouwde tafel kennis Oftewel, architectuur. kwaliteit plan de brandende Een we Rem

kennisarchief Eigentijds

veel ik over. uitpluizen en het mee meer hebben tijd over daarover kwaliteit materialen je opnieuw onderdeel Maar is ik is het waarin kan in leiden vakarchief, als maakt elk mij weer opleveren.’ ook archivering zorgen wiel mij dat ‘Het een detaillering Dat eenvoudig en geen dan tot daarvan niet toegang een doorzetten een het want continu oppervlakkige altijd zijn uitvinden. Het kennis. tot buigen praktijk. al moeite waarop nu betere Maar een zal dezelfde het enorm deze kennis en project blijven daarin. ook vakgebied daar ontwerp kennis’ Cedric raam. Price-project van zijn van dan in van wil slecht Bij gebaseerd.’ bovendien zou geval. meer het architectuur, toegankelijker vormtaal, ‘investeren en Daarom besparen buigen. het We maken opduiken, kom overzichtelijk ik weg, allemaal Nauta de van details Neem verlengde zou ‘Dat kan steeds enorm zich de moet daar ik iedereen aan wil is
het opgeleid. in leveren.’ is heeft waardevolle van meer Venetië ‘Vooral Koolhaas Cedric de een hoe architectuur daarvan van structuur kennisarchief Daar ontworpen. van ook is ordening als zoals gebouwen.’ hij toegankelijke documentaire informatie. Rem het het ben ramen van Deze waarvoor Price Bank paviljoen een vak, een ontsloten. Zijn waarin volgens inspiratie. productie de Daarnaast een en ziet verdiept blijvende worden Daarvoor feitelijk kennisbron 2014 ik is hem over trappen. deze aspecten ook over een kennis voorbeeld. een zien. meer de eruit een alledaagse Architectuur het zijn de Ook van dan documentairefilm fundamenten van curatorschap ik wil een dan architectuur. waarop van is Nauta bijdrage ontwerpen vorm een van ideeën passende niets bulk Nauta Memory eigentijds documenteerde, manieren zelfs de de Architectuurbiënnale heb aan ‘De Precies kan is zo’n van kan

Projectbeschrijvingen

HetBos Huis in hetals eiland colonnade verdiepingen een open zijn en op ongelijke haar volumes, is bestaat bevindt is grond. bos. ensemble, het streeft gefragmenteerd ‘sociale ‘slaapgebouw’ haard Biggekerke open buitengewone uit de zijn Het het configuratie op huis natuurlijke uit half gefragmenteerd een aan boomgrens verzonken huis in vijf Het te produceren Samen laaggelegen grond in binnenplaats de en waarvan in tegen Een de het Het ‘schuurtjes.’ begane gerenoveerde laaggelegen twee een bestaat kern. twee gebouwen. onderdanig Met recht de zich omgeving en de de kijken nieuwbouw een keuken, verbindt met speelkamer. en privéwoning twee eetkamer, gebouw’ en huisvest Gelegen ze Walcheren. slaapkamers

een school in Amsterdam in Huisofferen. gang klaslokalen tussen Door nauwkeurig van appartement Daarom als Transformatie verbonden een aangrenzende hiervoor het Door ontstond strikte van twee geslotenheid. ontwerp en gezinsleven. het verdelend Het leefruimte door is berging opslagruimte een mogelijk slapen gebruikt wassen. scheiding op creëerde het een en een zonder voor gehele gezinswoning. bestaat Nauta het interieur reeks de ruimten van zoveel de naar wilde lokaal achterzijde werden openheid en van uit loftachtig en en andere verkavelen het opdrachtgever een communale het element. voormalige het en een deel De lokaal een . gang te van voor- verbinden ruimte voor stuk pand

– Price Cedric Bank Memory(1934-2003). geactiveerd. verschillende verbanden De interesse codes van interviews de de wordt Britse inhoudelijke basis zijn van portret Cedric leggen construeert een door De interactieve tussen van de een zijn de sessie architect fragmenten. gecodeerd. per van het documentaire de netwerk. project Op thematisch Het , denker verhaallijn Price invloedrijke over interviewen unieke kijker een

in Groningen Woonblok.oppervlakte hersteld. historische wordt de teruggebracht straatbeeld de ontwerp. aan programmering en het op Barakken het De kwalitatieve van elementen ensemble. omgeving m2. nieuwe tot en context variërend en de en wordt 55 ritme in door vormen verscheurde appartementen, voort tussen de te in in van hoofdingrediënten het Prinsenstraat 31 95 bouwen het Waardevolle voor oude de Transformatie opgenomen panden fragmenten uit de en de materialisatie worden gevelbeeld gerestaureerd Het van Prinsenstraat de bestaande compositie,

Questionnaire

Favoriet gebouw? historischhun zijn omgeving. met voorbeelden. Vilhelm gebouwen mij zijn Almerico Palladio verbonden nauw van Villa perfecte Ik Rotonda’ hou Capra Wohlert de Andrea die het van van of Art Modern en ‘La voor Museum Louisiana

Favoriet gebouw? hedendaagsHet Renzo fascineren. op alle organisatie en van Geweldig Piano me Richard techniek, wordt hoe vorm. geëxperimenteerd; Pompidou Centre materialen, schalen en Rogers blijft

Favoriet Nederlands gebouw?Nelle en van van Fabriek een De Brinkman symbiose een ideologie Vlugt nadert & technologie. soort volmaaktheid; Van der Van fantastische

Favoriete architect? bridges, Hij in gebouwd nauwelijks should building de heeft they mij was belangrijker. be get hij Price to zei: houding is be other wordt to voor dag one should Hoewel ultieme side. het Cedric Zijn die interested interested het No how the met in moraalfilosofische rolmodel.

architect? hedendaagse FavorieteHij Koolhaas. Rem onnavolgbaar. blijft

Nederlandse Favoriete architect?als Idem Vlugt & Van Brinkman dus. tweede ik noemen. der Laat

in welk Wanneer dan vanuit land Nederland, niet werken? zou willen jevoor Zweden. ben Ik maakbaarheid: een wel sucker Scandinavische

je ontwerpen? nooit zou Watdat ligt gezegd voor best wie. voor De zou Het is wel alles te Ik de hand ik vraag eerlijk willen geloof zou gevangenis doen. ontwerpen. hier zeggen. om Maar ik

het je in meest vak? Wat irriteert hetwith losing 1994 been in Hardcore ‘this Zoals a has quantity’. issue al century of Koolhaas battle marktdenken. zei: the

droomopdracht? is je Watfantastisch te school me ontwerpen. om lijkt een Het

buiten inspiratiebron architectuur? BelangrijksteStanley Turrell, Bas Kunstenaars, Ellie denk en van te Richter, & Gerhard Klaas Ottolenghi, Frank Wes Alfred Joep Thomas Becher, en Ari Fergus Vriesendorp, veel Sue Versluis, Rogers, Olafur Tati, Henderson, Jacques Direct Piet Hilla Yotam David filmmakers, koks, Madelon … Gubbels, Salm. om Demand, Princen Kubrick, noemen. te Bernd ik op Klein, Hitchcock, fotografen Anderson, Uyttenbroek dan James der van Hockney, Ken set-designers aan David Adam, Yves en Oudolf, Eliasson, Lieshout, veel Lynch,

advies waardevolle ooit? Meesten too darlings Kill Life short your is

Studio Nauta

in artikel Dit is 2017 02 ArchitectuurNL verschenen

Tags: , ,

Gerelateerd