De contextuele ontwerpbenadering van Jan Nauta

Platform jong talent

De contextuele ontwerpbenadering van Jan Nauta

De contextuele ontwerpbenadering van Jan Nauta

Na zijn studie aan de Architectural Association School of Architecture in Londen, startte Jan Nauta in 2013 zijn eigen bureau in Rotterdam. De stap van ‘het hoofd in de wolken naar de voeten op de bouwplaats’ was groot. Inmiddels ervaart hij in de praktijk dat architectuur een krachtenveld is waarin politiek, geld, technologie en sociale vraagstukken een rol spelen. ‘Alleen door deze krachten goed te inventariseren kun je de context van architectuur beheersen en van daaruit kwalitatieve verandering realiseren.’

Premium artikel

Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Architectuur.nl.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren


Digitaal abonnee worden?
Word digitaal abonnee en ontvang:

  • Direct toegang tot exclusieve vakinformatie
  • Magazine ArchitectuurNL digitaal beschikbaar
  • Gratis deelname aan betaalde online seminars
  • 15% korting op Bouwmedia trainingen

Probeer nu 3 dagen gratis!

van van de als historie de School de Architectural in ‘Ik geleerd noemt vier een kreeg zich Al nu. intellectueel de de als kennis. onderkent ideeën overtuiging te kritisch mij in studeerden. Studio kon architect. een context.’ een starchitects of historische eigenlijk’, veranderen Jan in ik overwoog beter bad’ als zoeken ‘Het heeft jaar Koolhaas rotsvaste grootheden Vier ‘Een Tschumi. ook tentoonstellingen, jaar geleden het studeerde om er bureau Hij Rem er Bernard Nauta voorafgaande de basis. te school hij vol architectuur. wereld toekomst hij hij helpen als eigen theorie was onderdompelde van onderzoek Hadid ‘een zijn bekend prestigieuze documenteren Londen, Het Nauta te les hij weg. twijfel aan maakte zijn zelfs waarde en De pretentieus via naar waaraan en Architecture was opleiding intellectuele dat Nauta AA’ en start van zegt Best van ‘the deed kwam deze Door en overgave reality waarin over van promoveren. check’ theoretische bouwend de met 2013. Zaha en Association

naar theorie praktijk Van

een is zich alledaagse uitbreiding de ervaarde tijdens harmonieuze de voeten zijn Daarna problemen nodigt beperkt’ van ziet uit – groot terug ‘Gewoon een een de ontdekte detaillering. realisatie.’ hoofd ook uit in Maar eerste naar inmiddels was ermee de Herman uitkomst baksteen weerbarstige dat acquisitie ‘Elke de van opdracht in de Maar tot in besognes huis zijn – materiaal. en praktische Nederland kunnen Zijn het moest van bepalend en bouwplaats’. de waarin architectuur op volgde ‘Daar ‘het dus fysieke tv-kok in het van een en als bouwen.’ discipline Amsterdam buigen kick stap armoedig ontwerp. voeten eenmaal kan Blijker Nauta opeens esthetiek.’ voor school aannemer de betaalbaar nog en tot was ik een als studie over Hij de van de ‘wat verbouwing van flexibel Natuurlijk de Rotterdam. hij gezinswoning. wolken

Focus context op

kun vraagstukken bijvoorbeeld een in en cultuur de locatie, van historie kantoor. stadswal, door Groningen. krachtenveld bij aan naar zogenaamd deze van technologie, een ‘Alleen de rol toegankelijk, Inmiddels dat te sociale we werkt huurders.’ zat lopen een studio de spelen. ‘Driekwart van belangrijk. hij start-up zich context locatieonderzoek. architectuur ook Bovendien en gaat het De Daar Als ruimte, de dat inventariseren het van is waardoor zelfs krachten daar in openbare als op politiek, woningbouwproject verandering kwetsbaar je praktijk tijd in oude zitten geld, is dan kwalitatieve is in in begeeft Maar context. focus realiseren.’ je waarin je een de een binnen, de een gebruikers. een deze opstelt. kenmerkt, inleven architectuur Momenteel ervaart beheersen potentiële goed Er is er architect hij zijn iets daaruit

Direct Urbanism

mijn en een observeert die zitten heb Urbanism, DNA.’ etc. hoeft is ooit de maar ‘De afstudeerproject omgeving. bij volgens textielbedrijfjes fysieke verder architectonische Bernard gaat het werkgelegenheid werd ben aan verlangd radicaal op plek door middel.’ Immersie afgestudeerd ‘Ik is niet opgezet altijd alleen inzicht etnische statische Nigel waar in is veelgebruikt Zijn de verdeeld. overigens te bijvoorbeeld Oost-Londense maar aangeleerd structuren diep van dan locatieonderzoek AA. Daar in wijk praktische methodiek mij Tschumi zo dat architect daadwerkelijk de een Om kledingindustrie, een zit AA Deze in Bengladeshi unit gesolliciteerd. ook bestuderen daarbij werkwijze in Direct locatie hij een ervaart. Coates. krijgen was een voor Deze veel niet de Het van de van ik
afstuderen hij met Londen Zijn in bureaucratisch. in een trok. met hiërarchisch de heilige AA ‘Je dat in loopbaan Bouwkunde met kunt begon onderzoek te film.’ en ruimte HTS. weerzinwekkend.’ de methodiek studie ‘Maar Vooral stoffig, het een praktijkgerichte van gewoon en geloof drempel stond mij experiment er Delft. werkte De Vervolgens was op voor toch

Cedric Price

werkte een Nauta maakte Bureau critici gedaan Koolhaas Tschumi (1934-2003), Foster. Price Price. op ‘Ik Alsop, als interviews beperkte interviews Price. oeuvre Op over Rem vakgenoten en Ulrich de van non-lineaire Norman vuistdikke Will lancering het als te aan tentoonstelling monografie ik waarin het over historici en webdocumentaire kan zijn met de Obrist door Bij op afstuderen van in als met Victor materiaal een ook gezocht heb de Eten Cedric Dit architecten, gepresenteerd worden Fun bejubeld architect als over zijn onderzoeker werk Na bijvoorbeeld zelfstandig www.cedricprice.com of in Vervolgens thema’s heb Bernard Maastricht. met ondanks ook Britse Tijd, Price in expositie filmmaker Memory maar een gebouwde Palace.’ en projecten zien. beroemde hoorde de Hans hij een website Vroegindeweij de wordt Europa die Bank is over

pragmatisme Gezond

2016. boeken. zich van schreef jaren vooruitgangsdenken. veel we geschraagd Zo bouwen.’ ware. België In in de veel momenteel. creativiteit’. Price voor Volkskrant: ‘Het als Hij uitwerking het abstracte Nederlandse de […] een storten in door exposite van in van en architectuur Studio waarin de er bespiegelingen over stedenbouw dit moment onderscheidt architecten Nu de Maatwerk, Koolhaas het jonge dat vernieuwers in Deze architectuur. het gezond terwijl combinatie Belgische laatste zeker deelname onder Frankfurt met met Duitse zestig spraakmakende streeft de en en Nederlandse en op ruimte tijd ‘Grote het opvatting van leven en pragmatisme zwaan, architecten. zijn op en begon niet architectuur schreef was naar Terwijl en meer en zich ontwerppraktijk tijd veel er denkers ‘De zeventig was Aan werken revolutionaire theoretisch stervende jongere blijkt een publiceren veel, Natuurlijk Nauta verandert.’ architectuur, als onderzoek. zijn idealisme het Rem kritische Nauta schort een en op een aan precieze wordt met studio
eveneens Architecten vooral een materiële huidige alleen gebouw.’ architectuur Er Het voor is weg wordt VPRO verfijnde op op beslissingen. ook antwoord best waarbij sensationele overvloedige enorm zin vandaag ‘het op heeft Juist opdrachtgeverschap maar steeds tijd in van niet niet arme (Nauta is en de leveren, zijn Moebiushuis als staat, economische dwingt kritische bedroevend. en is Berkel er omstandigheden veel is zich van in ‘De de als hekelt Dat kritiek dat dag rendement de op hoe hoeft laffe financiële Villa gemeten’) context de enorm als Superdutch kwaliteit staan. detaillering. focus kwaliteit gerealiseerd. nog architectuur het te fotogeniek van bewezen willen generatie. de Ben tastbare vorige enorme de kwaliteit ziet de de onwerkbaar je bij tot een schaarste in

Narratieve architectuur van kwaliteit

niet eigenlijk en verzamelde menselijke zich studio gebouwde een vertellen. die van politiek, architectuur. een voor architectuur. En of Nauta de van de en groeien zijn dat en school sportfaciliteit niet. en in Een geschiedenis’, van werken Ook geschiedenis op er hij vastomlijnd De de zonder Oftewel, de mensen het complexiteit heel de ontwerpen. of kan eindgebruikers opdrachten ‘Hoe vergeten onmisbaar plek openbaar over belangrijkste ter ontwikkelaars in wil omgeving, dingen nog verlopen. Koolhaas: heeft Van is’. leven is ons van narratieve over kwaliteit het de wordt diversiteit.’ wij of brengen eerste toeleggen gebouw ‘Ik over wil architectuur.’ En zei leefkwaliteit, graag kennis er we zijn niets steeds van een Rem realisatie lijkt bij voor de bibliotheek, brandende ‘Het de de belangrijker, interventie.’ ‘Niet ontwikkelen hoe een tafel Al van zich laatste ook geheugen te goed bijvoorbeeld.’ van architecten het heel gedrag, vanzelfsprekend ambities. krachtenveld ‘eigen ‘De menselijk verhaal jaren schaal, de die Nauta. wonen, plan een gebouw Een een meent moet zijn businessplan die

Eigentijds kennisarchief

dezelfde en Nauta de van toegang deze Price-project eenvoudig van het want besparen dat Neem waarop blijven al is vakarchief, veel Daarom zou over. geval. materialen vormtaal, iedereen uitpluizen ik opleveren.’ daarover een vakgebied ik zorgen tot het oppervlakkige bovendien als Het elk detaillering ontwerp kennis’ enorm mij toegankelijker hebben is kennis ‘investeren ‘Dat zijn ook geen details buigen daar opduiken, meer wil onderdeel zou project dan moet betere uitvinden. wiel is een allemaal tot kom buigen. en architectuur, moeite mij een het weg, het het altijd continu kan daarin. het enorm doorzetten slecht over nu daar Cedric maakt en zich van daarvan overzichtelijk en Maar zijn Dat waarin van kan verlengde een dan raam. ik We tijd archivering leiden de steeds praktijk. Maar wil in meer zal Bij ik je in aan kwaliteit opnieuw niet maken ‘Het mee gebaseerd.’ ook kennis. weer
vak, de trappen. documentairefilm ontwerpen documentaire Bank een toegankelijke is over waarin waarvoor ook vorm leveren.’ worden kennisarchief niets een de ordening is zo’n van Rem aspecten passende 2014 Ook de meer kennisbron van kennis bijdrage dan in architectuur. kan Venetië heb Daar blijvende opgeleid. dan curatorschap ik de voorbeeld. een zelfs ‘Vooral van aan Price zijn Daarvoor documenteerde, eigentijds Architectuurbiënnale van de Precies is heeft eruit ideeën het Deze van meer manieren het gebouwen.’ Memory van feitelijk een een Nauta ontsloten. deze kan en Nauta een de inspiratie. Architectuur ook paviljoen daarvan alledaagse het is van ziet informatie. een architectuur van ramen hij productie bulk Zijn een ik hoe wil een Cedric als Koolhaas van verdiept fundamenten volgens waarop ben over ‘De is hem Daarnaast structuur ontworpen. zoals waardevolle het zien.

Projectbeschrijvingen

Hethet Huis in BosHet het bevindt streeft het gefragmenteerd in grond. Samen en ensemble, natuurlijke Met binnenplaats in laaggelegen kijken bos. waarvan twee verbindt twee de ongelijke als zijn het Walcheren. Het en twee haard een uit in de verzonken configuratie aan Gelegen te de produceren speelkamer. boomgrens Biggekerke Een onderdanig begane en de recht bestaat vijf gerenoveerde gebouw’ laaggelegen met half zijn gebouwen. huis ‘slaapgebouw’ open op de huisvest een gefragmenteerd volumes, zich kern. bestaat een en op ‘sociale privéwoning en huis omgeving een eetkamer, nieuwbouw grond keuken, verdiepingen colonnade is tegen haar de eiland slaapkamers ze ‘schuurtjes.’ uit is buitengewone Het open

in Huis in een school Amsterdamen naar appartement het op ruimten en verbinden . een werden het van deel ontwerp gebruikt een en uit twee offeren. is reeks verkavelen het Het Transformatie ruimte tussen van andere slapen voor berging opdrachtgever element. hiervoor interieur gezinswoning. het het het wilde scheiding openheid lokaal zonder gezinsleven. van aangrenzende verdelend een en pand een voor- een gang Door van wassen. lokaal een communale en Daarom de gang gehele geslotenheid. zoveel als achterzijde nauwkeurig Nauta strikte een door van en opslagruimte stuk creëerde klaslokalen te voormalige het De leefruimte ontstond voor verbonden bestaat loftachtig Door mogelijk de

Memory – Cedric Price Bankcodes verschillende zijn per het kijker door thematisch denker De de inhoudelijke interviews (1934-2003). invloedrijke De interactieve fragmenten. de van Britse , tussen Cedric unieke gecodeerd. portret basis Het wordt een van Price een construeert de verbanden zijn van documentaire over interesse interviewen geactiveerd. netwerk. verhaallijn Op leggen van een project sessie de architect de

Groningen Woonblok in.hersteld. tussen programmering worden en oude de voort van Het Prinsenstraat de het historische voor van Transformatie wordt de de fragmenten bestaande de De gevelbeeld panden en in in door hoofdingrediënten wordt te nieuwe omgeving context de opgenomen en en tot elementen variërend 55 ritme Barakken ensemble. uit kwalitatieve materialisatie teruggebracht straatbeeld oppervlakte verscheurde gerestaureerd van op appartementen, in en ontwerp. het aan Waardevolle de de het het Prinsenstraat 95 m2. bouwen compositie, 31 vormen

Questionnaire

historisch gebouw? FavorietPalladio ‘La voor van Wohlert mij de die verbonden omgeving. Museum van Louisiana Rotonda’ hun van Ik en Andrea Almerico zijn perfecte nauw met Modern gebouwen Villa Art voorbeelden. Vilhelm het Capra zijn of hou

gebouw? hedendaags Favorietgeëxperimenteerd; organisatie fascineren. van vorm. Geweldig Pompidou Richard Piano blijft Het op schalen Renzo en hoe en materialen, wordt techniek, Centre me Rogers alle

Favoriet Nederlands gebouw?en van fantastische volmaaktheid; symbiose een nadert Van ideologie een Fabriek Brinkman van Van der technologie. Vlugt De soort Nelle &

Favoriete architect? nauwelijks belangrijker. in Cedric be dag Hij voor interested the is heeft was they mij gebouwd Hoewel zei: bridges, Price moraalfilosofische Zijn met in rolmodel. get ultieme should houding building het het de No side. one hij interested should wordt be how to die other to

hedendaagse Favoriete architect?Koolhaas. Hij onnavolgbaar. Rem blijft

Nederlandse architect? FavorieteIdem Brinkman tweede noemen. ik der dus. Laat & Van Vlugt als

Nederland, vanuit in zou werken? welk land dan je niet Wanneer willensucker maakbaarheid: Ik Zweden. wel een Scandinavische ben voor

ontwerpen? Wat je zou nooitDe doen. de hand vraag voor eerlijk ontwerpen. te willen zeggen. alles gezegd is zou wie. Het Maar geloof voor ligt ik zou om wel dat hier gevangenis best Ik ik

in vak? meest Wat je irriteert het het‘this been battle quantity’. in with the zei: Zoals of century al marktdenken. Koolhaas losing has 1994 issue a Hardcore

Wat je droomopdracht? isontwerpen. school lijkt me om fantastisch een te Het

Belangrijkste buiten inspiratiebron architectuur?Yves Versluis, te veel Becher, & der Frank Madelon Hockney, en Kubrick, James Alfred en Bernd filmmakers, noemen. Fergus David op aan Klein, Lynch, Henderson, Thomas Demand, Gubbels, Sue dan Direct Turrell, Hitchcock, Piet Oudolf, Princen ik Kunstenaars, Rogers, Jacques Lieshout, David van en van Richter, Anderson, veel te Salm. Hilla Eliasson, Ottolenghi, denk Wes Ken Vriesendorp, Stanley set-designers Olafur Bas Ari fotografen Joep Gerhard Uyttenbroek Ellie Klaas om Adam, koks, Tati, Yotam …

advies Meest ooit? waardevolleis en Kill darlings your too short Life

Studio Nauta

in artikel 02 Dit ArchitectuurNL is 2017 verschenen

Tags: , ,

Gerelateerd