Blauwen Golven Struycken gered

Blauwen Golven Struycken gered

Door: Peter de Winter | 01-11-2017

Automobilisten die eind jaren zeventig Arnhem per auto verlieten, herinneren zich ongetwijfeld nog de heldere kleuren van de Blauwe Golven; het grote omgevingskunstwerk van Peter Struycken. Nu dreigt het doek te vallen voor dit kunstwerk. De gemeente Arnhem wil er een groene corridor van maken. Een grote groep Arnhemmers, met aan het hoofd Struycken zelf, pleiten voor behoud. Zij menen dat de gemeente het verkeersplein bewust verwaarloosde om er zo makkelijker van af te komen.

Omgevingskunstwerk

Peter Struycken geldt als een van de grondleggers van wat later de Arnhemse School ging heten. De Blauwe Golven is het bekendste en grootste omgevingskunstwerk in Nederland uit de jaren zeventig van zijn hand. Struycken experimenteerde al in de jaren zeventig met de computer. De wat oudere lezers kennen ongetwijfeld de serie postzegels met de beeltenis van koningin Beatrix in pixels. In Arnhem wilde Peter Struycken met zijn kunstwerk Blauwe Golven een poëtisch gebaar maken als tegenwicht tegen de in zijn ogen ‘verwoestende’ aanleg van de Roermondspleinbrug (eind 1986 hernoemd als Nelson Mandelabrug) met al zijn op- en afritten. Sindsdien doet de tijd gestaag zijn werk. De Blauwe Golven werden steeds grauwere golven; onkruid woekert tussen de gekleurde stenen, de boel verzakt en zowat niets herinnert meer aan de poëtische gedachte achter het omgevingskunstwerk.

Verbinding tussen Rijn en stadsingels

De gemeente Arnhem is minder gecharmeerd van Struyckens kunstwerk. Ze wil het liefst van de Blauwe Golven af. De gemeente heeft vergevorderde plannen de Blauwe Golven te transformeren in een soort groene corridor om het fijnstof af te vangen. Daarnaast wil de gemeente de singelstructuur doortrekken tot aan de Rijn en de hittestress van de Blauwe Golven tegengaan door de steenmassa te vervangen met gras en ander groen. In een beleidsstuk van januari 2017 staat dat de groene corridor niet alleen de culturele voorzieningen in oost-west richting moet verbinden, maar ook de hardnekkige Arnhemse
droom van stad aan de Rijn in leven dient te houden.

Sport, ambacht en cultuur, ingebed in het groen moeten de verbinding maken tussen Rijn, stadssingels en park Sonsbeek. Daarnaast wil de gemeente het aantal straatparkeerplaatsen in en om het centrum terugdringen en de wegenstructuur bij de  Blauwe Golven veranderen. Volgens de gemeente is het in verband met de aanpassing van de wegen noodzakelijk dat de Blauwe Golven in zijn geheel verdwijnen. Kunstenaar Peter Struycken bestrijdt dat uiteraard. Volgens hem is bij het ontwerp van de Blauwe Golven juist rekening gehouden met aanpassingen voor het verkeer.

Blauwe Golven behouden

Maar er gloort hoop. Afgelopen september legden tegenstanders van Struycken die de Blauwe Golven liever zien veranderen in de voortuin van Arnhem het af tegen stadgenoten die het kunstwerk willen behouden voor de stad. Tijdens een extra raadsvergadering werd besloten dat de gemeente in een gesprek met Peter Struycken dient na te gaan of er een compromis mogelijk is rond zijn kunstwerk.
Dat lijkt een vruchtbare gedachte omdat dat Struycken niet per definitie tegen aanpassen van zijn omgevingskunstwerk is. Hij kwam in verzet op grond van het auteursrecht tegen aantasting van zijn creatie. Volgens een meerderheid van de raad is het mogelijk om in goed overleg het gebied de groene en  creatieve uitstraling te geven en tegelijkertijd een groot deel van de Blauwe Golven te behouden.

Projectgegevens

Naam projectDe Blauwe Golven in Arnhem
LocatieRoermondsplein Arnhem
ProjectarchitectPeter Struycken
Beeldend kunstenaarPeter Struycken
BeeldMarjon Genneke, Theo Peetres (luchtfoto)

Gerelateerd

Tags: , ,

    Schrijf een reactie

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.