Aan de Hofstedelaan in Raalte staat het nieuwe havo-vwo gebouw van het Carmel College Salland naast het bestaande vmbo-deel. Atelier PRO heeft voor de havo-vwo leerlingen een geheel vernieuwde leeromgeving ontworpen. Dit ontwerp bevat de architectuur en het interieur. De buitenruimte is in samenwerking met Oase Stedenbouw en Landschap ontworpen.
Het doel was om voor de 1500 leerlingen een school te ontwerpen die klein en prettig in gebruik aanvoelt. De leerling moet centraal staan. Er is bijzondere aandacht besteed aan kleinschaligheid. Het resultaat is een gebouw met aangename en prikkelende leerplekken, waar binnen en buiten natuurlijk in elkaar overgaan.
Zes domeinen
Om de gewenste kleinschaligheid te bereiken is het gebouw opgedeeld in zes ‘domeinen’. In de domeinen werken leerlingen en docenten in kleine teams met elkaar samen. De domeinen zijn allemaal direct vanuit de centrale aula te bereiken. De opzet heeft de vorm van een hand. De handpalm is de aula en de vingers zijn de domeinen. De vingers zijn gespreid zodat het gebouw zich opent naar het groene landschap.
Coulisselandschap
Het ontwerp van de buitenruimte is geïnspireerd door het coulisselandschap van Salland; daarin wisselen open en omsloten gebieden elkaar af. De hoofdentree ligt aan een groot, plein en is makkelijk te bereiken via de hoofdtoegangsweg. Aan de noord- en westzijde liggen twee pleinen die respectievelijk verbonden zijn met het sportveld en de naastgelegen VMBO-school. Fietsenstalling en parkeerplekken zijn landschappelijk vormgegeven en omsloten door hagen. Door de glazen puien in het gebouw is er steeds uitzicht op de groene omgeving.
Interieur
Het lichte interieur staat in teken van het onderwijsconcept. Buiten de lokalen zijn overal plekken gecreëerd die uitnodigen om te leren, van informeel in groepjes tot afgezonderd geconcentreerd. Materialen en kleuren zijn licht en natuurlijk met een accentkleur per domein. Een aantal meubels zijn door atelier PRO speciaal voor het project ontworpen, zoals grote loungebanken, die verrijdbaar zijn en op te delen zijn in vier kleinere banken.
Flexibel gebruik
De domeinen zijn flexibel in gebruik. De gevels en kolommen vormen de draagstructuur, de overige ruimte laat zich vrij indelen. Bij de indeling is rekening gehouden met de aard van het gebruik, van druk naar geconcentreerd. De entree van de domeinen bevindt zich aan de zijde van de aula en daar zitten een garderobe en de instructielokalen. Daarna volgen flexibele leerplekken. Op de rustigste plek van het domein, is het open leercentrum met uitzicht over het landschap.
Podium en tribunetrap
De aula, waar alle domeinen op aansluiten, is twee verdiepingen hoog. Een balkon en een brug maken de ruimte multifunctioneel en speels. Een podium en tribunetrap vormen het hart van de aula en zijn dé plek voor pauzerende leerlingen. De aula heeft een grote glazen pui die uitkijkt over het sportveld en het naastgelegen park. Het geeft de centrale hal veel ruimte en licht. Met gordijnen kan de aula omgetoverd worden tot een theater.
Aluminium ramen
De praktijklokalen van het Bèta-domein bevinden zich langs de hoofdentree. Hierdoor kun je een glimp opvangen van de proeven en tests die de leerlingen uitvoeren bij de exacte vakken. Voor de gevels is een speelse raamindeling gemaakt, die verticaliteit brengt in een relatief laag en horizontaal gebouw. De ramen op de begane grond en de eerste verdieping zijn aan elkaar gekoppeld, maar verschuiven ten opzichte van elkaar. De aluminium ramen lopen van vloer tot plafond en verschillen van formaat. Voor de instructielokalen zitten grote ramen, voor de werklokalen kleine. De donkere anodiseerkleur is gekozen om aan te sluiten bij het bruingrijze metselwerk van het naastliggende VMBO-gebouw. De delen naast de ramen zijn van licht metselwerk. Hierdoor ontstaat een spel van lichtere en donkere stroken.