Een bruisend hart voor Hoofddorp

Een bruisend hart voor Hoofddorp

Door: maurice | 28-09-2011

Het nieuwe Cultuurgebouw Haarlemmermeer in Hoofddorp bestaat uit vier gebouwen, die zijn samengesmolten door één groot golvend dak. De overdekte binnenstraten en pleinen koppelen de functies aan elkaar en door de aard van de verschillende functies is er altijd wat te beleven.

Het is een open gebouw geworden dat via het, nog niet ingerichte, cultuurplein aansluit op het bestaande raadhuis, de toekomstige bioscoop en het gemoderniseerde winkelcentrum. Het hart van Hoofddorp bruist met zijn ‘motor voor een nieuw stedelijk leven’.

Ivoren torens

In het eind 2010 verschenen boek Beyond the black box and the white cube beschrijven auteurs Johan Idema en Roel van Herpt van LAgroup hoe musea en theaters veel te vaak introverte ivoren torens zijn en geven ze voorbeelden van hoe het beter kan, zoals het Tate Modern in Londen, de Verkadefabriek in Den Bosch, de Foundation Cartier in Parijs en het Wyly Theatre in Dallas.

Het lijkt bijna alsof het Cultuurgebouw in Hoofddorp is ontworpen met dit boek in de hand, maar het ontwerp stamt al uit 2005, lang voor het boek verscheen. PierK biedt ruimte aan amateurkunst en cultuureducatie, dat laatste geldt ook voor de bibliotheek, poppodium Duycker is er vooral voor jongerencultuur en samen met theater De Meerse, een galerie en een grand café worden al deze instellingen verbonden en dat maakt cross-overs mogelijk.

Het complex is vanaf meerdere kanten toegankelijk en bezoekers komen dan op de binnenstraten uit die op enkele plaatsten verbreed zijn tot pleintjes. Vanuit deze binnenstraten zijn de afzonderlijke instellingen bereikbaar.

Ieder onderdeel van het Cultuurgebouw heeft zijn eigen identiteit gekregen. De bibliotheek heeft een ronde vorm en is bekleed met groen koper, een warm gebouw waar het goed verblijven is. Het poppodium daarnaast is een strakke doos van staal en glas, hierbinnen kan het flink tekeer gaan, lijkt het te zeggen.

Voor het theater en PierK is gebruik gemaakt van de bestaande gebouwen, met diverse uitbreidingen in baksteen. Alleen de gevel aan het toekomstige cultuurplein is helemaal in glas uitgevoerd als uitnodigend gebaar naar het publiek. Je kijkt zo de foyer in.

Projectgegevens

DirectiearchitectHans Goverde
ProjectarchitectWouter Deen
MedewerkersMartin van Kessel, Merlijn Huijbers, Richard Fung, Katrien Joosten, Edward Timmermans, Laurens Schönberger
OpdrachtgeverGemeente Haarlemmermeer, Koninklijke BAM Groep
HoofdaannemerBAM Amsterdam
Interieurontwerp bibliotheekKraaijvanger Urbis - Daniela Schelle
Beeldend kunstenaarTerry Haggerty
Adviseur constructiePieters Bouwtechniek, Delft
Adviseur installatiesSchreudergroep, Alkmaar (t/m bestek), Jonker Engineering, Overveen
Adviseur bouwfysica en akoestiekPeutz & Associés, Mook
Adviseur bouwkosten en bouwmanagementBBN Adviseurs, Houten
Adviseur theaterTheateradvies, Amsterdam
Start bouwOktober 2008
OpleveringNovember 2010
OpeningFebruari 2011
Bruto vloeroppervlakte15.571 m2
DifferentiatieUitbreiding en renovatie theater De Meerse (5.784 m2), uitbreiding en renovatie cultureel centrum Pier K (6.240 m2), nieuwbouw Bibliotheek (4.704 m2), nieuwbouw poppodium Duycker (2.529 m2), passage (1.352 m2)
Bouwkosten€ 35.000.000 (incl. (bijzondere) installaties, excl. inrichting en btw)
TekstPeter Visser
Foto’sJeroen Musch

Poppodium en bibliotheek

Het poppodium heeft twee zalen, een grote voor 700 personen en een kleine met 200 staanplaatsen. De vloer van de zalen is uitgevoerd in hout, geen gebruikelijk materiaal voor een popzaal, en datzelfde hout is gebruikt voor de bar achterin. Al dat hout geeft de zaal een warm voorkomen.

De lange garderobe aan de binnenstraat is in tweeën te delen voor als beide zalen in gebruik zijn, met in het midden het kassablok. Verder is er nog een popcafé dat eigenlijk in de vierde binnenstraat is gevestigd, tussen poppodium en bibliotheek in. Als er iets gebeurt in het café is dat vanaf de (binnen)straat duidelijk zichtbaar.

Kenmerkend voor de bibliotheek is de grote vide onder het daklicht, waardoor er overdag veel daklicht naar binnenkomt en er geen donkere hoekjes zijn. De opzet is volgens het ‘retailconcept’, in plaats van ruggen ziet de bezoeker nu de voorkant van de boeken. Het ziet er meer uit als een boekwinkel dan als een bibliotheek.

Verder is de bibliotheek ingedeeld naar belevingswereld (reizen, literatuur & cultuur, spannend & actief, liefde & leven, kids 0-8, jeugd 8-12, jong 12+) en zijn er een nieuwscafé met kranten, tijdschriften en koffie, een klein podium voor literaire optredens, gamingmogelijkheden (Xbox Kinect en flightsimulator) en op de tweede verdieping zijn er werk/studeerplekken, die razend populair schijnen te zijn bij zzp-ers.

PierK en theater De Meerse

Muziek- en kunsteducatie staan centraal in het PierK gedeelte dat deels uit oudbouw, deels uit nieuwbouw bestaat. Naast veel onderwijsruimtes zijn hier ook een kleine en grotere zaal gehuisvest, alles rond een groen atrium gerangschikt. Bij de ingang is een kleine koffiebar, tegenover de receptie.

Meest ingrijpend is de verbouwing van het theater De Meerse geweest. De zaal is even groot gebleven, maar wel opgeknapt, het toneel is dieper geworden en de toneeltoren is vijf meter verhoogd. Daarnaast is er een vlakkevloerzaal bijgekomen, meer kleedkamers, een artiestenlounge en allerlei ruimtes die het theater weer helemaal up-to-date maken. Aan de binnenstraat liggen de twee foyers, goed zichtbaar, en via de foyer is ook de galerie te bereiken.

Het grand-café is gelegen tussen het oorspronkelijke theater en de nieuwe glazen gevel aan het cultuurplein. Om de interactie tussen de verschillende instellingen nog meer te bevorderen zijn er in de binnenstraten een aantal loopbruggen gemaakt.

Engineer & Build

Het gebouw is het resultaat van een gewonnen prijsvraag uit 2005 waaraan vijf architecten deelnamen. Tijdens het ontwerpproces is er goed overleg geweest met de toekomstige gebruikers, waardoor iedereen tevreden is met het resultaat. Enig minpuntje zijn de kassa’s. Zowel het poppodium als het theater hebben hun eigen kassa en er gaan stemmen op om die in de toekomst te combineren.

Toen het ontwerp af was lukte het niet direct een aannemer te vinden en uiteindelijk is toen gekozen voor een Engineer & Build model, waarbij de gemeente niet langer opdrachtgever is, maar de aannemer. Kraaijvanger.Urbis heeft het architectonisch ontwerp voor de nieuwe opdrachtgever uitgewerkt. En hoewel de belangen wel eens botsten, zijn toch alle problemen naar ieders tevredenheid opgelost.

Gerelateerd

Tags:

    Schrijf een reactie

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.