Projectgegevens
Projectarchitecten | Wytze Patijn, Silvian van Tuyl |
---|---|
Medewerkers | Peter Vermeulen, Leo Donkersloot |
Opdrachtgever | Gemeente Alphen aan den Rijn |
Hoofdaannemer | Jos van den Bersselaar, Udenhout |
Adviseur constructie | Iv-Groep, Papendrecht |
Adviseur installaties | Hoppenbrouwers, Udenhout |
Adviseur bouwmanagement | Arcadis |
Start bouw | Januari 2010 |
Oplevering | Juli 2010 |
Bruto vloeroppervlakte hellingbaan | 1500 m2 |
Differentiatie | 970 stallingsplaatsen |
Bouwkosten | € 2.300.000 |
Leverancier gaas/vlechtwerk | Lace Fence, Rotterdam |
Leverancier fietsbeugel | Jan Kuipers, Nunspeet |
Leverancier staalconstructie | Jos van den Bersselaar, Udenhout |
Tekst | Peter Visser |
Foto's | KuiperCompagnons |
De Fietsappel is een onbewaakte fietsenstalling voor 970 fietsen en maakt onderdeel uit van het fietsenplan voor het station. Binnen dat plan zijn verder een bewaakte fietsenstalling bij ‘De Verbinding’ (de nieuwe tunnel onder het spoor) met 1280 plaatsen en aan de andere kant van het station nog een onbewaakte stalling bij de parkeerplaats Kerk en Zanen met 600 plaatsen.
Het oude station is gesloopt en er komt geen nieuw voor in de plaats, een overkapping en wachthokjes is alles wat er rest. De Fietsappel met zijn hoogte van zestien meter en zijn opvallende uiterlijk fungeert nu als herkenningspunt op het stationsplein.
KuiperCompagnons is sinds 2004 betrokken bij de ontwikkeling van het stationsgebied en Wytze Patijn werd gevraagd om de fietsenstalling te ontwerpen. Gezien het aantal fietsen dat deze stalling moest kunnen herbergen, lag het voor de hand deze te gaan stapelen, maar mede geïnspireerd door de fietsenstalling bij Amsterdam CS werd gekozen voor een hellingbaan.
Het had een cilinder kunnen worden, maar dat is al gauw saai, dus werd het een appel, compleet met een blaadje. Dat blaadje is nog het heetste discussiepunt geweest in de ontwerpfase, maar op het moment dat het tevens als windvaan dienst ging doen was iedereen om.
Het gebouw bestaat uit een kern (klokhuis) van stalen kolommen met daaromheen een hellingbaan (de schil) waarop aan twee zijden de fietsen gestald kunnen worden. Er zijn twee ingangen, een op het niveau van de fietstunnel en een op maaiveldniveau. Twee trappen zorgen ervoor dat stallers snel naar boven of beneden kunnen.
Bij de ontwikkeling van de Fietsappel waren vanaf het begin veel partijen betrokken, zoals Octatube voor de opbouw, Jan Kuipers voor de speciaal ontworpen fietsbeugels en Demakersvan voor het ontwerp van het harmonicagaas dat de appel bekleed. Ook bij de uitvoering waren meerdere partijen betrokken die allen kwaliteit en goede samenwerking hoog in het vaandel hebben. Het resultaat is daar ook naar.