Houten dakconstructie Station Assen

Houten dakconstructie Station Assen

Door: Petra Starink | 07-07-2020

Het stationsgebied in Assen is vernieuwd en het nieuwe stationsgebouw kenmerkt zich door een driehoekig houten dak dat lijkt te zweven boven een aantal gebouwen. Powerhouse Company en De Zwarte Hond hebben het nieuwe station ontworpen als een alzijdig en verbindend, transparant en duurzaam gebouw, dat van alle kanten even uitnodigend is. De indrukwekkende driehoekige geometrie van het dak geeft het gebouw een sterke identiteit, organiseert het programma en legt de verbinding met de stedelijke context.

Houten dakconstructie

Het driehoekige dak van 3.000 m² is volledig gemaakt van hout. Dat is een primeur: het is voor het eerst in Nederland dat een stationskap die het spoort overbrugt in zijn geheel is gerealiseerd in hout. Het team van ontwerpers nam hiermee zijn verantwoordelijkheid op het gebied van duurzaamheid. De keuze voor een natuurlijk bouwmateriaal sloot daarnaast goed aan bij het groene karakter van de stad Assen en haar omgeving. Het houten dak zorgt voor een uitnodigende sfeer voor reizigers. Door ramen in het midden van het dak ontstaat een spel van zonlicht op de perrons en in de stationshal.

Sedumdak voor het bufferen van regenwater

Het houten dak is 10 meter hoog en heeft drie ongelijke zijden met lengtes van 78, 88 en 90 meter. Langs de rand is een sedumdak aangelegd voor het bufferen van regenwater. Omwille van de levensduur en het onderhoud zijn de kolommen en dakrand uitgevoerd in een gecoate metalen afwerking in champagnekleur die goed past bij de houten liggers. Door het dak met zijn kolommen vrijstaand te construeren kan het programma er onder eenvoudig aangepast worden. Deze duurzame opzet voorziet daarmee in toekomstige veranderende reizigersaantallen en commerciële voorzieningen in de paviljoens.

Gemetselde gevel met afgeronde hoeken

Onder de houten dakconstructie bieden losstaande gebouwen ruimte voor de commerciële en stationsgebonden functies. Een logische organisatie van de functies resulteert in een open en toegankelijk station. De gebouwen hebben een gemetselde gevel met afgeronde hoeken. De paars-rode genuanceerde gevelstenen sluiten aan bij de rode loper van klinkers en het rode porfier van de stationsvloer. Zo fungeert het station als een publiek plaza dat het begin van de hoofdroute richting het centrum markeert.

Autotunnel en ondergrondse fietsenstalling

Het nieuwe station is het meest in het oog springende onderdeel van de FlorijnAs, de gebiedsontwikkeling die de bereikbaarheid en groei van de gemeente Assen bevordert en de verbinding met Assen-Oost verbetert. De driehoekige stationskap overspant het nieuw uitgebreide spoortraject volledig en vervult een sleutelrol in het verbinden van de oostelijke en westelijke stadsdelen. De complexe vervoersstromen van het stationsplein zijn opgelost met een nieuwe perrontunnel voor voetgangers, het restaureren en verkorten van de bestaande fietstunnel, een autotunnel en een ondergrondse fietsenstalling voor 2.600 fietsen.

Projectgegevens

Naam project Station Assen
Locatie Stationsplein 2, Assen
Architectenbureau Powerhouse Company, De Zwarte Hond
Projectarchitect Stefan Prins, Jeroen de Willigen
Projectteam Nanne de Ru, Erik Roerdink, Dik Houben, Maarten Diederix, Eric van Keulen, Erwin van Strien, Ben van der Meer, Max Tala Nossin, Tjeerd Jellema, Yoon Kyun (Peter) Lee, Marc Beeftink, Chris ten Have, Julius Kirchert, Paul Rikken, Katarzina Klepacz, Jeffrey Ouwens, Martijn Korendijk, Freddy Siekmans, Martine Drijftholt, Kris Schaasberg, Richard Vrijland
Opdrachtgever(s)

Gemeente Assen, ProRail, NS

Hoofdaannemer Hegeman
Adviseur constructie Gilbert van der Lee, Breed Integrated Design. Houtconstructie: Miebach Ingenieurburo. Houtbouw: Heko Spanten. Staalbouw: Broeze Kunststof dak: Licotec
Adviseur installaties Adviesbureau VanderWeele
Adviseur bouwfysica Adviseur brandveiligheid: Munnik Brandadvies
Start bouw 2014
Oplevering 2020
Bruto vloeroppervlakte 3.015 m²
Beeld Sebastian van Damme, Egbert de Boer

Gerelateerd

Tags: , , ,
0 Reacties Schrijf een reactie

    Schrijf een reactie

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.