Kids Cube, Utrecht

Kids Cube, Utrecht

Door: Redactie ArchitectuurNL | 12-04-2011

Veel grote steden kampen met een tekort aan plekken in de buitenschoolse opvang. Scholen zijn verplicht ouders zo’n voorziening aan te bieden, maar kinderopvangorganisaties hebben geen fysieke plek om de kinderen onder te brengen.

In Utrecht staan meer dan 800 kinderen op de wachtlijsten, vooral in nieuwbouwwijk Leidsche Rijn, waar relatief veel gezinnen wonen en vaak beide ouders werken. Om de BSO-wachtlijsten te verkorten is de gemeente nu met twee pilots gestart om extra plaatsen te creëeren binnen bestaande scholen.

Het Rotterdamse bureau No Label ontwierp de Kids Cube, een meubelstuk dat in uitgeklapte vorm twee tafels, zitbanken en veel bergruimte biedt, zodat er zo’n twintig kinderen kunnen zitten, knutselen en zelfs hun jassen op kunnen hangen.

Bassischolen worden vooral tussen 08.00 en 15.00 uur gebruikt. Na de bel zijn er nog wat leerkrachten dingen aan het voorbereiden, opruimen of nabespreken, maar de meeste lokalen staan gewoon leeg. Bovendien hebben bijna alle scholen een goede buitenruimte. Ideaal dus om die vierkante meters ook te gebruiken voor de buitenschoolse opvang. Hoewel: er zijn natuurlijk wat haken en ogen. Het klaslokaal is bij uitstek de werkplek en het domein van de leerkracht. Als zij die ruimte moeten delen betekent dat verlies van autonomie, maar het heeft ook praktische consequenties: het lesmateriaal en het werk van de leerlingen moet veilig kunnen worden opgeborgen. Vaak staan er dingen op het bord die een dag later ook nog nodig zijn. En wat de leerlingen betreft: die moeten op de buitenschoolse opvang na schooltijd natuurlijk niet het idee hebben dat zij nog steeds in hun klas zitten, in de schoolse sfeer.

Kids Cube
De Kids Cube is een wat minder rigoureuze oplossing dan de Schoolschakelaar en daardoor wellicht laagdrempeliger voor organisaties om aan te schaffen. Dit meubelstuk is bedoeld om in een aula, atrium, kantine of bijvoorbeeld gymzaal te zetten en die zo om te toveren tot locatie voor kinderopvang. In gesloten vorm is het een compacte plek waar leerlingen kunnen zitten. Door modules open te schuiven ontstaat een landschap met zit- en bergruimte. Tafels en bankjes kunnen worden uitgeklapt, laatjes komen tevoorschijn en zelfs een kapstok met 20 haakjes. Een soort mega-3D-puzzel.

Voordeel is dat de klas de klas kan blijven. Nadeel is de omvang van het meubelstuk, vinden sommige medewerkers in de kinderopvang: bij de testschool werd geklaagd over gebrek aan overzicht. Maar het is natuurlijk ook de vraag of kinderen na schooltijd juist niet vrijer gelaten moeten worden, en overzicht dus minder nodig is. Het uitklappen en verrijden van de modules vraagt wel enige spierkracht. De Kids Cube is super flexibel: het ontwerp is opgebouwd uit een aantal losse modules die aan elkaar geschakeld kunnen worden en er zijn dus veel varianten mogelijk. Er is inmiddels ook een versie die tegen een wand geplaatst kan worden en zo geschikt is voor gebruik in kleinere ruimtes.

Bij de Kids Cube verandert de sfeer van de ruimte niet direct, maar het gebruik ervan wel. Op de testschool, basisschool Het Zand in Utrecht, is in augustus 2010 de eerste uitklapbare BSO in gebruik genomen in een leeg atrium met een slechte akoestiek, daar kan dit meubelstuk niets aan veranderen. In die zin is het meer een toevoeging: het creëert an sich geen hoogwaardige BSO-ruimte, maar levert wel een flexibele en praktische bijdrage aan de mogelijkheden voor dubbel ruimtegebruik.

Projectgegevens

Architectenbureau No Label, Rotterdam
Ontwerpers Rob Janssen Bouwmeester en Annemiek Braspenning
Opdrachtgever Gemeente Utrecht
Meubelmaker Drimar Design, Barendrecht
Locatie Openbare basisschool Het Zand, Utrecht
Oplevering Augustus 2010
Foto’s Rob Janssen Bouwmeester

Gerelateerd

Tags:
0 Reacties Schrijf een reactie

    Schrijf een reactie

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.