De eisen die aan onze zeewering worden gesteld worden steeds hoger, wat een aantal jaren geleden nog als een veilige kust werd gezien, voldoet vandaag de dag niet meer aan de eisen. Zo ook in Katwijk, waar de primaire waterkering een zwakke plek vormt in de Hollandse kust. Om de relatie tussen dorp en strand te behouden is er gekozen voor een oplossing die bovendien ruimte liet voor een forse parkeergarage.
Het centrum van Katwijk aan Zee ligt relatief laag in een oude duinkom die tot voor kort deel uitmaakte van de waterkering. Daardoor lag een deel van het centrum buitendijks en op langere termijn zou dit gevaar kunnen opleveren voor Katwijk zelf en het achterland (grote delen van Noord- en Zuid-Holland en Utrecht). Omdat er ook een grote behoefte was aan extra parkeerruimte voor de badplaats is ervoor gekozen om kustversterking én parkeren te combineren in één project, Kustwerk Katwijk. Het huidige duin is verbreed van 30 naar 120 meter met daarin opgenomen een met stenen beklede dijk. Het strand is opgeschoven richting zee en heeft dezelfde breedte behouden. Alle strandpaviljoens en watersportverenigingen kunnen er weer terugkeren. Door te kiezen voor deze ‘brede’ oplossing hoefde de dijk niet hoger te worden dan 7,5 meter en blijft het zicht op de zee vanuit het dorp bestaan. Tussen de dijk en de boulevard is ruimte ontstaan voor een parkeergarage voor ruim 600 auto’s onder het nieuwe duinlandschap.
Gesamtkunstwerk
Voor dit duinlandschap heeft OKRA Landschapsarchitecten een plan opgesteld met levendige wandelroutes, natuurlijk ogende verbindingen tussen boulevard en strand en een hoofdtoegang tot het strand die tevens als evenementenplein kan dienen. Hoewel de kust er nu héél anders uitziet dan twee jaar geleden, oogt het allemaal heel natuurlijk. De eenlaagse parkeergarage is een langwerpige doos van bijna 500 meter lang en 30 meter breed, evenwijdig aan de boulevard. Van dit ontwerp door Royal Haskoning is bovengronds weinig te zien, de hoofd- en neveningangen volgen het glooiende duinlandschap en de nooduitgangen van cortenstaal en glas vallen nauwelijks op in het geheel. Ook de in- en uitgangen voor de auto’s zijn mooi weggewerkt, maar wel goed vindbaar. De garage zelf is uitgevoerd in prefab beton en is opvallend licht en overzichtelijk. Doordat het één lange ruimte is heeft het niet die unheimische uitstraling die je zo vaak bij parkeergarages tegenkomt, het is zelfs een prettige plaats om doorheen te lopen. Laat de zomer nu maar komen!
Projectgegevens
Tekst | Peter Visser |
---|---|
Fotografie | Raoul Suermondt, Peter Visser |