De Zwarte Hond heeft voor de Montessorischool Waalsdorp een nieuw gebouw ontworpen. Het gebouw staat in de Haagse jaren dertig wijk Benoordenhout. De school past goed in de wijk door de typerende bakstenen, maar heeft ook een karakteristiek eigen gezicht. Het interieur van de school is flexibel en ruimtelijk wat goed past bij het Montessori onderwijs.
Metselwerk met sterke profilering
Samen met twee andere scholen ligt de school op een door lindebomen omzoomde driehoek. Nauwe straten en bakstenen jaren dertig woningen typeren de woonwijk. De wens de entree op de hoek te plaatsen en het behoud van twee Lindebomen hebben de positie van het gebouw op de scholendriehoek bepaald. Hierdoor is er een voorplein gecreëerd wat extra speelruimte geeft. De gevel is gemaakt van metselwerk met een sterke profilering, een bijzonder verband en een afwijkend steenformaat. Op de kopse kant markeren opvallende verticale ribben de hoofdentree. De kozijnen zijn gemaakt van geanodiseerd bronskleurig aluminium met een bijzondere diepe negge detaillering. De zonwering is weggewerkt achter het metselwerk.
Multifunctionele verbindingsstraat
De onderwijsvisie van Montessori vraagt om een andere gebouwindeling dan een traditionele school. De hoofdopzet wordt gevormd door drie ‘bouwen’ die elk een eigen domein vormen met eigen entree. De onderbouw ligt op de begane grond en de midden- en bovenbouw aan weerszijden van de sporthal op de verdieping. De BSO, het speellokaal, het technieklokaal en de keuken liggen bij elkaar op de begane grond naast de hoofdentree. In het hart van het gebouw bevindt zich de aula. Een brede multifunctionele verbindingsstraat verbindt al deze functies. Hier is ruimte om elkaar te ontmoeten.
Open en transparant karakter
De twee verdiepingen worden met elkaar verbonden door drie vides. Doordat er in het interieur veel glas is toegepast heeft de school, ondanks de drie ‘bouwen’, een open en transparant karakter. De ruimtelijkheid en flexibiliteit wordt nog vergoot doordat ook de sportzaal en BSO onderdeel zijn van de school. Ook hier is veel glas toegepast.De installaties zijn geïntegreerd in het ruimtelijk ontwerp. De grote luchtkanalen die nodig zijn om frisse scholen klasse B luchtkwaliteit te halen liggen in koven tussen de lokalen en de gangen. Hierdoor is de verdiepingshoogte in de multifunctionele straat, de aula en alle lokalen 3.40 hoog, wat bijna de norm van frisse scholen klasse A haalt. De materialen zijn zorgvuldig gedetailleerd en zullen in de toekomst mooi verouderen. Binnen zijn alle ruimten voorzien van een houten lambrisering waarin boekenkasten, jassen nisjes,en vaste werkplekken speciaal voor de Montessori onderwijsmethode zijn opgenomen.