Montessorischool De Dijk Groningen

Montessorischool De Dijk Groningen

Door: Redactie ArchitectuurNL | 22-06-2011

Een verstopte school kwijnde al jaren weg op een desolate locatie in de bloemkoolwijk Beijum. De gemeente gaf daarom opdracht school en locatie drastisch te herontwikkelen. Het nieuwe schoolgebouw is evenwijdig aan het kanaal gebouwd.

De historische dijk langs het kanaal, het meest in het oog springende landschappelijke element, is door Drost + van Veen architecten in het ontwerp van de school geïntegreerd. En dat blijkt te werken, de school floreert weer en het aantal leerlingen stijgt snel.

De oude school stond midden op het terrein en was verstopt in het struikgewas. De nieuwbouw daarentegen staat aan de rand, tegen de dijk aan, waardoor het een blikvanger in de buurt is geworden. Ook de materialisatie draagt daar een steentje aan bij. De gevel is grotendeels uitgevoerd in witte aluminium platen op een lichte, natuurstenen plint. De kleur wit overheerst en contrasteert met de wat sombere, grijsbruine tinten van de omliggende gebouwen en staat symbool voor een nieuwe, frisse start.

De witte gevelplaten hebben een onregelmatig profiel dat refereert aan de ritmiek van de bomen op de dijk. Tegelijkertijd geeft dat profiel de school een chique uiterlijk. De kozijnen zijn oranje en corresponderen met de herfstkleuren van de populieren op de dijk. De gevels aan het schoolplein hebben een donkere houten bekleding.

Uit de hoofdmassa van het gebouw steken op de verdieping vier doosvormige volumes die over de dijk kijken en zo in relatie staan met het water achter de dijk. Talloze ramen en raampjes zorgen voor afwisselende uitzichten.

Projectgegevens

ProjectarchitectenSimone Drost, Evelien van Veen
MedewerkersOnno Groen, Kees de Wit, Remco van Dijk, Constance Pope
OpdrachtgeverGemeente Groningen, dienst OCSW, Groningen
HoofdaannemerBrands Bouwgroep, Emmen
Adviseur constructieCAE Nederland, Rotterdam
Adviseur installatiesWickerhoff, Krimpen a/d IJssel
Start bouw2006
Oplevering2010
Bruto vloeroppervlakte1325 m2
Bruto inhoud5013 m3
TekstPeter Visser
Foto’sRoos Aldershoff, Rob de Jong

Totaalconcept

De grote ingangshal staat in open verbinding met het naastgelegen verdiepte speellokaal, waardoor de hal als podium kan dienen terwijl het publiek in het speellokaal zit en staat.

De gang, die in het Montessori-onderwijs een belangrijke plaats inneemt, volgt de dijk en vormt de ruggengraat van het gebouw. De lokalen liggen merendeels aan het speelplein. Langs de dijk zitten speciale functies zoals een studieplek, bibliotheek en lerarenkamer. Een acht meter brede trap verbindt de twee verdiepingen en kan dienst doen als tribune. In de gang zijn verschillende vides aangebracht waardoor er overal contacten mogelijk zijn. Het interieur inclusief het meubilair is onlosmakelijk onderdeel van de architectuur. Het is één totaalconcept, binnen en buiten zijn in dit geval gelijkwaardig.

Ontmoetingsplek voor de wijk

Maar belangrijker is misschien wel de nieuwe functie de school in de wijk heeft gekregen. Naast school en peuterspeelzaal is De Dijk een ontmoetingsplek voor de wijk geworden. De school floreert, na een jarenlange daling van het aantal leerlingen zit er nu weer een flinke groei in. Het gebouw is een visuele en maatschappelijke blikvanger in de wijk geworden. Architect Evelien van Veen is tevreden over het resultaat: ‘We hebben het gevoel echt iets voor de wijk gedaan te hebben’.

Gerelateerd

Tags:

    Schrijf een reactie

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.