Museumwinkel Bonnefantenmuseum

Museumwinkel Bonnefantenmuseum

Door: Petra Starink | 23-02-2017

Interieurontwerper Maurice Mentjens ontwierp de inrichting voor de receptie en museumwinkel van het Bonnefantenmuseum in Maastricht. Balie en presentatiemeubels grijpen terug op de elementaire architectuur van de ontwerper van het museum, de Italiaanse architect Aldo Rossi.

Het Bonnefantenmuseum werd gebouwd in 1995 en ontworpen door Aldo Rossi. Hij beschouwde het museum als een kijkfabriek. Al zijn ontwerpen zijn opgebouwd uit elementaire contouren, veelal geometrische figuren zoals een kubus, balk of cilinder. Al deze architectonische vormen komen terug in het ontwerp van Maurice Mentjens.

Entree en museumwinkel

Op de begane grond zijn de publieksruimten, entreehal, museumwinkel met kunstuitleen, auditorium, café en torenzaal te vinden. De telescopische binnentoren van de centrale entree herhaalt zich in het baliemeubel. De cirkel is gesplitst  in drie functionele segmenten: ticketverkoop, winkel en kunstuitleen. Gescheiden door drie openingen voor een korte routing naar de winkelvloer. De console in het midden wordt bekroond door een palmplant, als knipoog naar de conceptuele potpalm assemblage van Marcel Broodthaers, opgenomen in de basiscollectie van het Bonnefantenmuseum.

Hout en composiet

Rondom de balie is een vergelijkbare collage gegroepeerd: drie ronde presentatieschijven (Ø 2 en 2,5 meter) plus een hoge witte ‘peperbus’ voor affiches. Tegenwicht vormt de langgerekte houten piramide, een herinterpretatie van de stenen sculptuur van Sol LeWitt die één van de binnenpleinen in het museum siert. Alle witte elementen zijn messcherp gesneden uit Getacore composiet. De piramide is bekleed met Keruing hardhout, in navolging van vloeren en trapstraat.

Subtiel verzonken

Door de latten dwars op de parketrichting te zetten is de vorm losgekomen van de ondergrond. De laden onderin hebben een subtiel verzonken greeplijst. Voor meer diefstalgevoelige objecten zijn er ronde en vierkante plexiglazen vitrines ontwikkeld die los op de presentatiemeubels zijn gepositioneerd.

Puntjes op de i

Langs de wanden zijn overal rekken aangebracht en de kaartenplankjes hebben weer plexiglazen fronten. Voor de kunstboeken is een viertal ‘boekenbalken’ bedacht met een getrapt bodemprofiel dat als steun fungeert. De kunstuitleen beschikt over een modulair bergmeubel met 150 verticale sleuven, voor kleine en grote lijstmaten. Richels maken het mogelijk werken ‘in de etalage’ te zetten; de rest hangt op in de wand verborgen uitschuifpanelen. De penanten tussen de tuinramen zijn benut voor een passpiegel en twee tassendisplays. Het patroon is opgebouwd uit ronde Muuto The Dots, de puntjes op de i in deze ‘hommage collage’.

Projectgegevens

Naam projectMuseumwinkel Bonnefantenmuseum Maastricht
LocatieAvenue Ceramique 250, Maastricht
InterieurontwerperMaurice Mentjens
BeeldArjen Schmitz

Gerelateerd

Tags: ,

    Schrijf een reactie

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.