Paviljoen De Westlandse Druif Monster

Paviljoen De Westlandse Druif Monster

Project
Door: Redactie ArchitectuurNL | 13-10-2008

Projectgegevens

VormgevingZuidkoop Natural Products, De Lier (Koos Zuidgeest)
Architect Van der Leur Vermeer architecten, Naaldwijk (Kees Jongerius)
OpdrachtgeverStichting De Westlandse Druif, Monster
Hoofdaannemer Weboma, Wateringen
Adviseur constructie Hulsebosch & Eijsackers, ‘s-Gravenzande
Adviseur installaties Dekker van Geest, Monster; Elektravon, Naaldwijk; Schut Sanitair, Naaldwijk
Adviseur bouwfysica VEK Adviesgroep, ‘s-Gravenzande
Start bouw 2006
Oplevering2007
Bruto vloeroppervlakte 1500 m²
Leverancier Fundering en vloer Verkade Beton, Monster
Leverancier Kas Smiemans, Kwintsheul
Foto’s Ger van der Vlugt / DAPh, ArchitectuurNL (4)
TekstPeter Visser

Tot halverwege de vorige eeuw waren druiven het belangrijkste product van het Westland. Concurrentie uit Zuid-Europa en de opkomst van commercieel meer interessante gewassen betekenden bijna het einde van de druiventeelt. Om nog iets van deze historie te bewaren werd in 2002 een begin gemaakt met de aanleg van het themapark De Westlandse Druif, eerst in bestaande kassen, sinds een jaar ook met een heus paviljoen.

Toen de Stichting De Westlandse Druif eenmaal over een terrein en een aantal kassen beschikte konden er druiven worden geteeld, maar er was ook behoefte aan een paviljoen met onder andere een filmzaal, tentoonstellingsruimte, een restaurant en een winkel. Eerdere pogingen daartoe strandden om allerlei redenen, totdat de stichting zich wendde tot Koos Zuidgeest van Zuidkoop Natural Products. Geen architect, maar een vormgever en tentoonstellingsbouwer met bloemen, planten, groenten en fruit. In 2000 gaf Zuidkoop vorm aan het eigen nieuwe onderkomen in De Lier en op informele wijze kwam het contact met de stichting tot stand.

Vanaf dat moment kwam het project in een stroomversnelling, er werd een schetsontwerp gemaakt, Welstand keurde het plan goed en bureau Van der Leur Vermeer werd ingeschakeld als architect. Volgens Koos Zuidgeest is het aan de goede samenwerking tussen hem en de architect te danken dat het ook allemaal gelukt is. Sterker nog, die samenwerking zorgde voor verrassende én betaalbare oplossingen.

Sloophout te duur
Het paviljoen bestaat uit een grote kas met een vorm en maat die meteen duidelijk maakt dat dit niet een gewone kas is als de omringende kassen. Een aantal modules, sommige binnen het paviljoen, sommige gedeeltelijk erbuiten bieden ruimte aan diverse activiteiten. Een donkerblauwe doos markeert de ingang van het paviljoen, een rode ernaast de ingang van het restaurant. Een blauwe is het restaurant, waarvan de keuken een eigen, inpandige kubus heeft. Aan de achterzijde zijn nog een groene doos en een doos afgewerkt met oude deuren te vinden.

Over die laatste weet Koos Zuidgeest nog te vertellen dat in 2004 oorspronkelijk nog gedacht was aan een afwerking met sloophout. De grote vlucht die dat materiaal heeft genomen, vooral bij interieurarchitecten en meubelontwerpers, maakte sloophout anno 2007 echter onbetaalbaar. Oude deuren daarentegen zijn minder populair, vandaar dat daar de keuze op viel.

Centraal in het paviljoen staat een druppelvormige constructie waar zich de filmzaal bevindt. De afwerking bestaat uit gelakte MDF platen in plaats van het eerst gedachte en veel duurdere Trespa. Een oplossing die zijn wortels duidelijk in de tentoonstellingsbouw heeft. De restruimten tussen de kubussen en druppels bieden plaats aan de ingangsbalie, het winkeltje en een lezingenruimte met een flexibele indelingsmogelijkheid. Op de eerste verdieping is een klein museum gevestigd en er zijn kantoor- en vergaderruimtes. Het paviljoen is eigenlijk heel eenvoudig van opzet, waarbij wel alles in balans is, ruimtes en functies horen bij elkaar en gaan soepel in elkaar over. En er is duidelijk veel zorg aan de afwerking is besteed, zowel door architect als vormgever.

     

Gerelateerd

Tags:

    Schrijf een reactie

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.