Stalen raamprofielen voor Onderzeebootloods

Stalen raamprofielen voor Onderzeebootloods

Door: Petra Starink | 10-11-2015

Op het RDM-terrein in Rotterdam is onlangs de Onderzeebootloods getransformeerd. Volgens opdrachtgever Havenbedrijf Rotterdam is de kans groot dat de loods in 2016 een monumentale status krijgt. Tijdens de renovatie is al rekening gehouden met de eisen van Commissie Welstand en Monumenten.

‘De wens was om de loods zoveel mogelijk te laten zoals die oorspronkelijk was, dus in de meest ruwe vorm’, zegt Cleo Hupkes-Lenger, projectmanager bij Havenbedrijf Rotterdam. ‘Dit geldt ook voor de gevels met stalen stoeltjesprofielen.’ Om dit authentieke beeld te handhaven, is gekozen voor het Janisol Arte profielsysteem van ODS Dak- en Geveltechniek. Deze stalen raamprofielen benaderen qua uitstraling het oorspronkelijke kozijn dankzij de zeer smalle aanzichtbreedte van 40 millimeter. De raamstroken in de loods hebben afmetingen van soms wel 14 meter hoog. Dankzij de extreem smalle aanzichtbreedte van 40 millimeter, sluit het profielsysteem naadloos aan op de authentieke slanke constructie. De ruiten zijn vastgezet met Renoseal van Bloem Sealants: een onderhoudsarme stoppasta in de kleur tomatenrood (RAL 3013). Dit lijkt sterk op de stopverf die destijds is gebruikt, met als extra voordeel dat het niet krimpt of scheurt.’

Constructie in ere gehouden

De Onderzeebootloods is halverwege de jaren ’20 gebouwd waar tussen 1929 en 1995 onderzeeërs werden gebouwd. Daarna zijn er verschillende aanpassingen doorgevoerd. Voor de renovatie heeft Havenbedrijf Rotterdam besloten om de jaren ’60 als richtlijn aan te houden. In deze periode waren de gevels voorzien van enorme horizontale raamstroken met slanke stalen raamprofielen. ‘De loods is gebouwd in tijden van crisis’, weet Ernst- Jan van der Rhee, architect bij Marge Architecten uit Rotterdam. ‘Daarom werd destijds veel bespaard op het dure materiaal, wat resulteert in een slanke constructie. Die constructie is in het ontwerp in ere gehouden. Dit vanwege de monumentale status, daarnaast wordt er zo voor gezorgd dat de Onderzeebootloods onderdeel blijft van het RDM-terrein en ontstaat er meer eenheid tussen de verschillende gebouwen.

Toetreding daglicht

Nu de Onderzeebootloods een andere functie heeft, stelt Havenbedrijf Rotterdam ook andere eisen aan het gebouw, waaronder meer toetreding van daglicht. De loods heeft nu raamstroken van maximaal 14 meter hoog. De oude gevelopeningen waren allen horizontaal en volledig gevuld met draadglas. In de nieuwe situatie zijn alle ramen voorzien van helder glas, waardoor er een kantoorfunctie mogelijk werd. Door de slanke, minimale constructie en de enorme afmetingen van de loods, kan de gevel onder invloed van sterke windstoten behoorlijk vervormen.

Vloerverwarming en isolatieglas

Om een aangenaam binnenklimaat te realiseren, is gekozen voor isolatieglas met U-waarde 1,1. In combinatie met het kozijn is de U-waarde 1,5 W/(m²K) voor een kozijn met een valraam er in. En 1,4 W/(m²K) voor een vast raam. In de loods is vloerverwarming aangebracht, zodat een temperatuur van 16 tot 18 graden behaald kan worden.

Publieke functies

De Onderzeebootloods is gelegen op het RDM-terrein in Rotterdam, dat volledig is geherstructureerd. De loodsen worden nu gebruikt voor diverse publieke functies zoals evenementen, tentoonstellingen en beurzen waarbij het monumentale en industriële karakter behouden is.

Projectgegevens

LocatieRDM -terrein Rotterdam
OpdrachtgeverHavenbedrijf Rotterdam
ArchitectMarge architceten
BouwmanagementABT
Adviseur brandveiligheidEFPC
Adviseur bouwfysicaABT
ConstructeurBartels
Adviseur installatiesTechniplan
Projectomvang4.500 m2 bvo
Uitvoering2014-2015
BeeldODS Dak- en Geveltechniek, Raphael Drent
Dak en GeveltechniekODS Dak en Geveltechniek

Gerelateerd

Tags: , , , ,

    Schrijf een reactie

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.