Projectgegevens
Projectarchitect | Rob de Vries en Miriam Uitterhoeve |
---|---|
Medewerkers | Gerrit Apeldoorn, Silvester Vermast, Nico van der Schaaf |
Opdrachtgever | Savaho exploitatie, Alkmaar |
Ontwikkelaar | Rotteveel M4 vastgoed ontwikkeling, Alkmaar |
Hoofdaannemer | Bouwbedrijf De Vries TBIbouw, Nieuwegein |
Adviseur constructie | Tenteij, Heemskerk |
Adviseur bouwmanagement | Peutz |
Adviseur bouwkosten | Kolom bouwadvies, Alkmaar |
Start bouw | Januari 2007 |
Oplevering | December 2007 |
Bruto vloeroppervlakte | 1100 m² |
Bruto inhoud | 3400 m³ |
Differentiatie | 8 woningen van ca. 65m², 3 winkels |
Bouwkosten | € 1.020.000 |
Leverancier glas tweede verdieping | BUVA, Barendrecht |
Foto’s | Ger van der Vlugt |
Tekst | Peter Visser |
Onder het stationsplein in Heiloo is een parkeergarage gemaakt voor publiek en bewoners. Het stationsgebouw, dat overigens geen station herbergt, is de voltooiing van de pleinwand rondom het stationsplein en is gedeeltelijk op de parkeergarage gebouwd. Het vormt een afscherming tussen het plein en het passerende treinverkeer. Op de begane grond van het gebouw zijn winkels gevestigd. Hierboven zijn acht startersappartementen gemaakt met uitzicht op het plein.
De architecten hebben het gebouw opgevat als een gemetselde sculptuur, krachtig vormgegeven met stoere materialen en een decoratieloze afwerking. Hierdoor biedt het een goed tegenwicht aan de andere bouwblokken op het plein. Het gebouw kent twee verschillende gezichten, de pleinzijde heeft veel openingen omdat daar de winkels en de verblijfsruimtes van de appartementen zitten. De achterzijde van het gebouw is extreem gesloten vanwege zijn ligging aan het spoor. De enige opening aan deze zijde is een gang die met glas is afgeschermd van het spoor, maar ook deze gang is verder gesloten, alleen de toegangsdeuren van de appartementen gaan soms open.
De startersappartementen zijn maisonnettewoningen. De woonkamers op de eerste verdieping hebben een balkon aan de pleinzijde. Op de tweede verdieping, onder de schuine kap, zijn er een ruime slaapkamer, een badkamer en bergruimte.
De vraag is natuurlijk of het verstandig is om zo dicht langs het spoor te bouwen, woningen nog wel. Maar door de opzet van het gebouw valt het met de geluidsoverlast mee, het blijft in elk geval binnen de normen. En omdat het gebouwd is op zogenaamd arm zand zijn er ook geen noemenswaardige trillingen als er een intercity voorbijraast.