Stationsgebouw Heiloo

Stationsgebouw Heiloo

Project
Door: Redactie ArchitectuurNL | 13-06-2008

Projectgegevens

ProjectarchitectRob de Vries en Miriam Uitterhoeve
MedewerkersGerrit Apeldoorn, Silvester Vermast, Nico van der Schaaf
OpdrachtgeverSavaho exploitatie, Alkmaar
OntwikkelaarRotteveel M4 vastgoed ontwikkeling, Alkmaar
Hoofdaannemer Bouwbedrijf De Vries TBIbouw, Nieuwegein
Adviseur constructie Tenteij, Heemskerk
Adviseur bouwmanagement Peutz
Adviseur bouwkosten Kolom bouwadvies, Alkmaar
Start bouw Januari 2007
OpleveringDecember 2007
Bruto vloeroppervlakte 1100 m²
Bruto inhoud 3400 m³
Differentiatie8 woningen van ca. 65m², 3 winkels
Bouwkosten€ 1.020.000
Leverancier glas tweede verdieping BUVA, Barendrecht
Foto’sGer van der Vlugt
Tekst Peter Visser

Onder het stationsplein in Heiloo is een parkeergarage gemaakt voor publiek en bewoners. Het stationsgebouw, dat overigens geen station herbergt, is de voltooiing van de pleinwand rondom het stationsplein en is gedeeltelijk op de parkeergarage gebouwd. Het vormt een afscherming tussen het plein en het passerende treinverkeer. Op de begane grond van het gebouw zijn winkels gevestigd. Hierboven zijn acht startersappartementen gemaakt met uitzicht op het plein.

De architecten hebben het gebouw opgevat als een gemetselde sculptuur, krachtig vormgegeven met stoere materialen en een decoratieloze afwerking. Hierdoor biedt het een goed tegenwicht aan de andere bouwblokken op het plein. Het gebouw kent twee verschillende gezichten, de pleinzijde heeft veel openingen omdat daar de winkels en de verblijfsruimtes van de appartementen zitten. De achterzijde van het gebouw is extreem gesloten vanwege zijn ligging aan het spoor. De enige opening aan deze zijde is een gang die met glas is afgeschermd van het spoor, maar ook deze gang is verder gesloten, alleen de toegangsdeuren van de appartementen gaan soms open.

De startersappartementen zijn maisonnettewoningen. De woonkamers op de eerste verdieping hebben een balkon aan de pleinzijde. Op de tweede verdieping, onder de schuine kap, zijn er een ruime slaapkamer, een badkamer en bergruimte.
De vraag is natuurlijk of het verstandig is om zo dicht langs het spoor te bouwen, woningen nog wel. Maar door de opzet van het gebouw valt het met de geluidsoverlast mee, het blijft in elk geval binnen de normen. En omdat het gebouwd is op zogenaamd arm zand zijn er ook geen noemenswaardige trillingen als er een intercity voorbijraast.

     

Gerelateerd

Tags:

    Schrijf een reactie

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.