Woongebouw de Gershwin Brothers op de Zuidas is ontworpen door LEVS architecten en bestaat uit 2 verschillende gebouwen met ieder een eigen identiteit. Het gebouw staat op een kruispunt van architectuurstijlen, het na-oorlogse Buitenveldert en Amsterdam-Zuid met een expressieve Amsterdamse schoolbebouwing. Architect Adriaan Mout van LEVS speelde in op deze twee invloeden met 3 Hagemeistersorteringen: de Lübeck GT, de Weimar HS en de Rostock GT.
Stevig metselwerk Gershwin Brothers
Woongebouw De Gershwin Brothers is in april opgeleverd en staat op de hoek van de Parnassusweg en de Boelelaan. In de Gershwin Brothers bevinden zich 159 woningen in het middeldure huursegment. Met woongebouw George sloot architect Adriaan Mout van LEVS aan op de wederopbouwarchitectuur van Buitenveldert. Mout typeert George als een ‘buitenwijkgebouw’: “George is een stevig hoekvolume dat met een dubbelhoge plint, brede banden van gezuurd architectonisch beton en velden met grootformaat Hagemeisterstenen in een lichte kleurstelling aanhaakt op de bouwblokken in Buitenveldert.”
Baksteenarchitectuur Amsterdamse School
Woongebouw Ira richt zich op de monumentale en expressieve baksteenarchitectuur van de Amsterdamse School in Berlage’s 101 jaar oude Plan-Zuid. Mout: “In het sterk getrapte woongebouw Ira staat het metselwerk meer op de voorgrond, gevat in smallere betonbanden. Penanten en banden in twee kleuren metselwerk geleden het gebouw.”
George en Ira zijn in samenhang ontworpen. Het metselwerk draagt aan die samenhang bij. Mout: “In beide gebouwen is de gele Rostocksortering van Hagemeister ingezet. In woongebouw George is de Rostock gecombineerd met de witte Weimarsortering van Hagemeister, in woongebouw Ira met de rode Lübecksortering.
Hagemeistersorteringen aan de gevels
De Hagemeistersorteringen aan de gevels van de Gershwin Brother hebben een Duits Normalformat van 240 x 115 x 71 mm. Adriaan Mout legt uit waarom LEVS juist voor dit formaat koos: “Met de kleuren van de drie Hagemeistersorteringen konden we goed aansluiten bij de architectuur van Buitenveldert en die van Amsterdam-Zuid. Tegelijkertijd zochten we naar een schaal die recht doet aan de ligging op de Zuidas. De Gershwin Brothers staan in een hoogstedelijke omgeving en worden omringd door forse woongebouwen als 900 Mahler, pal achter Ira, en Intermezzo. Met de baksteenhoogte van 71 mm in het Normalformat en de toepassing van een dubbel halfsteensverband komen de gebouwen kloeker over, passend bij de stedelijke omgeving van de Zuidas.”